• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är grejen med "årsklocka"?

Jag har en årsklocka och tänker djupa resonemang om att vi har varit i livet lika länge, vad nu vitsen ska vara med det. Däremot är den tillverkad sent 86 och jag född tidigt, vilket innebär att jag har mer gemensamt med en sen 85a och det djupa resonemanget fallerar. Samtidigt försöker jag väga in kalenderåret som om vore en lika mycket av en egenskap att räkna med som andra, men vilket det givetvis inte är.

Försvara årsklockan!
 
För min egna del så finns det ingen "årsklocka" som lockar mig, kan bero på att jag är född på tidigt 90-tal och utbudet är begränsat av häftiga modeller. Men kan tycka att det blir lite mer intressant när folk berättar om sin klocka som de t.ex. fick/köpt vid examen, lång trogen tjänst, bröllop, födsel, första miljonen osv.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tycker det är kul med årsklockor. Hittar man en riktig keeper kan det vara rätt mäktigt att fylla år samtidigt som klockan, och tänka sig att man kan ge den till sina barn vad det lider. För min del har det också varit ett sätt att öka "svårighetsgraden" på jakten. Jag menar, vem som helst med lite sparpengar kan köpa en Rolex GMT i morgon förmiddag, men att hitta en fin 1675 från '69 (i mitt fall), helst första kvartalet, till rätt pris, det kan ta ett litet tag. Sen att det i Rolex' fall tycks vara rätt svajigt med exakt tillverkningsdatum gör väl inte så mycket. Jag kommer ihåg nån gammal tråd där Sond argumenterade för att han ville ha en årsklocka som var tillverkad samma år som han, dvs (oftast) året innan födelseåret...
 

Maro

Audemars
Äsch det är inget jag har letar efter men sprang på en Seiko 6309-7040 från mitt födelseår. Tycker det är roligt och jag gillar att diva mig med den mot personer i min närhet som inte bryr sig om klockor vanligtvis:)
 

Mr Chance

Kalmar
Årsklocka?! Äh, jag kör med årsbil...
IMG_20140719_191457.jpg

:)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Personligen så är det nog främst en ursäkt för att spendera pengar :) sen om det blir en årsklocka eller någonting annat det vet man aldrig
Troligtvis båda
 

Savant Garde

Breitling
Hade aldrig hört detta, men jag är game! Klockor för mig är sentimentalt rakt igenom, och detta är väl i linje med det. Vad ska man ha från 1982/1983? Född tidig januari 83, så 82 kommer kanske närmre tillverkningsdatumet tänker jag.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Att klockan är tillverkad samma år som jag föddes tycker jag bara är en extra bonus. Hittade en dressklocka Tudor Prince Oysterdate, och när jag såg att vi delade samma "tillverkningsår" gjorde det att jag slog till.
Men som sagt, mest lite extra bonus.
 

MBx

Cartier
Jag lockades av en annons för en gitarr/basförstärkare (Fender Bassman, Blackface) från mitt födelseår - perfekt födelsedagspresent till mig själv då jag nyss hade fyllt jämnt.:) Det visade sig att den var ett år äldre men vad gör det.:cool:

Kontentan då.:angel: En årsklocka är en bra ur-säkt :)blackeye:;)) att leta efter en ny klocka men är knappast avgörande för köpet.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Fullständigt omöjligt. Skulle jag hitta en årsklocka av någon kvalite, blir den jävla vintage så den skulle kosta miljarder.


Skickat från iPhone
 

Mvnordlander

Cartier
Tycker födelseårsklocka är överreklamerat själv köpte jag mig en Rolex från året jag tog studenten eftersom jag inte fick en då. :)
Smart! Tänker att mitten av 90-talet då jag är född kanske inte levererar de bästa årsklockorna. Hade varit roligare att vara född på 60-70tal. Jag tog studenten 2012, frågan är om det finns något intressantare som kom då än under 90-talet..
 
Topp