• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad är grejen med glasbaksida

Oew

Guld
Glasbaksida kan vara ett fint sätt att visa ett väl finisherat urverk, men vad är grejen med att alla tillverkare och även folk här och på andra forum som efterfrågar det på alla klockor och på klockor där de inte passar?? Läste nyss ablogtowatch rencension av Tudors nya GMT och där skriver dem "Unfortunately, the watch features a solid caseback so the movement isn't visible from the back." Alltså vafan nu går det för långt, ska vi ha glasbaksida på sketna toolverk? Wow ett modifierat ETA, häftigt!
Nej nu vill jag övergå till vanliga baksidor och bara ha glasbaksida när det faktiskt finns ett fint urverk att se på och inget jävla ETA/Sopot (lägg in valfritt skitverk)
Rant över.

Glasbaksida kan vara ett fint sätt att visa ett väl finisherat urverk, men vad är grejen med att alla tillverkare och även folk här och på andra forum som efterfrågar det på alla klockor och på klockor där de inte passar?? Läste nyss ablogtowatch rencension av Tudors nya GMT och där skriver dem "Unfortunately, the watch features a solid caseback so the movement isn't visible from the back." Alltså vafan nu går det för långt, ska vi ha glasbaksida på sketna toolverk? Wow ett modifierat ETA, häftigt!
Nej nu vill jag övergå till vanliga baksidor och bara ha glasbaksida när det faktiskt finns ett fint urverk att se på och inget jävla ETA/Sopot (lägg in valfritt skitverk)
Rant över.
Ahh, att kunna beskåda den funktionella skönheten hos ett Vostok-verk (kostnad typ 250 spänn) i all sin prakt. Glasbaksida är i detta fall självfallet ett måste.:cigar:
baksida.jpg

Vad spelar det för roll om klockan har glasbaksida? Du ser den ändå inte när den sitter på handleden så vad är problemet? För de som gillar att se urverket så är det ett plus.
Kan förstå om det är en dressare som man vill ha så tunn som det bara går men i övrigt så ser jag inte problemet.

Rant över.
Som tumregel tycker jag det är wierd på beaters, speciellt divers...

Min första mekaniska klocka, Seiko SNZF17, hade glasbaksida för att visa upp 7S36-verket. Kul i början, men inte ens min PO med cal 8900 höll mitt intresse särskilt länge. Kanske, som sagt, ett vackert dekorerat verk motiverar glasbaksida men för alla andra klockor känns det bara som onödigt krimskrams. Optional extra kan det vara, men inte standard på allt.

Vad spelar det för roll om klockan har glasbaksida? Du ser den ändå inte när den sitter på handleden så vad är problemet? För de som gillar att se urverket så är det ett plus.
Kan förstå om det är en dressare som man vill ha så tunn som det bara går men i övrigt så ser jag inte problemet.
Visst kan en glasbaksida vara roligt när man ska visa någon icke-klockinsatt person att det minsann är "riktigt verk". Men jag tycker att glasbaksida är mindre bekvämt ofta, det blir svettigt, kletigt och ytterliggare en sida man behöver torka av med jämna mellanrum. Så om inte urverket är något särskilt roligt kan jag faktiskt tycka att glasbaksida är överflödigt (se nya Omega SMP, den saknar helt behov av glasboett).

• Like
Reactions: Oew
Det kan vara trevligt att se verket, men jag föredrar solid baksida.
Det skulle vara på exempelvis de panerai som har pr-indikatorn på baksidan då. Lite opraktiskt om man skulle behöva öppna boetten...

Fina verk förtjänar en glasbaksida men tyvärr kommer glasbaksida nästan alltid med priset av en mm tjockare klocka så det borde användas med försiktighet.

Vill man kunna se det mekaniska är glasbaksida en fördel, det är så svårt att se genom stål.

Beror på klocka. På en toolwatch, nja. Men bara för att det är ett ETA-verk skall man ju inte stänga in det. Ta PAM111 som exempel :)
3047867185_1738191126_o.jpg
Just Panerai har jag tänkt på och de ligger nog på gränsen för vad jag tycker är ok. Rätt fina verk även om de inte är märkvärdigt finisherade, helt klart plus med manuellt då jag tycker glasbaksida är bäst manuella (med vissa undantag).

Jag har glasbaksida på min PO och det är ganska kul att kolla på faktiskt.
Mysigt på nått sätt.
Nått att göra om man har SJUKT tråkigt. Drar av sig klocka och kollar in urverket en stund.
A13BA7E3-5025-4FAC-A505-D7317EB3759A.jpeg
5D77223E-FE5F-42A1-99D1-A82C71A9AA56.jpeg

Ingenting som ”stör” mig till vardags men en kul finess att ha måste jag säga.

Kollar på att skaffa mig en Panerai och om urtavlan är likadan så välja jag glasbaksida framför solid oavsett urverk.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp