• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är "halva nöjet" för dig?

Randel

Cartier
Håller med dig till 100 % med tillägget att provoa klockorna som hägrar i horisonten.

Just det där har jag varit ganska dålig på; jag har nästan bara nät/fönster-shoppat utan att klämma innan. Jag tror jag ska bättra mig på den punkten, och försöka vara med på nån GTG här i Malmö-trakten för att klämma på det viset tror jag skulle ge mig betydligt mer än att klämma i butik :)
 

Rasmus

Breitling
Halva nöjet är att dra ut på paketöppning tills det verkligen är rätt tillfälle och man känner sig värd det. Typ hämta paketet, städa hemmet, duscha, ta på sig något fint och sen öppna. Som en bättre första dejt;)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ena halvan är att träffa kunniga klockentusiaster både här och på GTGs. Den andra är att bli sådär lite småförälskad i en viss modell för att sedan läsa, tråna och slutligen kanske köpa.
 

Bolio

Panerai
Känslan att öppna boxen är svårslagen. Trots allt ligger det en hel del arbete bakom varje ur och ser man vad man lägger ner i tid för ett klockköp är man nog inte så lite tokig. Men jag trivs med att vara lite galen så intresset kommer nog fortgå trots att jag måste erkänna att det senaste tillskottet gjort att jag lugnat mig lite, samt att man vet vilka som står på tur.

De första åren med urintresset var helt galna, man provade allt och lite till och flippade hej vilt. Nu vet jag vad jag uppskattar och vad jag verkligen inte går igång på. Så livet nu är så himla enkelt.
Även KS ligger i den andra halvan, grym sida med massor av trevliga människor där man lärt känna personer som jag annars förmodligen aldrig skulle ha träffat. Tack för det.
 
Ena halvan är att träffa kunniga klockentusiaster både här och på GTGs. Den andra är att bli sådär lite småförälskad i en viss modell för att sedan läsa, tråna och slutligen kanske köpa.

Omega's nya Pie-Pan Constellation i Zedna Guld kanske? :pompus:

Halva nöjet är att sitta med någon duktig säljare hos en AD och spåna om nya idéer kring köp osv, sitta och snacka i timmar om olika varianter och val!
 

Hugii

Audemars
Ena halvan är att jaga klockan och sätta de på armen sen. Inte alltid som man lyckas med det hela vägen. Ibland ändrar man sig halvvägs.
Andra halvan är att se när någon annan stolt visar upp sin nya klocka. Lägger upp 20bilder och skriver 2 sidor. Då får jag uppleva och ta del av någon annans glädje oxå.

Tack till er alla för att ni delar med er.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jakten är en stor del. Letandet, informationssökandet och att läsa på. Sen blir det kanske något annat när man väl slår till. Gillar läder, gummi, mesh så byta band och förändra looken är jävligt kul. Men det är nog jakten..... Tror jag


Sent from my iPad using Tapatalk
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Att öppna upp det efterlängtade paketet, och se att det unika möglet införlivade ens högt ställda förväntningar, och därefter fixa till den så att den blir precis som man vill ha den. Luta sig tillbaka, pusta ut, med ett stort leende på läpparna, och bara beundra skönheten på armen. Bära den stolt några dagar, som om det vore den enda klocka man har och behöver... Några dagar senare är man på jakt igen, då det faktiskt finns en klocka till som man övertygat sig själv att man bara måste ha :)
 

Simpatico

Rolex
En skön trådrubrik och tråd helt i min smak.

Mitt halva nöje är nog som många här är inne på. Förstadie och framtill paketöppningen.
Att få upp ögonen på en klocka, märke och viss modell. Kanske genom inspiration på detta eminenta forum eller kanske ännu hellre på en GTG.
Då var jakten igång.
Man tillbringar ohälsosamt många timmar med forskning, läsa forum, göra prisjämnförelser, rådfråga folk och allt annat mellan internet och jord som rör klockan.
Allt detta skall synkas med finansering och mentalt gå från ett "nice to have" till "need to have" behov.
Så ibland/oftast så stannar klockan att ligga kvar till nice to have listan och man börjar om från början.
Men passerar man in i need stadiet och finanserna är på plats så hoppar man vidare till köpfasen.
Där det skall det raggas säljare och då börjar nästa cirkus.
Hör till att det skall kastas lite mellan hopp och förtvivlan i detta stadiet.
Sen bara rullar det på tills man förhoppningsvis sitter med ett paket och mår väldigt bra. Lite småfånigt leende och högt ställda förväntningar. Lite julaftonskänsla.

Sen börjar nästa halva, förhoppningsvis.
 

jabla

Sarlacc
Ett bra betyg på en klocka, för mig, är just att jag då och då tar av den bara för att sitta och titta på den från lite olika vinklar :D Känner mig sjukt smutsig...
Precis så känner jag med min DD, byter till den på kvällen bara för att.. behövs ingen winder trots att den sakna quickset. :)
Det där med att känna sig smutsig har jag vuxit ifrån. :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Halvan nöjet är när klockan väl sitter på handleden och har suttit där ett tag och man lägger märke till små detaljer som man sett innan men inte lagt märke till. Kan vara en borstad yta eller en fasning i boetten. När man inser att den som designat och tillverkat klockan verkligen haft en tanke med just den detaljen.

Sen är ju ni idioter andra halvan ;)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Härlig tråd!


Jag är besatt av att hitta nya repor på länk och boett, försöka fundera ut var jag mest största sannolikhet fått dem. På kontoret? När jag öppnade portföljen och snudda vid låset? I luv it.
Bestämmer jag mig för att sova 23:00 ser jag till att vara till sängs 22:45, bäddar ner mig i perfekt läge, beckmörkt, iPhone lampan startas och jag är igång. Ibland använder jag lupp.

Därför älskar jag köpa nya klockor och markera dess existens genom mitt egna dagliga liv. Länk är ett måste!

Begagnat är egentligen inget för mig (undantagsfall nostalgi/annat värde) är inne på att beställa polering av TagHeuern jag köpte igår i samband med service.

Parantes: Min förre detta absoluta repmagnet
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-14060m-6-månaders-ägande.1621/

Cheers Chuck
 

AgE

Omega
Surfa, drömma och jaga är ju klart mer än halva nöjet skulle jag säga. Jag är inte den som tröttnar på sakerna jag gillar i första taget men när man väl har klockan på handleden så är den ju där. Och då hittar man ju snart något man inte har, som man kommer på att man måste ha..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vad halva nöjet är vet jag inte men det finns så många saker som är roligt och svårt beroendeframkallande med klockor!
Öppna paket är grymt kul! Hitta en suddig bild på eBay på nåt fint som man hoppas går under radarn på andra som är ute å trålar brukar ge lite puls och sen själva auktionen. Brukar titta på auktioner när de slutar även om jag inte bjuder bara för att det är så kul.

Processen att fundera ut vad man vill ha är härlig. Själv hattar jag mellan kända mainstream/klassiker och lite mer udda saker.

Men själva användandet och ägandet av fina härliga gamla klockor är oslagbart. Att på morgonen, fundera över vad man ska göra och vilken klocka som ska ha medan man kikar i klocklådan är så jävla härligt. Dra upp och ställa den mekaniska kronografen, kanske byta band och prova några klockor innan man bestämmer sig är en härlig morgonritual. Sen drar man av en bild och kollar vad ni har valt för dagen.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Förr var det jakten, ständigt nya one-night-stands. Nya objekt, slankare, hetare, mer unika. Snabbt mot nya erövringar, gärna flera på en gång, minst en på varje arm. Man blev aldrig mätt, hungrig som ett utsvultet lejon.

Men tjusningen försvann, liksom trött och sliten.

Nu vill jag hittar the chosen few, livspartners. Någon man kan lita på, något man blir varm i själen av, ingen tillfällig njutning utan en djupare relation.

Tror jag hittat hem nu.
Resan har varit skoj och gett mig insikt, den har gjort mig till den jag är.

Så summan är att just nu är halva nöjet att vara tillfreds och nöjd med det jag har.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Förr var det jakten, ständigt nya one-night-stands. Nya objekt, slankare, hetare, mer unika. Snabbt mot nya erövringar, gärna flera på en gång, minst en på varje arm. Man blev aldrig mätt, hungrig som ett utsvultet lejon.

Men tjusningen försvann, liksom trött och sliten.

Nu vill jag hittar the chosen few, livspartners. Någon man kan lita på, något man blir varm i själen av, ingen tillfällig njutning utan en djupare relation.

Tror jag hittat hem nu.
Resan har varit skoj och gett mig insikt, den har gjort mig till den jag är.

Så summan är att just nu är halva nöjet att vara tillfreds och nöjd med det jag har.

Talar vi om dinkor?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den halvan, egentligen mindre, som inte handlar om att sitta och mysa med uret går ut på två saker. Först att på avstånd njuta och drömma sig bort med uren i fråga. Hur såg personen ut som hämtade ut den ny? Är allt original? Hitta och identifiera kvalitet som inte är erkänd och dyr. Kan jag slipa till boetten och polera upp visarna? Är detta en liten avart som ingen känner till? Är det ett fynd? Har någon annan nörd sett det jag har? Skall jag lägga maxbudet på 11' eller 17' den sista minuten? Sedan har vi fasen när den kommit hem. Polera upp glaset, hitta rätt band, kanske räta ut ett bandhorn, fila till boetten för att rädda upp andras misstag och sist men inte minst, dela med sig av sin nya lilla älskling.
Rörigt och ostrukturerat, men är en riktig vintagenörd som älskar det faktum att varje ur är ett unikt exemplar med en egen historia. Inget som det finns 100' till exakt likadana av. Sade jag att jag var nörd?

Vad halva nöjet är vet jag inte men det finns så många saker som är roligt och svårt beroendeframkallande med klockor!
Öppna paket är grymt kul! Hitta en suddig bild på eBay på nåt fint som man hoppas går under radarn på andra som är ute å trålar brukar ge lite puls och sen själva auktionen. Brukar titta på auktioner när de slutar även om jag inte bjuder bara för att det är så kul.

Processen att fundera ut vad man vill ha är härlig. Själv hattar jag mellan kända mainstream/klassiker och lite mer udda saker.

Men själva användandet och ägandet av fina härliga gamla klockor är oslagbart. Att på morgonen, fundera över vad man ska göra och vilken klocka som ska ha medan man kikar i klocklådan är så jävla härligt. Dra upp och ställa den mekaniska kronografen, kanske byta band och prova några klockor innan man bestämmer sig är en härlig morgonritual. Sen drar man av en bild och kollar vad ni har valt för dagen.

+1 på dessa två. :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Hatar faktiskt letandet. Får jag ett sug efter en klocka vill jag ha den nu, helst igår egentligen.

Det bästa är att bära de enligt mig och att sukts efter dinkor jag vet att jag inte kommer ha råd med tills efter examen. Däremot har jag dividerat lite gällande ekonomin och sträckt mig så långt som till 10tuss för en dinka numer. Må vara en liten summa för många här inne men som student är det en ansenlig summa för en klocka ;)
 

watchwelder

Friends of KS
Letandet, att hitta en klocka som man verkligen vill ha och gräva ner sig i information om den. Gillar känslan man får när man köper något som det sparats till ett tag och äntligen ha klockan man suktat efter sittandes på armen. :)
 

Guinness

Cartier
Det är letandet som gör det spännande, hur ska jag kunna hitta klockan som erbjuder mest mervärde till mig. Främst känslomässigt men även monetärt och kvalitet.

När de väl är hemma går det in i en annan fas som handlar mer om ödmjukhet inför uppgiften, var klocka har sina fördelar. Vissa passar dock inte utan skickas vidare ganska snabbt. Tyvärr inte lika många som det skulle behövas.
 

JAkesson

Omega
Halva nöjet, eller kanske snarare bi-effekten av mitt intresse, är att jag öppnat ögonen när jag träffar folk - går på stan etc. Jag har blivit handleds-stalker. I jobbet så har det nästan blivit lite komiskt, man hälsar - skakar tass och spanar sedan in handleden. Det är dålig utdelning dock, de flesta känns som icke-bärare för de har ju mobilen.

I övrigt på personligt plan så är det detaljinfo, leta info, kolla skillnader som personligen lockar mig.
 
Topp