• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är mest användbart tycker du, vit eller svart urtavla?

JiiWe

Cartier
Hej där alla klockfrälsta. Personligen har jag fastnat för vita urtavlor framför svarta (ska tilläggas att jag inte är särskilt bevandrad i klockvärlden) men undrar hur ni andra ser på det hela. Vad är mest användbart, en vit eller svart urtavla? Varför tycker du som du gör?

En bonusfråga för er som vill: Vad är mest klassiskt? Vit eller svart urtavla?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag gillar båda. Men vit lockar mig mest, beroende på klocka!
Blå är snyggast på subbar och navitimer, IWC ska vara vita och gamla DJ i champagne
 

DrDre

Patek
Det är kanske svårt att säga eftersom det beror ganska mycket på vad det är för klocka. Men ofta är väl svart lite populärare på tool watches medan på dress watches är vitt nog vanligast. Men det finns massor av undantag.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Skurt sa det.
Man kan inte bara ha en. Svart och vit måste finnas, sen får man gärna fylla ut med blå
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Gillar mest mörk tavla på dykare och sportigare, vit på mer dressade. Två eller flerfärgat på chronografer. Finns såklart väldigt många undantag alla kategorier.
 
  • Like
Reactions: Ako

JiiWe

Cartier
Aa, ni har rätt allihopa. Jag får se till att leta rätt på en svart och en vit helt enkelt :)

Är det inte någon av er som haft problem att se tiden på en svart klocka när det är mörkt ute?
 

sveol

Cartier
Håller med Skurt, man bör sikta på en utav varje.. minst ;)

Men om jag bara skulle ha en klocka för resten av livet så skulle det bli en med svart urtavla. Men smaken är som baken antar jag.
 

JiiWe

Cartier
Tackar för alla svar! Jag får dedikera en helg till att surfa på nätet och spana in klockor så kanske jag kan bestämma mig vad att köpa. Hur ser ni på klockor till lite finare klädsel? Vad passar till mörkare kavaj eller kostym tycker ni? (jag inser med varje fråga att det egentligen bara är att börja spara och se till att köpa på sig en klocka till varje tillfälle...)
 

sveol

Cartier
Tackar för alla svar! Jag får dedikera en helg till att surfa på nätet och spana in klockor så kanske jag kan bestämma mig vad att köpa. Hur ser ni på klockor till lite finare klädsel? Vad passar till mörkare kavaj eller kostym tycker ni? (jag inser med varje fråga att det egentligen bara är att börja spara och se till att köpa på sig en klocka till varje tillfälle...)


En 16610 går till allt om du frågar mig. Om det inte är budgeten så vilken svart diver som helst. Aldrig fel.. typ ;) Annars skulle jag rekommendera något likt en en Aqua Terra, väldigt flexibel design. Bara att byta band beroende på tillfälle.

omega-seamaster-aqua-terra.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Många "bör" och "ska" i den här tråden. Gillar du svart, kör svart. Gillar du vitt, kör vitt. Gillar du blått, kör blått. Gillar du rosa... ja, du fattar.

:D
 

JiiWe

Cartier
Svart om du är kille, vitt är feminint, om det inte är en dressare

Ska helt klart börja titta på en svart klocka i helgen. Tackar för alla svar hörni, ni har tillsammans öppnat ögonen på mig och jag har förstått att jag behöver många många fler klockor... Det blir spännande att se var det här slutar
 
Topp