• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är optimalt antal klockor?

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Just nu har jag 11 men det optimala antalet för min del är färre än så. Skulle gärna konsolidera till ca 5 st.

- DD
- Gilt GMT
- Vintage chrono typ Heuer, Speedy eller Daytona
- Gulddressare
- Sportstål typ AP RO

På pappret optimalt men problemet är att det finns så mycket annat kul

Förutom att DD i princip är lika med gulddressare för mig så tänker vi väldigt lika.

Bra skrot!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
1 klocka man har till allt är optimalt.

Men dum i huvudet som jag är har jag 7 st som används idag och troligen 5-6 st kvartsare som ligger någonstans utan att få någon användning.

OT: när jag tittar på bilden yonsson har i första inlägget ångrar jag nästan att jag släppte SII:n till honom, är fan en snygg klocka :shifty:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1 klocka man har till allt är optimalt.

Men dum i huvudet som jag är har jag 7 st som används idag och troligen 5-6 st kvartsare som ligger någonstans utan att få någon användning.

OT: när jag tittar på bilden yonsson har i första inlägget ångrar jag nästan att jag släppte SII:n till honom, är fan en snygg klocka :shifty:
Sälj alla och köp en klocka för pengarna. Det gjorde ju jag flr ett tag sedan och det gick ju bra. :rolleyes:

Ja den är fin den. :p ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sälj alla och köp en klocka för pengarna. Det gjorde ju jag flr ett tag sedan och det gick ju bra. :rolleyes:

Ja den är fin den. :p ;)
Frågan är: Skulle du springa Tjurruset med den klockan du köpte eller byta generator på bilen med den på dig?

För de flesta här (med några undantag) är svaret troligen: nej.

Så jag kan dra slutsatsen att jag borde skicka alla klockor utom min Mako i metallåtervinningen eftersom det är den enda klocka jag har som jag egentligen kan bära i alla lägen :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är: Skulle du springa Tjurruset med den klockan du köpte eller byta generator på bilen med den på dig?

För de flesta här (med några undantag) är svaret troligen: nej.

Så jag kan dra slutsatsen att jag borde skicka alla klockor utom min Mako i metallåtervinningen eftersom det är den enda klocka jag har som jag egentligen kan bära i alla lägen :D
Äh, g-shocks, arvegods och liknande räknas inte in i samlingen utifrån hur jag räknar. I så fall har jag ju 5 klockor till. :D
 

Daytona96

Rolex
Kan man få för många klockor?! Känns som att det bara är plånboken som stoppar utökandet av samlingen...

DSC_02051 - Kopia.jpg
Så sant, så sant[emoji1]Härlig samling![emoji4]
 

BCKSTRM

Rolex
Min tanke är såhär:
1. Dykare (jag vill ha Pelagos (fan att jag sålde min...))
2. Klocka med integrerad länk (drömmen är väl ROO men det blir nog en Omega geneve ;) )
3. En dressare
4. En kronograf (Speedy eller Bigblock för mig)
5. En klassisk (Tudor Date Day jumbo)

Någon som vill ge mig någon av dessa? Såg på blocket att man kan be om Rollar så varför inte annat? ;)
 

Fündix

Breitling
På jobbet händer det att jag får frågan "-Hur många klockor behöver du egentligen?"

Jag brukar nöja mig med att ställa en motfråga: "-Hur många tidzoner finns det?"

Då brukar de bli tysta.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Mitt dilemma är att jag vill kunna använda alla mina klockor, och jag har kommit fram till att jag (i dagsläget) inte känner mig helt bekväm med något värt >50' på armen. Så även om jag kan drömma om att flippa allt mot en dyrgrip, så skulle jag inte njuta av den.

Mitt svar blir därför att det optimala antalet är: så många klockor under 50' som ekonomin tillåter, plus ett par kvartsbeaters som alltid är stand-by.

Edit: kan väl iofs tillägga att det optimala antalet för att kunna hålla alla i någorlunda rotation är 3-4 st.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
De flesta säger tre till fem klockor, men det fungerar inte för mig. Ta mina Tudors tex. Kvoten skulle ju vara uppnådd redan där.
image.jpg


Då har vi ju inte kommit till Omegorna än
image.jpg


Vilka skulle jag välja bort?
Sedan finns det ju dressuren, lyxsport, de andra dykarna etc. Nej, som någon sa innan och som jag själv tidigare sagt, en till varje tillfälle är optimalt! :D
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har ett gäng nu, 6st jag kan använda och ytterligare några som ligger i klocklådan utan band/ trasiga. Men ska jag sätta en siffra tror jag fyra är optimalt.
- Fin beater
- Ful beater
- Dressare
- Kronograf

Minst en bör vara vintage, rimligtvis dressaren eller kronografen.
 

fplteknikern

Omega
2-Faktor
Frågan ställdes i "visar din "samling", men nu startar jag tråden. :p

Min samling har alltid varierat i storlek. Som medt hade jag väl 10 och som minst 3. Personligen tycker jag 4-5 är ganska perfekt om flera är kvartsare annars blir flera liggande och jag ser bara små högar av pengar som kan "växlas in".

Innan jag nyligen sålde två st hade jag lite väl många:


En ersätter två och då blir det 5. Torde vara perfekt?
Så vad är ditt magic number?

Har du sålt din SD4000? :O
 

Jonte73

Audemars
De flesta säger tre till fem klockor, men det fungerar inte för mig. Ta mina Tudors tex. Kvoten skulle ju vara uppnådd redan där.
image.jpg


Då har vi ju inte kommit till Omegorna än
image.jpg


Vilka skulle jag välja bort?
Sedan finns det ju dressuren, lyxsport, de andra dykarna etc. Nej, som någon sa innan och som jag själv tidigare sagt, en till varje tillfälle är optimalt! :D
Connien blir kvar va ?
Ställer mig i kö :)
Grym.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kan aldrig bestämma mig i den frågan men 2015 kommer se ut såhär:

Daglig diver som får smällar och slits, "bitter"
Ytterligare en diver som ska hållas repfri och bara användas ibland "årets utmaning"
Dressare med läderband "vintage"
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
1. Gmt2
2. Dykare ex FF, sub, SD
3. Kronograf ex vintage heuer eller daytona
4. Dress - någon rolig från pp eller a&s
5. Explorer/Aqua terra eller liknande
6. Guld nautilus, overseas eller royal oak.

Om nu ekonomin fanns.
Sen går det alltid att fylla på med andra ikoner bara för att. :)
 
Topp