• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är optimalt antal klockor?

GWD

Panerai
Det måste väl vara upp till var och en? Samma sak som med hur många bilar, kallingar, kostymer, fotbollsskor, älskarinnor etc etc. Finns inget facit.
 
Två armar + så många klocklådor som glider under frugans radar är väl optimalt antal?
Sedan kan man gå till överdrift men det är nog en vandringsmyt :)
 

Platinum

Cartier
Säger som många andra; tre stycken tror jag är optimalt. En beater (typ G-shock) för diverse saker där man vill ha klocka men chansen för repor, smällar, vatten etc kan vara hög, en vardagsklocka för övriga vardagen samt en findress. Kan vara rätt så tråkig kollektion men jag tror att man skulle komma rätt så långt med dessa tre typer.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror fem. Ett par dykare, ett par kronografer eller GMT/fliegers samt en trevlig kostymklocka. Klart.
Det känns för lätt att hitta tre keepers och då sitter man där sen, fem ger utrymme för experimenterande. :)
 
  • Like
Reactions: F32

Duckie

Omega
Tre man använder regelbundet plus en man kan använda vid speciella tillfällen.
I mitt fall är servicekostnaderna en broms för införskaffandet av allt för många klockor.
 

Orlok

Omega
2-Faktor
Antalet klockor i klocklådan bör aldrig understiga tre. Ett dressur, en beater och en udda fågel som piggar upp om allt annat känns trist.

Det optimala antalet klockor är antalet fungerande klockor som finns i samlingen, plus en.
Ett räkneexempel:
- Om du har fem klockor och köper en till så blir det optimala antalet sju i samma stund du får klocka nummer sex i din hand.
- Säljer du sedan två klockor så har du fortfarande en klocka för lite. Då är det optimala antalet klockor fem.

I mitt fall så är det optimala antalet 19. I alla fall i skrivandestund...
:)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
OJ himla svår fråga, förr skulle jag skrivit 3, men nu är jag inte lika säker. Har idag 3 klockor (dock två speedy).
Men känner trots detta att en bättre line up vore.
1. Givetvis minst en Speedy
2. Fin beater
3. Dressare
4. Något på Stållänk om man inte har det ovan. (Speedy bär man på nato!)

Så iallafall 4.a även om en speedy på länk kan klassas in som "mild dressare"
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Förr trodde jag 4:
Dykare
Krono
Dress
Gmt

När jag kollar på samling idag så är jag i princip en OWG (plus g-shock vid träning)
Haft samma klocka nu dagligen i ca 4 månader. Känner inget behov av dom andra alls 3-4!

Klockan som jag valt (eller som valt mig?) är Omegas Planet Ocean 43,5 8900 Blå
IMG_0033.JPG

IMG_0032.JPG
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Antalet klockor i klocklådan bör aldrig understiga tre. Ett dressur, en beater och en udda fågel som piggar upp om allt annat känns trist.

Det optimala antalet klockor är antalet fungerande klockor som finns i samlingen, plus en.
Ett räkneexempel:
- Om du har fem klockor och köper en till så blir det optimala antalet sju i samma stund du får klocka nummer sex i din hand.
- Säljer du sedan två klockor så har du fortfarande en klocka för lite. Då är det optimala antalet klockor fem.

I mitt fall så är det optimala antalet 19. I alla fall i skrivandestund...
:)
I särklass det bästa inlägget i denna tråd. En sann klockfantast är ständigt på jakt :watching:
 
5 klockor är optimalt. 3 dressare (svart, brunt och blått läderband beroende färg på skor och bälte) när man är på jobbet. 1 helgklocka med gummi eller stållänk och slutligen en casio man kan bada med i hav eller pool. 5 ska det vara
 
Topp