• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är prisvärt och inte ?

Amatören55

Breitling
Jag är pigg på att köpa en eller ett par klockor för ca 500 - 1000 kr. Jag har inga krav på att det ska vara exklusiva objekt. Jag kommer kanske i den fasen senare. När jag läser annonser från t.ex Blocket eller Pantbanken har jag svårt som lekman att bedöma vad som är prisvärt eller ej. När det gäller t.ex bilar finns det ju modeller av samma typ hos andra försäljare att jämföra med. Dessutom misstänker jag att det finns en stor mängd kopior som bjuds ut på marknaden. Är den någon som har några tips för att undvika fällorna ?
 

JohnDoe

Rolex
I prisklassen 500-1000kr beg så är det ett lotteri om det är manuella/automat. Skulle köra på kvarts då. För dyrt att serva en så billig klocka.
 

Platinum

Cartier
Tycker prisvärt i den klassen är svårt. Ska det vara kvarts eller mekaniskt? Kvarts kan vara att föredra då det kan bli dyrt annars om servicebehov föreligger.

Kopior tror jag inte är så svårt att peka ut. De flesta kopior lär ju vara riktiga skitklockor såsom Rolex/Omega etc.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Mitt tips är att "slå ihop" pengarna du tänkt köpa till olika klockor och så köper du en som är bra istället för flera dåliga.

Prisvärda märken: Seiko, Citizen, Casio (g-shock)

Om du är noob skulle jag råda dig att hålla dig borta från blocket / andra begagnatställen då risken att bli lurad av oärliga/okunniga personer är stor.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Mer generellt, köp ett "klockmärke", alltså ett märke som har sin huvudbusiness i att sälja klockor, inte något modemärke som typ gant som säljer klockor för att de har ett varumärke känt från något annat, exempelvis kläder.
 

Platinum

Cartier
Alla kopior är skit klockor...
Jag antar att du svarade mig nu. Det var inte riktigt så jag menade utan snarare att kvalitén mot den riktiga är ljusår ifrån så att den uppfattad som 'skit' i handen. En kopia kan ju vara av bättre eller sämre kvalité där de bättre kopiorna kostar lite mer..
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Jag skulle starkt rekommendera Orient löjligt billiga och med riktigt bra känsla och urverk !!
IMG_6535mako.JPG
 

Sunrise

Omega
Det är omöjligt få en bra klocka för 500-1000 kronor. Du kan få en klocka som håller tiden utmärkt men du kommer knappast få tag på något med mervärde.

EDIT: Vad jag menar är att det inte spelar någon roll vad du köper. Klockan din kommer hålla tiden utmärkt om det är ett kvartsur för 500-1000 kronor. Så bara köp vilken klocka du finner snyggast.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är omöjligt få en bra klocka för 500-1000 kronor. Du kan få en klocka som håller tiden utmärkt men du kommer knappast få tag på något med mervärde.

EDIT: Vad jag menar är att det inte spelar någon roll vad du köper. Klockan din kommer hålla tiden utmärkt om det är ett kvartsur för 500-1000 kronor. Så bara köp vilken klocka du finner snyggast.
Visar hur lite du vet om armbandsur, ett fördummande inlägg.
 

Platinum

Cartier
Nä, en kopia är en kopia och alla kopior är skit klockor.
Jag tror du uppfattar mig fel helt enkelt. Vad jag ville få fram var att i den prisklassen så tror jag inte det är så svårt att (även som lekman) peka ut vad som är riktiga klockor och vad som är kopior. Välgjorda kopior brukar säljas för mer än 1000 SEK och då kan det vara svårt att avgöra, även för klockkännare.

Således, så finns det skitkopior och så finns det välgjorda kopior, nonetheless så är *alla* (replikor eller äkta hommages kan jag tycka är okej men hör ej till ämnet) skit.

Förstår du hur jag menar nu?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du gillar vintage skulle jag ha gjort lite sökningar efter zenith, longines, eterna, tissot och certina 50-talare. Ibland dyker de upp på k&s annars vimlar det av dem på tradera. Ha lite is i magen och du borde kunna fånga en fin inom ditt prisspann.

Kom ihåg att kolla storleken på klockan innan du köper/budar, 34-35mm funkar ofta bra medans de flesta tycker att 30-32mm kan kännas lite litet.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Om du gillar vintage skulle jag ha gjort lite sökningar efter zenith, longines, eterna, tissot och certina 50-talare. Ibland dyker de upp på k&s annars vimlar det av dem på tradera. Ha lite is i magen och du borde kunna fånga en fin inom ditt prisspann.

Kom ihåg att kolla storleken på klockan innan du köper/budar, 34-35mm funkar ofta bra medans de flesta tycker att 30-32mm kan kännas lite litet.
Rekommenderar också vintage i den prisklassen. En personlig favorit som jag vill mena absolut är prisvärd är klockor från Atlantic. AS-verk och boetter i stål. Ofta stora för sin tid på 36mm.
image.jpeg
 
Topp