• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är skillnaden i storlek på Rolex 16760 VS 16710, har googlat...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
runt men hittar allt annat än storlekarna. Hittade en video där klockorna jämförs men det gav inget heller. Har för mig att jag har hört eller läst att 16760:in skall vara som en SD 16600. Kan ha drömt det också, skulle vara trevligt med ett svar då jag alltid har känt ett viss sug efter denna udda fågel. Går säkert att googla fram, men jag tänkte att det kanske fanns någon med kunskapen som ville glänsa på detta forum.
 

DrDre

Patek
Två av skilnaderna är att boetten är betydligt tjockar på 16760:an. Jag hade en ett tag och som jag kommer ihåg det, så är den även tjockare än Seadwellern (alltså själva mellanboetten). Om jag också nästan säker på att 16760:an har ett ett tidigare urverk, cal 30xx medan 16710 har 31xx.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Två av skilnaderna är att boetten är betydligt tjockar på 16760:an. Jag hade en ett tag och som jag kommer ihåg det, så är den även tjockare än Seadwellern (alltså själva mellanboetten). Om jag också nästan säker på att 16760:an har ett ett tidigare urverk, cal 30xx medan 16710 har 31xx.

Ja det stämmer med cal, 16760 cal 3085, 16710 cal 3185. Så den enda skillnaden är tjockleken, men strl bezeln är detsamma eller?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Men när vi ändå pratar om klockor som är lika så har jag en fråga angående . Om man skulle sälja av sin Explorer 2 16570 till förmån för tidigare brorsan 16550. Där sitter det väl också den tidigare cal 3085, men skulle det vara bortkastade pengar?!
 

DrDre

Patek
Skiljer det bara 1mm är det inte värt att byta eller köpa någon ny för den delen heller.

1 mm på 13mm låter kankse inte så mycket, men om man betänker att själva mellanboetten kanske är 6-7 mm tjock (en ren uppskattning) så är 1 mm ca 15% skillnad, dvs ganska mycket. Skillnaden är så stor att man lätt kan se det om klockan sitter på någon annans handled.

Ang bezelstorlek så har alla safirglas GMT's samma storlek och man kan byta insert mellan dem. Keramikvarianterna undantaget givetvis.
 
Topp