• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är väl en bal på slottet.....

Whedda

Rolex
Tycker att Denke svarade bra på de frågor du har.

Angående inläggshöjningen - nej. Vi kommer inte höja den, hyllan är tillgänglig för alla som möter kriterierna. Och ja, det kommer vara världens fest där inne om ett tag med många medlemmar.
Kul! Säger jag, The more The merrier.

Sorry, Hade inte läst igenom alla inlägg innan frågan ställdes. Ser poängen med att skydda från personer utanför Klocksnack men frågan jag tänkte är varför någon del av forumet skall behöva vara öppen för "allmänheten"?

Självklart håller jag med om att man förmodligen kan lita mer på någon som varit aktiv länge på forumet MEN om man har som ambition att kunna yttra sig mer personligt blir ju också den delen av forumet mer intressant för bedragare på sikt. Är kanske långsökt men jag tror att man kan göra smileys och Thumbs up flitigt i ett par veckor/månader för att få tillgång till personlig information (om man är bedragare och ute efter det).

Har som sagt mer förståelse för agerandet nu efter jag läst argumenten men jag tror tyvärr att diskussionsdelen kommer bli lidande över att fler och fler väljer att gå över till hyllan.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Sorry, Hade inte läst igenom alla inlägg innan frågan ställdes. Ser poängen med att skydda från personer utanför Klocksnack men frågan jag tänkte är varför någon del av forumet skall behöva vara öppen för "allmänheten"?

Självklart håller jag med om att man förmodligen kan lita mer på någon som varit aktiv länge på forumet MEN om man har som ambition att kunna yttra sig mer personligt blir ju också den delen av forumet mer intressant för bedragare på sikt. Är kanske långsökt men jag tror att man kan göra smileys och Thumbs up flitigt i ett par veckor/månader för att få tillgång till personlig information (om man är bedragare och ute efter det).

Har som sagt mer förståelse för agerandet nu efter jag läst argumenten men jag tror tyvärr att diskussionsdelen kommer bli lidande över att fler och fler väljer att gå över till hyllan.


Hyllan är inget substitut för den öppna delen. Det är skillnad i vilka diskussioner som tas i vilken del. Vill jag diskutera om jag ska klippa en 16613 i sommar eller inte och lägger tråden på Hyllan så blir jag bitchslapad tillbaks till diskussion omgående.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Sorry, Hade inte läst igenom alla inlägg innan frågan ställdes. Ser poängen med att skydda från personer utanför Klocksnack men frågan jag tänkte är varför någon del av forumet skall behöva vara öppen för "allmänheten"?

Självklart håller jag med om att man förmodligen kan lita mer på någon som varit aktiv länge på forumet MEN om man har som ambition att kunna yttra sig mer personligt blir ju också den delen av forumet mer intressant för bedragare på sikt. Är kanske långsökt men jag tror att man kan göra smileys och Thumbs up flitigt i ett par veckor/månader för att få tillgång till personlig information (om man är bedragare och ute efter det).

Har som sagt mer förståelse för agerandet nu efter jag läst argumenten men jag tror tyvärr att diskussionsdelen kommer bli lidande över att fler och fler väljer att gå över till hyllan.
Inget är foolproof och säkert, men vi försöker göra vad vi kan.


Det här är skälet till att vi ska ha massor öppet för allmänheten:
Online nu: 273 (medlemmar: 144, besökare: 129)

129 besökare, icke-medlemmar. Lurkare.
Vi har alla lurkat, tills vi bestämt oss för att ta oss in och ta del av aktiviteten. Sök på "lurkare" i välkomsttråden t.ex. Jag är glad över alla de som tagit sig tid att registrera sig på klocksnack. Älskar som sagt att se nya namn varje dag.
Får mer och mer PM från nya medlemmar som vågar fråga, också något jag gillar.
 

Whedda

Rolex
Inget är foolproof och säkert, men vi försöker göra vad vi kan.


Det här är skälet till att vi ska ha massor öppet för allmänheten:
Online nu: 273 (medlemmar: 144, besökare: 129)

129 besökare, icke-medlemmar. Lurkare.
Vi har alla lurkat, tills vi bestämt oss för att ta oss in och ta del av aktiviteten. Sök på "lurkare" i välkomsttråden t.ex. Jag är glad över alla de som tagit sig tid att registrera sig på klocksnack. Älskar som sagt att se nya namn varje dag.
Får mer och mer PM från nya medlemmar som vågar fråga, också något jag gillar.

Okej! Det klarnar mer och mer...

Fick först ingen riktig uppfattning om vad inriktningen på "hyllan" skulle vara...

Förstår att det finns delar man vill hålla ifrån folk som inte ens är medlemmar. Hoppas bara att folk inte tröttnar och lämnar forat för att de övriga delarna blir lidande och 1500 inlägg känns avlägset.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hyllan är inget substitut för den öppna delen. Det är skillnad i vilka diskussioner som tas i vilken del. Vill jag diskutera om jag ska klippa en 16613 i sommar eller inte och lägger tråden på Hyllan så blir jag bitchslapad tillbaks till diskussion omgående.
En viktig fråga: ska du köpa 16613?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hyllan är inget substitut för den öppna delen. Det är skillnad i vilka diskussioner som tas i vilken del. Vill jag diskutera om jag ska klippa en 16613 i sommar eller inte och lägger tråden på Hyllan så blir jag bitchslapad tillbaks till diskussion omgående.


Har "hyllan" alltså funnits tidigare? Det verkar som att många vet redan hur förhållningen är där? Bara nyfiken.
 

Marhoi

Friends of KS
44784009.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Okej! Det klarnar mer och mer...

Fick först ingen riktig uppfattning om vad inriktningen på "hyllan" skulle vara...

Förstår att det finns delar man vill hålla ifrån folk som inte ens är medlemmar. Hoppas bara att folk inte tröttnar och lämnar forat för att de övriga delarna blir lidande och 1500 inlägg känns avlägset.
Om det skulle kannabalisera på övriga forumet kommer jag vara den första som röstar på att stänga Hyllan.
 

pederr

Cartier
Har egentligen inga synpunkter på Hyllan, så länge inte diskussionsforumet drabbas negativt. Namnet är måhända lite olyckligt, givet det som avses med subforumet. Rent allmänt tycker jag den svenska klockcommunityn är för liten för alltför många forum och uppdelningar, men det är en annan sak.
 

Rivalen

Rolex
Du har en poäng som vi både förstår och respekterar. Men precis som daviden skrev så är det en bra grej och fokuset för forumet är den öppna delen. Access till Hyllan är inte heller en fråga om elitism eller "vi och dom". Tvärtom är access dit en perk som precis alla medlemmar på KS kan få ta del av och jag ser hellre en låst del av forumet som alla vet om och kan bli en del av än subforum som vi inte är öppna med.

Vi har som du skriver ett gemensamt intresse men detta intresse är av en sådan natur att det ibland kan behövas lyftas frågor där medlemmar behöver exponera sig men inte vill göra det i en alltför okänd krets. Då är det bra att ha en forumdel med medlemmar som känner varandra lite bättre och där det som skrivs inte är sökbart på ex google. Det kan också vara så att vi vill ge någon extra fördel till KS mest aktiva medlemmar…och då gör vi det där.

Ingen tjänar på att Hyllan kannibaliserar på det riktiga forumet. Och som sagt, alla kan bli medlemmar på Hyllan på egna forummeriter.


Kan man inte exponera sig mot de man vill exponera sig emot genom att starta en konversation med berörda. Det skulle ju ha den fördelen att man kan göra ett urval och slippa involvera hyllmedlemmar man inte vill exponera sig mot?

När allt fler når 1500 inlägg kommer gränsen att höjas då? Annars blir väl tanken med hyllan urvattnad inom inte alltför avlägsen tid?

Eftersom Konversation/PM finns så är jag tveksam till värdet av Hyllan. Ni som är där kan väl återkoppla och berätta vad ni tycker efter ett tag?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har egentligen inga synpunkter på Hyllan, så länge inte diskussionsforumet drabbas negativt. Namnet är måhända lite olyckligt, givet det som avses med subforumet. Rent allmänt tycker jag den svenska klockcommunityn är för liten för alltför många forum och uppdelningar, men det är en annan sak.
Namnet har jag aldrig tänkt på faktiskt, kanske inte har samma fantasi. :)
Just därför har vi inte så många avdelningar. Det är det första vi kom överens om när vi drog igång klocksnack. Det hade inte funkat med märkesuppdelning t.ex.
 

Da_Ni

Cartier
Jag tror inte detta kommer förändra nånting.

Forumet kommer vara likadant som tidigare, vissa kommer bara skriva grattis, vissa kommer skriva bra inlägg och vissa kommer lägga ner timmar på att skriva jättebra recensioner men att det skulle resultera i att fler skriver "struntposter" eller bara lägger en smiley i en tråd enbart för att komma upp i 1500 inlägg under 12 månaders tid och därmed få tillträde till Hyllan tror jag inte ett dugg på.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Och där är jag nöjd. Så länge inte öppna forumet dör för att viktiga profiler bara håller till på Hyllan så spelar det väl ingen roll. I min takt så får jag tillträdd där lagom till 2017.
I min värld är du en viktigt profil. Kvalitativa inlägg och om vi nu ska lägga någon slags värdering till historia har du varit med från början.
Förvisso är det inte så viktigt att ha varit med från början, finns nya medlemmar som verkligen gjort avtryck.
Man kan dock vara tacksam för de som orkade hänga här när det var långt ifrån lika hög aktivitet. Ni som inte gav upp.
 

Rivalen

Rolex
När vi ändå pratar om forumets design, så skulle jag vilja ha en separat OT-del och sedan Vintage-trådar i Diskussion istället. Skulle göra Diskussion till ett intressantare klockforum. Just my 2c

Är det 1500 per år som gäller?
 

pederr

Cartier
Namnet har jag aldrig tänkt på faktiskt, kanske inte har samma fantasi. :)
Just därför har vi inte så många avdelningar. Det är det första vi kom överens om när vi drog igång klocksnack. Det hade inte funkat med märkesuppdelning t.ex.

Av resonemangen i tråden verkar det av vissa ses som (grädd-)hyllan, men jag köper er förklaring. Det blir nog bra.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tror Hyllan kommer att bli en typ av OT del likt övriga forum som har liknande upplägg. På så sätt tror jag absolut inte att övriga forumdelar kommer att bli drabbade, snarare lär OT trådarna minska och det tror jag många uppskattar som har lobbat för en OT-del tidigare.

Hyllan är dessutom inte så befolkad ännu så vill jag ha svar på något gällande urverk, klockor alt. köpråd eller vad det nu må vara så kommer det definitivt läggas på diskussionsdelen alt. vintage för att jag ska få så många svar och vinklingar som möjligt på min ev. fråga.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
När det sker förändringar på forumet brukar det finnas en förklaring från ledningen, finns det någon sådan nu, tex under "lite principer för forumet"?
 

hollow123

Rolex
Ska bli kul att följa hoppas att det utvecklas till något bra! Säger som många andra att så länge inte diskussionsforumet blir "lidande" ser jag inga problem med detta :)
 
Topp