• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad anser forumet om Omega klassiska Speedmaster månklocka gentemot Co-axial varianten?

sjobbe

Cartier
Känner inte att de är jämförbara, extremt olika prisbilder. Skall jag välja så tar jag Moonwatchen alla dagar i veckan - mycket känsla, mycket historia, ikonstatus - allt detta för en billig peng. Antagligen en av de mest prisvärda klockorna.
 

Genta

Cartier
Finns ytterligare en variant, nämligen med 3313 urverk som är lite större än månklockan men med datum. Fördelen med den är att den har samma utseende som originalet och jag måste ha datum på mina klockor.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Föredrar helt klart den klassiska. Inget knussel liksom...saknar min gamla...

edf10caf.jpg



:)
 

Daniel J

Omega
Tror den klassiska känns mer kepper medan 9300 kanske flippas vidare oftare?

e71a76e3-f657-4d09-b701-f960cf7d4d67_zpsb0120f39.jpg

Jag tror det är tvärtom.
Den gamla är en sådan många köper för att "man måste ha en speedy".
Jag tror fler inser efter ett tag att dom egentligen inte ville ha en manuell klocka med tveksam vattentäthet och sedan flippar eller om dom har råd låter den leva sitt liv i bokhyllan.

9300 känns som ett mer medvetet val för den som fakyiskt VILL ha en sådan.

9300 leder nog för mig men då jag känner mig själv så vet jag att jag förr eller senare kommr att köpa en speedy pro som får bo i bokhyllan.

Sedan kommer min son att ärva en 45år gammal klocka utan en repa, med okänd servicehistorik men med all dokumentation kvsr.
Han kommer nog att starta en tråd här... "Jag har ärvt en klocka, är den äkta"...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nja, bara Mark-varianterna, de senare 125 och en ytterst sällsynt variant med 5100-verk i månklockeboett ("the Grail").
 
  • Like
Reactions: BO

Whedda

Rolex
Professional alla dar i veckan! Ju äldre desto bättre :)

Samtidigt tycker jag några av de senaste Speedmaster-versionerna har varit över förväntan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Isodor

Audemars
Var i London i helgen och gled runt. Bl.a på Harrods . Trots lyxdinkor i all oändlighet så är jag fruktansvärt sugen på nya speedmastern..
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag är oxå sugen på en speedy, men slits ju sim många andra mellan modellerna. Månklockan är ju ikonen men jag saknar datum och hade önskar mer vattentålighet. Den som nämndes tidigare i tråden "speedmaster 57" är ju oxå grym, 41,5mm och 9300 verk! Mmm om man bara hade djupare fickor.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Själv har jag en speedy från 1971 med stepped dial liggandes på mitt postkontor och väntar.
Men eftersom jag fått ett holländskt oanvänbart jävla kollinr kan jag inte få ut klockan innan säljarem ordnar fram ett riktigt eller AVI:n kommer i lådan.
Aaaaargh! Typ.

Får se när jag väl får den om det var rätt val för mig.
 
Topp