• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad anses som en fungerande klocka?

Antz02

Basic
Jag köpte nyligen två klockor på auktion från Göteborgs auktionskammare. Båda sades fungera vid enklare test. När jag fick hem klockorna var det ingen av dem som klarade längre än tre sekunder. Båda kronorna var nästintill dragna i botten. När jag sedan frågade auktionshuset om detta och hävdade att en klocka som går tre sekunder är att betrakta som defekt tyckte de att om klockan går så länge så är det att betrakta som ett enklare test. "Vi menar just detta" när vi skriver ett enklare test, var vad de skrev.

Vad tycker ni? Är jag ute och cyklar som känner mig lurad?

Jag köpte nyligen två klockor på auktion från Göteborgs auktionskammare. Båda sades fungera vid enklare test. När jag fick hem klockorna var det ingen av dem som klarade längre än tre sekunder. Båda kronorna var nästintill dragna i botten. När jag sedan frågade auktionshuset om detta och hävdade att en klocka som går tre sekunder är att betrakta som defekt tyckte de att om klockan går så länge så är det att betrakta som ett enklare test. "Vi menar just detta" när vi skriver ett enklare test, var vad de skrev.

Tycker nedan beskrivning är bra och brukar ofta finnas med. Löd den så?

"Fungerade vid katalogiseringstillfället. Ingen funktionsgaranti lämnas."

Då tolkar jag det som att de har rätt och du har fel. Stod det annorlunda så kan man såklart tolka det annorlunda.

N
Tycker nedan beskrivning är bra och brukar ofta finnas med. Löd den så?

"Fungerade vid katalogiseringstillfället. Ingen funktionsgaranti lämnas."

Då tolkar jag det som att de har rätt och du har fel. Stod det annorlunda så kan man såklart tolka det annorlunda.
Nej, det stod "går vid enklare test". Men det du refererar till är ju mer vanligt. Jag menar att klockan ska klara mer än så om du skriver på det viset. Om jag sålde en klocka på Tradera och skrev ovan nämnda meningar skulle köparen tveklöst protestera och jag skulle få ta tillbaka klockan eller gå med på någon form av förlikning.

N

Nej, det stod "går vid enklare test". Men det du refererar till är ju mer vanligt. Jag menar att klockan ska klara mer än så om du skriver på det viset. Om jag sålde en klocka på Tradera och skrev ovan nämnda meningar skulle köparen tveklöst protestera och jag skulle få ta tillbaka klockan eller gå med på någon form av förlikning.
Vad var hela annonsbeskrivningen?

Ofta friskriver de sig i ytterligare en mening och det var det jag fiskade efter. Men om de inte gjort det och det är endast en onlineauktion borde du ha 14 dagars ångerrätt. Vad står i köpvillkoren?
Jodå, jag får skicka tillbaka klockorna så det är inte där problemet ligger. Men jag vill veta vad folk tycker om förfarandet. Jag känner mig lurad och därför får de också tillbaka klockorna. Jag har köpt många klockor genom auktionshus och om de uttrycker sig på detta aktuella sättet brukar klockorna fungera längre än man orkar hålla uppsikt över dem.

Man får ha i beräkning att service kan behövas anser jag, ibland har man tur och kan skjuta på det. Hoppas det löser sig hursomhelst 🙂

Om den bara går tre sekunder kommer ju inte ens kraften från fjädern och då tycker att de har gjort fel.

Om du inte är typen som orkar bråka om fraktkostnad är det bara att skicka tillbaka och få vidare.

Tre sekunder känns extremt. Är du säker på att det är så pass kort tid?

Vi brukar ha som regel att så länge klockan faktiskt fungerar under tiden som fotografering pågår så skriver vi någonting i linje med hur de har benämnt det.
Tre sekunder räcker ju inte ens till att vrida upp och lägga på fotobordet utan att märka att klockan ifråga är ej fungerande (sen hade vi kanske nämnt någonting om att den tickar någon sekund).

Men... Det är skitklurigt.
Som privatsäljare har du all världens tid att bedöma klockans funktion. Hade jag köpt på Tradera och fått en klocka som funkade i tre sekunder så hade jag också blivit lack. Vi har dock oändligt långt ifrån all världens tid att bedöma sakers funktion - varför ångerrätten trots allt är en ganska bra grej.

Summa summarum - lita inte på auktionshus bedömning kring "fungerande" på samma sätt som du litat på en privatperson som beskrivit på samma vis (även om det så klart finns fog för att vara försiktig även här - men i de fallen handlar det ju mer om ont uppsåt) - vi har helt enkelt inte möjligheten att göra så pass grundlig kontroll. Viss skillnad vid kvalitetsauktioner, men inte heller där är det ju fullödigt.

Om du är ute och cyklar eller ej... Tja... Bara du själv kan ju bedöma om du känner dig lurad eller ej. Men om du inte tror att du kommer kunna släppa den känslan så hade jag skickat åter och tagit det som en lärdom av något slag.

Tre sekunder känns extremt. Är du säker på att det är så pass kort tid?

Vi brukar ha som regel att så länge klockan faktiskt fungerar under tiden som fotografering pågår så skriver vi någonting i linje med hur de har benämnt det.
Tre sekunder räcker ju inte ens till att vrida upp och lägga på fotobordet utan att märka att klockan ifråga är ej fungerande (sen hade vi kanske nämnt någonting om att den tickar någon sekund).

Men... Det är skitklurigt.
Som privatsäljare har du all världens tid att bedöma klockans funktion. Hade jag köpt på Tradera och fått en klocka som funkade i tre sekunder så hade jag också blivit lack. Vi har dock oändligt långt ifrån all världens tid att bedöma sakers funktion - varför ångerrätten trots allt är en ganska bra grej.

Summa summarum - lita inte på auktionshus bedömning kring "fungerande" på samma sätt som du litat på en privatperson som beskrivit på samma vis (även om det så klart finns fog för att vara försiktig även här - men i de fallen handlar det ju mer om ont uppsåt) - vi har helt enkelt inte möjligheten att göra så pass grundlig kontroll. Viss skillnad vid kvalitetsauktioner, men inte heller där är det ju fullödigt.

Om du är ute och cyklar eller ej... Tja... Bara du själv kan ju bedöma om du känner dig lurad eller ej. Men om du inte tror att du kommer kunna släppa den känslan så hade jag skickat åter och tagit det som en lärdom av något slag.
Tack @Anders Forsberg för dina tankar! De är väldigt överensstämmande med mina egna. Jag köper och säljer rätt mycket och samlar på de klockor jag fattar tycker för. Jag förstår att auktionshus inte har tiden att kolla klockorna så noggrant och därför skriver som de gör. Men tre sekunder (ja, ingen av klockorna går längre än så) är, som du skriver, extremt och du hinner se att den stannar även om du har kort om tid. Jag har undantagsvis varit med om liknande men aldrig en reaktion från auktionshuset som denna.

En i grunden mycket vettig frågeställning. Men som med mycket annat också mångbottnad och svår att få pli på, som några varit inne på. Efter att ha hållit på med begagnade klockor ganska många år har jag landat i en hållning som, rätt eller fel, åtminstone passar mig. När jag bestämmer mig för att köpa från t ex Auctionnet, något mindre enskilt auktionshus eller Tradera så ökar det min motivation att köpa en klocka om det står att den fungerar vid enklare test, vid katalogiseringstillfället etc. Men, jag räknar alltid in ett ganska akut servicebehov oavsett text. Det hjälper mig att avgöra hur mycket jag verkligen är beredd att investera i klockan. Det lämnar spelfältet öppet för både glada överraskningar och besvikelser, något jag accepterat som del av den sortens köpupplevelse. Jag har köpt ”fungerande klockor” som håller tiden bra, men där hela kronhalsen följer med när man ska ställa visarna. Hur tänka i ett sådant fall? Eller när kronan kilar fast efter tredje uppdragningstillfället? Baklockets gängor trasiga? Jag tar i princip aldrig strid numera, men det har varje gång lärt mig något om vilka förväntningar som nog är rimliga (för mig) och det färgar av sig på mitt köpbeteende.

Det låter kanske resignerat och passivt, men jag försöker vara rädd om egen energi samtidigt. Med allt det sagt, så är det ur ett konsumentperspektiv fullt förståeligt med upprörda känslor, och det är nog inte helt omöjligt att få ett auktionshus att backa om det skulle vara helt uppåt väggarna heller.

Tillbaka
Topp