• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad använder man dessa verktyg till ?

chrand

Cartier
Köpte för en tid sedan 6 lådor urmakeri prylar från den lokala prylboden och har nu börjat packa upp dessa.
Som glad amatör vet jag vad vissa verktyg används till men dessa 5 går jag bet på.
Någon som vet ?

P1030565.JPG
 

chrand

Cartier
Precis en sån som nummer 5 skulle jag behöva :) Säg till om den är till salu . Kan tala om vad den är till efteråt . Nä det är ett verktyg till å tighta till minutröret med. Bergeon 3007 .
Tack för svar då är det bara 4 kvar. Skall gräva vidare i lådorna och om det ev finns dubblett så kan jag sälja en.
 

noeLLY

Cartier
1. Till för att räkna in en råspiral. Under glaset sitter en balans och spiral som referens.
3. För att trycka ut länkstift.
4. Används för att hålla ytterfästet på spiralen och kunna stifta fast spiral. Kan säkert användas till annat också.
5. Till för att tighta till spiralrullar.
 

noeLLY

Cartier
Dålig på elektronik men på min ask ser det ut som man sätter kontaktarmarmarna på minus och pluskontakt i verket. Även kontakt med batteriet som ligger i verkhållare. Det är väl för att kunna testa verket under monteringen.
 
Topp