• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad bar ni för klocka under er universitetstid?

Studentlivet är som vi alla vet knapert för många och kanske en tid då klockintresset får stå lite på stand-by. Dessutom har kanske klocksamlingen ännu inte kunnat eller hunnit införskaffas. Min fråga riktar sig till både er äldre som (förhoppningsvis) gått klart er utbildning samt nuvarande studenter. Vilken klocka var er student-klocka? Är också intresserad av andra spaningar gällande vad för klockor som är populära på vilken utbildning och i vilken stad.

Mvh
Dany
 
Börjar väl själv då. Studentklockan hittills har varit en Omega SMP 2264 som används till vardags på campus, mycket nöjd. Vid större högtidligheter använder jag mig av en guldig tissot som jag fått i gåva efter en i min närhets 30 långa år i statlig tjänst.
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är inne på femte året studier på KTH. Har alltid varit intresserad av klockor, men intresset slog igenom på riktigt i april detta år. Har sedan dess burit många klockor och konstant haft fyra-åtta klockor i samlingen, där den dyraste varit en Tudor daydate 76200 och billigaste en Seiko 5 från 1980.
 

MrIronMike

Panerai
Breitling Superocean Professional hade jag (som jag fortfarande har kvar). Kan minnas någon omega seamaster, jag var inte lika klock-intresserad då... :)
29B11B09-2076-4550-B0BA-335DD320B923.jpeg
 
Är inne på femte året studier på KTH. Har alltid varit intresserad av klockor, men intresset slog igenom på riktigt i april detta år. Har sedan dess burit många klockor och konstant haft fyra-åtta klockor i samlingen, där den dyraste varit en Tudor daydate 76200 och billigaste en Seiko 5 från 1980.

Intressant, upplever du det som att det finns ett stort klockintresse generellt på skolan?
 
Läste Humaniora så blev aldrig någonting av mig :D
Blev klar 2016, körde SMP främst.

FA22A0CD-E288-4FCE-AC81-E3EC94AAC08F-268-000000DDF041AF06_zpsfe7265fe.jpg
08646138-0606-413A-AF45-7866C312F81E-323-000000D2EC377A41.jpg


Använde Rolex som återkommande exempel när jag läste marknadsföring...
0EF2F997-82C8-4381-B958-751B328C13DA-867-00000119075F17FB.jpg
Det är officiellt! Studentklockan är SMP! Skämt o sido. Personligen känner jag att gränsen för vad jag skulle kunna bära på universitetet går vid omegas prisklass och rykte. Att glida in till föreläsningen i en kandidatutbildning med en AP eller Rolle (I en drömvärld) vid 21-års ålder skulle nog kännas relativt jobbigt...
 

JB__

Omega
Rullar runt på Liu jag med. En BB36a som sitter på majoriteten av tiden. Dock på jakt efter ett tillskott till samlingen, ser fram emot att få inspiration från denna tråd!
 

Bilagor

  • C17CD104-0D4F-49E8-B13E-F3E3F9B8BF42.jpeg
    C17CD104-0D4F-49E8-B13E-F3E3F9B8BF42.jpeg
    242.5 KB · Visningar: 24

pemlock

Panerai
2-Faktor
Matematik och datavetenskap i Uppsala i början av 80-talet. Jag brydde mig inte ett skit om klockor, det var bara något man hade för att veta tiden, och ingen annan jag kände brydde sig ett skit om klockor. Om någon smög omkring med en Rolex eller Omega så var det ingen annan som märkte det. Hårda ord, men det är den krassa sanningen. ;)
Klockan jag hade var den här:
o4PIgQbl.jpg

Skräp, går +1,1 s/dygn. Ja, den funkar än, fick nyligen nytt batteri. :)
 
Senast ändrad:

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Körde på mina nu avvecklade Seikodykare, SKX007 och min vita Samurai. Dom var man tuffast i stan med tidigt 2000-tal. :)

EDIT: Samuraien tillkom nog strax efter studierna vid närmare eftertanke, körde nog enbart SKX under studietiden.
 

Filippusmaximus

Rolex
2-Faktor
Tyvärr inte, man ser på sin höjd någon Casio. Inte mer än så.
I mitt umgänge på skolan finns ett stort klockintresse, har kurskamrater med tudor, oris, seiko, omega, sinn sen har jag sett någora rolex på campus också och har även sålt en tag heuer till en på skolan. Själv har jag en speedy, tudor bb och en bratte avenger samt lite smått o gott
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
I mitt umgänge på skolan finns ett stort klockintresse, har kurskamrater med tudor, oris, seiko, omega, sinn sen har jag sett någora rolex på campus också och har även sålt en tag heuer till en på skolan. Själv har jag en speedy, tudor bb och en bratte avenger samt lite smått o gott
Är det sant, vad är det för utbildning/kurser vi snackar om?
 

Makkanxd

Rolex
Har haft väldigt mycket under mina år på SU.
Försökte hitta några lämpliga bilder och när jag sökte på universitetet i albumet fick jag upp dessa iallafall.
67B2569C-9CBE-499C-BA75-C5CE0E662B41.png
41B16103-EF05-401E-9488-574DBF9FC2AB.png
FB530DAF-CDC2-44CC-B15D-46D07795FF03.png

Man ser lite dinkor då och då. Sett flera tjejer med fina omegor & datejusts vilket är kul! Annars är det generellt omega som gäller verkar det som.

Fått två kommentarer om mina klockor på 4 år. Ena var en random kille på biblioteket som satt bakom oss och hörde att vi pluggade samma sak, han kom till oss och frågade något så sa han också något i stil med ” shit snygg Breitling!”
Gång nr 2 var när jag väntade på bussen så kom en annan buss, en kille som satt på bussen knackade på rutan, pekade på sin klocka och sedan på mig och gjorde tummen upp. Hade då en planet ocean då. Lite kul :D
 
Har haft väldigt mycket under mina år på SU.
Försökte hitta några lämpliga bilder och när jag sökte på universitetet i albumet fick jag upp dessa iallafall.
67B2569C-9CBE-499C-BA75-C5CE0E662B41.png
41B16103-EF05-401E-9488-574DBF9FC2AB.png
FB530DAF-CDC2-44CC-B15D-46D07795FF03.png

Man ser lite dinkor då och då. Sett flera tjejer med fina omegor & datejusts vilket är kul! Annars är det generellt omega som gäller verkar det som.

Fått två kommentarer om mina klockor på 4 år. Ena var en random kille på biblioteket som satt bakom oss och hörde att vi pluggade samma sak, han kom till oss och frågade något så sa han också något i stil med ” shit snygg Breitling!”
Gång nr 2 var när jag väntade på bussen så kom en annan buss, en kille som satt på bussen knackade på rutan, pekade på sin klocka och sedan på mig och gjorde tummen upp. Hade då en planet ocean då. Lite kul :D

Kul att höra! Extra kul att höra från en annan djurgårdare. Kan vittna om att klockintresset på LU verkar vara betydligt större hos tjejerna än hos killarna. :)
 

Entruv

Omega
Rolig trådstart! Har tagit lite för vana att spana in vad som finns på handlederna bland Uppsalas studenter. Rent generellt kan man väl säga att moderna nätta Casios och vintage-quartz (främst Omega, tänk minimal guldare med gubbflex) är riktigt poppis, ofta i egenskap av att vara arv från någon mor- eller farfar. Själv kör jag diverse billigt udda-vintage p.g.a ekonomi men även att de, i mitt tycke, är lite roligare att prata om i fall någon frågar. Sammanfattat kan man väl säga att retro-vågen fortfarande är stark och att det helt saknas status i klockor som objekt, d.v.s flash. Lite tråkigt att man aldrig får se något man endast sett på bild, men i.a.f många roliga historier bakom folks klockor.

Hur ställer ni er till den ekonomiska biten, speciellt under studenttiden? Extrajobb? Målspara? Enda intresset?
 
Topp