• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad betyder storleken? Hjälp mig bestämma mig.

Case

Panerai
Hej klockkompisar, jag har ett litet dilemma.

Igår landade senaste nyförvärvet. En Certina Multi-8 i rostrfritt och med klassisk sportdesign på tavla och boett. Finishen är fantastisk, de polerade ytorna ger glans men är inte blingiga. AR behandlingen på glaset (på båda sidorna tror jag) får det att försvinna helt i de flesta vinklar. Nästan lika bra som Seiko Astron. Funktionerna är grymma. Det är den perfekta reseklockan, med två tidszoner och två alarm som dessutom kan ställas till vibration för att vara extra diskret. Datumet kan visa veckonummer och dessutom finns förstås kronograf och timer. Kort sagt, jag älskar allt med den. Utom möjligtvis storleken...

Med 42mm diam och 50-52mm lug to lug är det en rejäl pjäs, även som den sitter väldigt bekvämt på länken. Normalt sett bär jag klockor på 38mm. Testade SKX, men den kändes för stor. Kört en Helson Shark Diver 40 som kändes ok i storlek, trots 50mm lug to lug, men den fick gå för att hela looken var för hård.

Egentligen tycker jag att stora klockor är som SUV'ar, någon slags kompensation, men jag gillar den här så mycket att jag vill fråga om er åsikt. Detta trots att jag anser att smakrådstrådar är ganska löjligt.

SNA141p. ~38mm
image.jpg


Helson SD 40
image.jpg


Certina Mulit-8
image.jpg
image.jpg
image.jpg


På bas av bilderna, tycker du att Certinan ser ok ut, eller blir det bara fånigt?

Förhoppningsvis skiter jag i vad ni tycker och skapar mig en helt egen åsikt, men tack för hjälpen i alla fall. :)

Edit: Jag är extra intresserad av personer som bär stort såväl som smått's åsikt förstås.
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kompensation? Det är inte klockorna som är för stora. Du har för spinkiga armar.

Skämt och sido, jag tycker att den gränsar till för stor och jag tror att det beror på klockans utformning med den tunna glasringen. Svårt att avgöra på närbilder.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag får samma känsla när jag ser mig i spegeln, men tvekar när kag tittar på handleden rakt ovanifrån.
Alla klockor ser större ut från den vinkeln, se bara alla wristshots i dagens klocka o s v.
Som tur är så är det ju bara du som har den vinkeln oftast, medan alla andra ser dig och din klocka lite på avstånd (oftast i alla fall!:D).
 

Case

Panerai
Alla klockor ser större ut från den vinkeln, se bara alla wristshots i dagens klocka o s v.
Som tur är så är det ju bara du som har den vinkeln oftast, medan alla andra ser dig och din klocka lite på avstånd (oftast i alla fall!:D).
Strålande argument för Cetinans sak. Tack @MJ24 !

Det verkliga problemet kommer när Sarx'en landar...
 
Så som andra ser den sitter som den ska, enligt mig.
Bär själv helst klockor runt 42-43 som bärs åt det stora hållet.
Har nu en SKX som jag tycker bärs för litet. Ska bytas ut så fort ekonomin tillåter.

Bär den med stolthet...
 
Kronografer funkar bra i större storlek. Jag var tvungen att dumpa min 40mm Bambino då den såg för stor ut, men min 42mm Citizen kronograf funkar hur bra som helst. Den där seikon ser skitbta ut på dig för övrigt.
 

Riley

Panerai
Tycker Certinan är snygg och sitter bra!
Storleken på klockan kontra din arm på bilden är inte något att orda om.
 
Senast ändrad:
En klocka brukar se för stor ut när luggarna sticker ut utanför armen. Det är dock som folk redan påpekat att wristshot med ganska kort avstånd får klockan att se större ut. På din hand i fickan-bild ser det helt normalt ut för mig iaf.
 

Case

Panerai
Tack för er feedback.

Min älskade hustru har uttalat sig. Hon tycker inte den ser för stor ut. ( No sexual innuendo intended.)

Case closed! ;)
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Tycker Certinan fungerar på dig. Hade själv köpt en Multi 8 om den vart några mm mindre och några gram tyngre.
 

Subby

Rolex
Om du känner dig bekväm så kan du väl skita i vad andra tycker, själv kör jag allt från 34mm till 47mm. Om du gillar det så kör på! Det är du som ska bära den :)

En Ellesse dykare-34mm
image.jpeg

Tissot PRS516-42mm, upplevs som störst pga luggarna :)
image.jpeg

Srp639-47mm, känns faktiskt mindre än min Tissot
image.jpeg

Orient Star Classic- 38,5mm, ultimata storleken.
image.jpeg

Orient MakoXL- 44,5 mm, luggarna sticker ut lite men jag är nöjd så länge :)
image.jpeg


EDIT: Jag tycker att den ser helt okej ut! :)
 

Case

Panerai
Tack för era åsikter :)

Rätt kul att en "Är den här för liten" tråd skapades samtidigt som min. Och att den också framförallt är fylld med uppmuntrande kommentarer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för era åsikter :)

Rätt kul att en "Är den här för liten" tråd skapades samtidigt som min. Och att den också framförallt är fylld med uppmuntrande kommentarer.
Vill du ha uppmuntrande eller ärliga kommentarer? Med tanke på att du startat tråden så kan du nog räkna ut själv att den ser stor ut på dig. Det viktiga är ju dock att den sitter skönt.
 

Case

Panerai
Vill du ha uppmuntrande eller ärliga kommentarer? Med tanke på att du startat tråden så kan du nog räkna ut själv att den ser stor ut på dig. Det viktiga är ju dock att den sitter skönt.
Eftersom jag tycker allt annat med den är grymt, vill jag i ärlighetens namn få kommentarer som kan få mig att tycka att den inte är för stor.

Vilket i sig är fullständigt subjektivt ( och har världen är delad i två läger så länge det inte är "överhäng"). Vilket det inte är.

Men som tidigare nämnt har jag en Sarx015 på ingång och jag tror tyvärr bara en får stanna. Så det kommer att bli en hård kamp i början på nästa vecka.

Till Sarxens fördel har vi storleken och kanske framförallt att jag kan hänga med dig och de andra sköna lirarna i Seiko-tråden ;)

Edit: Den sitter superskönt.

Edit 2: Är du också småbarnsförälder @yonsson , eller kan du bara inte hålla dig borta längre än 6h från KS och därför ställer väckarklockan?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ett trick för att få den att upplevas mindre är ju att sätta på ett läderband, jag tycker det kan göra väldigt stor skillnad på hur klockan ser ut och upplevs på armen
 
Vi har alla våra små hangups.
Jag har 20 cm handled och föredrar mest klockor i 30 - 40 mm. diameter.
Kommer storleken över 40 mm tycker jag oftast det ser för stort ut.
Som exempel kan jag nämna att min Nomos Glashütte, Tangente,i 35 mm uppllevde jag som för stor. Den borde jag skaffat i 33mm.
Här är den omgiven av en 42mm supercompressor och en 36 mm Eljo dressdykare. Hur mycket eller lite tavla det är i förhållande till boettens utformning spelar stor roll.
Här är några foton på 20 cm handled med klockor från 28 mm - 42 mm. Här 34 mm.
PICT9102.jpg
Här 28 mm.
PICT9061 (2).JPG
Här 40 mm
PICT9082.jpg
Här ca 35 mm.
PICT9087.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker den är på gränsen. Men kom då ihåg att de klockor jag använder 98% av min tid är en Rolex Datejust och en Rolex Explorer. Båda 36mm. Allt handlar om vad bäraren av klockan tycker. Såg en tjej i tisdags med relativt tunna armar. Den klockan var ett billigt quartzur på minst 45mm.
 
Topp