• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad betyder +/- ?

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Under kvällen sena timmar kan man sitta och begrunda livets stora frågor som
Vem mördade JFK?
Va månlandningen på riktigt?
hur många vägar måst ene man gå?
42?
men frågan som gäckar mitt medvetande ikväll är "ruckning"
-en "quick fix" som kan ge en klocka några år till inna service (rigth, eller har jag fattat allt fel?)

Även om jag missuppfattat det så har jag alltid undrat över denna delen.

images.jpeg


Om man har en klocka som går för fort, ska man vrida åt - för att göra tiden långsammare, eller ska man vrida åt + för att visa att indikera att den går för snabbt?
Hur vet man hur mycket man ska vrida?
Ett sträck/sekund?
Pröva sig fram?

Så många frågor..
 

Icaras

Rolex
En timegrapher behöver du om du ska veta hur mycket du behöver vrida utan spendera evigheter :)

Vet inte riktigt vilket av +/- man ska använda för vad.
 

fsdfsdf

Omega
Jag skulle sätta min klocksamling på att du för regulatorn mot + för att det ska gå fortare och - för långsammare.

Jämför med F / S - faster, slower eller franska A /R - advance, retarde som står på många klockor.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle sätta min klocksamling på att du för regulatorn mot + för att det ska gå fortare och - för långsammare.

Jämför med F / S - faster, slower eller franska A /R - advance, retarde som står på många klockor.
När man läser det i efterhand låter det vettigt..
 

Carlton

Cartier
Jag tror inte ruckning påverkar serviceintervallet utan är endast till för att justera tidsgången, men jag kan ha fel. Gällande din fråga har jag dessvärre ingen aning =)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du kommer troligtvis inte att uppnå ett bättre resultat än du redan har, om klockan nu inte går alldeles fel eller du äger en timegrapher. Det är väligt små justeringar som behövs och vanligtvis motsvarar 1 streck runt 1 minut.

En ruckning utförs efter en service för att justera klockan att gå optimalt, det är inte en quickfix för att undvika service.
Med en sådan quickfix riskerar du göra så att verkdelarna slits snabbare och att en service blir onödigt dyr inom en relativt snar framtid.
 
Topp