• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad definierar en klocksamlare?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Man blir ändå trött på att läsa "skitklockor mellan 1 och 10 tusen". Det är väl bättre att redogöra vilka klockor man tycker är dåliga i den kategorin och varför. Kanske man kan hjälpa någon att undvika fel val.

Angående samlandet så borde det väl finnas någon nedre gräns i antal för att det ska räknas som en samling, oavsett värde och kvalité? 3st? 5st?
 

KMS

Rolex
Tycker att den röda tråden är det viktigaste. Priset är ju inte speciellt intressant. Tanken bakom det hela, känns som det är det som skapar samlingen. Jag ser mig ju inte som en jeanssamlare för att jag har tre par jeans av samma märke.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En hel del intressanta inlägg i tråden, tycker jag!

En samling - för mig - definieras bland annat av att den har ett tema, samt att det finns en mängd att fylla (ett antal olika att lägga till i sin samling). Sedan om det innebär att man samlar på Voutilainen eller Swatch, styrs ju av intresse och möjlighet att betala. I det första fallet lär samlingen bestå av få till antalet och i det andra fallet kan samlingen bli påtagligt stor.

För egen del samlar jag på kunskap och erfarenhet om klockor. Därför tänker jag på mig själv som användare av mina klockor snarare än samlare av dem. Det är genom att använda dem (och ibland öppna dem... Och ta isär dem... Och sätta ihop dem) som jag får mer kunskap och erfarenheter.

Mvh

A
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul att blivit omnämnd, och likt masterkiller så har inte heller mitt samlande att göra något med pengar alls att göra. Min röda tråd är att jag samlar på klockor med automatiska urverk, jag är oerhört fascinerad av att urverket bara behöver energi och inte batteri. Att jag snöat in mig på ett märke är nog mera än slump, sen att märket i fråga håller hög klass och kvalité blir en bonus.

Att jag snöat in mig på Camel klockor på äldre dar, har nog mera att göra att klockorna en gång i tiden bara var än ouppnåelig dröm. Har alltid gillat designen på dessa klockor och så är dom ju riktiga beaters för alla ändamål.
 

Camo00

Patek
Man blir ändå trött på att läsa "skitklockor mellan 1 och 10 tusen". Det är väl bättre att redogöra vilka klockor man tycker är dåliga i den kategorin och varför. ...

Fast om priset/värdet är den viktigaste faktorn, som skiljer "skitklockor" från "riktiga klockor" så räcker det ju med att ange ett gränsvärde! :)

On topic så anser jag, som flera andra, att en kombination av intresse, kunskap, röd tråd, kvalitet och viss kvantitet definierar en samlare. Värdet kommer ofta på köpet, då en samlare också strävar efter Exklusivitet/Raritet varpå värdet på sakerna oftast ökar markant...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Finns de som har dock mycket mycket ovanligt.. Det vanliga är att man har ett stort gäng skräpklockor för mellan ett och tiotusen..

Tycker inte att bara för att en klocka kostar under 10k är lika med skräp, om nu jag tolkade dig rätt.

Har tex oris som är riktigt bra, även olika dykklockor från Seiko, Citizen som är riktigt bra kvalité på och de kostar långt under 10k.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tycker inte att bara för att en klocka kostar under 10k är lika med skräp, om nu jag tolkade dig rätt.

Har tex oris som är riktigt bra, även olika dykklockor från Seiko, Citizen som är riktigt bra kvalité på och de kostar långt under 10k.

Shit vad folk är humorlösa...
JAG menar i jämförelse med folk som sitter med milsub samlingar etc. Skitnödigheten på vissa (talar inte om dig) är rent löjlig..
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag måste säga att din fru, Spencer66 , måste vara väldigt kär i dig för att orka med ditt tugg.





Sen är du väldigt rolig många gånger också :)
 

Mr Chance

Kalmar
Intressant frågeställning! Jag definierar mig inte som samlare. Visst, jag har ett 20-tal klockor i varierande prisklass, från 500 - +40k men det finns ingen röd tråd utan jag köper det jag gillar och använder. Jag kommer nog aldrig äga klockor bara för att äga.

Har, dock, den senaste månaden umgåtts mer och mer med tanken på att konsolidera och gå över till att bara köpa/äga olika typer av submariners. Gör jag det skulle jag bli en samlare, i annat fall förblir jag bara en snubbe som gillar klockor och har ett gäng.

:)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har själv en massa "skitklockor" som Timex, Enicar, Movado, Seiko etc etc.

Det var ingen personlig kritik mot dig. Jag missuppfattade väl skämtet men menade bara att även om man tycker så, så kunde man utveckla det lite mer. Man får tycka hur man vill om vilka klockor man vill. Du får även tycka att jag är så skitnödig att det är löjligt om du vill det. :)
 

seikoswede

Panerai
Anglofila brytvapen? Vad är det? Låter nästan som en åkomma.

Stämmer utmärkt! De flesta samlare lider nog av en eller annan defekt som tar sig uttryck i ett överdrivet kompensationsbehov! ;-)

Mig själv inkluderat!

Anglofil - Person med stort intresse för det Engelska

Brytvapen - Hagelgevär, dubbelstudsare, Rook rifles etc.

Jim
 
Topp