• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad definierar en klocksamlare?

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det var en kvinna i södra Sverige som samlade på likdelar och använde det som sexleksaker. Det är ju nästan lika sjukt som att samla på klockor;)
Men det är klart hon använde sin samling, de låg inte bara i en låda och skramlade.
Det kan jag tycka är att förena nytta med nöje.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
I mina ögon har priset inget att göra med om man är samlare eller inte.

Det är intresset för en speciell tidsperiod, tillverkare, komplikation eller vad det nu månne vara som avgör.
Ett intresse för historien runt omkring och inte bara själva ägandet.

På engelskspråkiga forum skiljer man ofta på "hoarders" och "collectors", vilket säger något om hur man kan se på olika "köpbeteenden".

Själv är jag ingen klocksamlare, långt därifrån, men jag är mycket intresserad av dem även om jag också bara har "ett .... gäng skräpklockor för mellan ett och tiotusen.." ;)

Som jämförelse däremot så samlar jag på finska bruksvapen och intresserar mig mer för historien och den tekniska utvecklingen där också, mer än ägandet. Ser mig därför som riktig samlare även om det finns kollegor i skrået som inte anser att det är fint nog om man jämför med deras dyra Germanska och Anglofila brytvapen.

Vänligen

Jim
Håller med helt och hållet.
Samlar inte på finska vapen dock.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men vad definerar en samlare överhuvudtaget?

Min sambo samlar på Arabia muggar à Mumin
null_zps78a86d4f.jpg

Dessa får man använda plus hon har gamla muggar som strängeligen ej får användas.

Jag har EN mugg som jag fick för 18 år sedan på en vintermarknad i Jokkmokk
null_zpsb6e2881f.jpg

Fungerar för mig

Jag är klockintresserad, samlare är man nog inte då samlingen ej består av något unikt fast det skänker mig glädje att pilla på klockorna.
 
Fler än två. Uteslutande. Resterande definitioner är elitistiska personers sätt att rättfärdiga och känna sig speciella.

Inget fel på det dock. Är själv sådan.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte den xakta definitionen på en klocksamlare.....vet dock att jag inte anser att jag kvalar in....
 
M

morgonfralla

Guest
Är det att ha många billiga klockor av tvivelaktig kvalité eller kan det vara större med färre ex med kvalité?

Kort sagt, vad är viktigast i en samling, kvantitet eller kvalité?
All heder åt ditt återkommande generaliserande Spencer66 men återigen missar du dit egna mål med flertalet sjömil.
Just samlare/samlande är redan definierat och internationellt vedertaget.
På din andra fråga..att det är unikt i min samling ... kvalitet eller kvantitet spelar ingen större roll.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
All heder åt ditt återkommande generaliserande Spencer66 men återigen missar du dit egna mål med flertalet sjömil.
Just samlare/samlande är redan definierat och internationellt vedertaget.
På din andra fråga..att det är unikt i min samling ... kvalitet eller kvantitet spelar ingen större roll.

Kul att du upplever det så och ser fram emot ett kvalitésinlägg från dig..
 
Topp