• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad definierar ett klockmärkes ursprungsland?

Sbys

Omega
En svår fråga som det antagligen finns lika många svar som klockägare...

Många etablerade och även exklusiva märken har sin tillverkning av komponenter och/eller monteringen i andra länder än i det land som klockmärket registrerades i.

Anders Modig listade sina 7 svenska favoritmärken i Café för ett tag sedan. Listan bestod bl.a. av DW, Sjöö Sandström, Triwa, TID, Knut Gadd etc.
Men är dessa märken, inklusive vårt egent Söner by Sweden att ses som Svensk märken bara för att det är i Sverige märket grundades? Vi ser det gärna så men det är långt i från självklart.
http://klockrent.cafe.se/svenska-klockfavoriter-har-ar-7-basta-modellerna-just-nu/

Ta den världsberömda frasen: "Swiss Made".
För att få ha denna mytomspunna fras på sin klocka måste 60% av kostnaden för urverk och boett kunna härledas till Schweiz. Så inte ens en "Swiss Made" är 100% "Swiss Made".
Blir detta en de facto standard tro, att ursprungslandet för ett klockmärke är det land som 60% av produktionskostnaden (för enkelhetens skull) kan härledas.

Eller om vi tittar på vårt (enligt de flesta) Svenska märke Sjöö Sandström så säger deras produktchef Nicklas i en intervju: "Vi använder uteslutande Schweiziska urverk som levereras färdigmonterade och som är anpassade för oss. Klockans övriga delar kommer också från Schweiz. Alla delar byggs ihop här i Stockholm och genomgår sedan de avslutande kvalitetstesterna innan de levereras."
FRÅGA: Är Sjöö Sandström ett Schweiziskt eller Svenskt klockmärke?

Så åter till frågan: Vad tycker ni definierar ett klockmärkes ursprungsland?
 

Wheelie

Cartier
Intressant fråga, helt klart....och den är inte helt lätt att svara på. Jag ser ju som exempel Volvo som en svensk bil fastän ägarna inte är svenska, och delarna i den (till största delen) är tillverkade utomlands.

Men det finns även andra frågor som "Vad utmärker en parfymklocka ?" och "Vilka komponenter kan man förvänta sig i en klocka för 3500 kr" som jag tycker är intressantare. Jag förstår att du är jättestolt över Söner by Sweden, men jag (och säkert många andra med mig) ser bara en enkel klocka som kostar 200 kr hemskickad från alibaba. Det hade varit annorlunda om du haft bättre komponenter i klockan, men du ska kriga med Seiko i denna prisklassen och jag får ett mekaniskt urverk för de pengarna. Din klocka är helt enkelt unik i dina ögon, men inte sett genom mina.
 

Hugii

Audemars
Du tog inte alla aspekter i din frågeställning.
Vad händer om urverken dessutom tillverkas av invandrad arbetskraft och på importerade maskiner? :)
 
  • Like
Reactions: JLW

Sbys

Omega
Intressant fråga, helt klart....och den är inte helt lätt att svara på. Jag ser ju som exempel Volvo som en svensk bil fastän ägarna inte är svenska, och delarna i den (till största delen) är tillverkade utomlands.

Men det finns även andra frågor som "Vad utmärker en parfymklocka ?" och "Vilka komponenter kan man förvänta sig i en klocka för 3500 kr" som jag tycker är intressantare. Jag förstår att du är jättestolt över Söner by Sweden, men jag (och säkert många andra med mig) ser bara en enkel klocka som kostar 200 kr hemskickad från alibaba. Det hade varit annorlunda om du haft bättre komponenter i klockan, men du ska kriga med Seiko i denna prisklassen och jag får ett mekaniskt urverk för de pengarna. Din klocka är helt enkelt unik i dina ögon, men inte sett genom mina.

Håller helt med om att frågan har många dimensioner.
Och tillbaka till ditt Volvo-exempel som jag gillar. För när går Volvo över till att bli en Kinesisk bil?
Kanske den förblir lite Svenskt så länge en del av tillverkningen finns kvar i Sverige. Eller räcker det med att man designar den i Sverige. Jag vet inte. men det är en mkt intressant fråga. framför allt idag när det flesta produkter och företag ägs av stora koncerner med verksamheter i många branscher och länder.
 

Sbys

Omega
Du tog inte alla aspekter i din frågeställning.
Vad händer om urverken dessutom tillverkas av invandrad arbetskraft och på importerade maskiner? :)
Så sant, jag tog bara upp det mest uppenbara. Men precis som du säger. Kopplar man in Outsourcing och legotillverkning så blir det ännu mer trasligt. :)
 

Wheelie

Cartier
Av respekt för forumets regler gällande marknadsföring avstår jag att svara på den frågan. Sorry.
Men det har går över mina förväntningar.

Känns svårsmält då dina trådar hittills, även denna !! inte varit alltför blyga med att förmedla budskapet att du skapat ett eget klockmärke.

Vill du delge oss när de första klockorna är tänkta att levereras ut till kund ?

(skulle varit intressant information eftersom det på din hemsida står att de ska finnas i butik i mars.)
 

Sbys

Omega
Känns svårsmält då dina trådar hittills, även denna !! inte varit alltför blyga med att förmedla budskapet att du skapat ett eget klockmärke.

Vill du delge oss när de första klockorna är tänkta att levereras ut till kund ?

(skulle varit intressant information eftersom det på din hemsida står att de ska finnas i butik i mars.)
Då hoppas jag moderatorn är ok med det. Som det ser ut nu ska de landa på Landvetter flygplats någon dag innan den 31/3 med leverans i första veckan av april.

Låt oss nu återgå till tråden om hur man definierar ursprungslandet. :)
 

Wheelie

Cartier
Tack för svaret !
för att återgå till ämnet så anser inte jag att det är förenligt att med breda penseldrag måla upp en bild av
"- Sverige har en rik historia av kompetenta klocktillverkare. Söner by Sweden vill verka i den traditionen." och sedan låta ett kinesiskt bolag till 100% framställa denna design, leverera klockorna helt färdiga.........samtidigt som du tar på dig äran att "verka i den s v e n s k a traditionen av kompetenta klocktillverkare" - Det är rätt magstarkt faktiskt !

Hade du tonat ner budskapet och nöjt dig med att den var "designad i Sverige" så hade det känts bättre........och mycket mer överensstämmande med sanningen. Det finns inget av svensk historia eller svenska traditioner i din klocka (tyvärr, för jag hade gärna sett att det gjort det).
 

Cryssarn

Rolex
Henrik. Seriöst, tagga ner lite nu. Jag tycker verkligen inte om något med Söner, men att börja tjafsa för tafsandets skull är lite löjligt.
Vad tycker du Sjöö är? Swiss made eller swedish? Det var frågeställningen. Indirekt så frågar han väl då också om Söner blir svenskt eller kinesiskt. Då kan man ju säga vad tycker det klassas om och varför. Resten är bara OT och trams
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Många etablerade och även exklusiva märken har sin tillverkning av komponenter och/eller monteringen i andra länder än i det land som klockmärket registrerades i.

Anders Modig listade sina 7 svenska favoritmärken i Café för ett tag sedan. Listan bestod bl.a. av DW, Sjöö Sandström, Triwa, TID, Knut Gadd etc.
Men är dessa märken, inklusive vårt egent Söner by Sweden att ses som Svensk märken bara för att det är i Sverige märket grundades? Vi ser det gärna så men det är långt i från självklart.
...
Så åter till frågan: Vad tycker ni definierar ett klockmärkes ursprungsland?

Henrik. Seriöst, tagga ner lite nu. Jag tycker verkligen inte om något med Söner, men att börja tjafsa för tafsandets skull är lite löjligt.
Vad tycker du Sjöö är? Swiss made eller swedish? Det var frågeställningen. Indirekt så frågar han väl då också om Söner blir svenskt eller kinesiskt. Då kan man ju säga vad tycker det klassas om och varför. Resten är bara OT och trams
Nja. Den först frågan som ställdes var om Söner by Sweden, tillsammans med ett gäng andra märken, var att betrakta som svenska bara för att det grundades i Sverige.
Man behöver ju inte tänka särskilt långt för att inse att det ligger i TS intresse att så är fallet. Att sälja in en ny modeklocka på en het marknad med argumentationen att det är 99% äkta asiatisk högkvalitet, lär nog inte få så många att känna ett jättesug att köpa just DEN klockan.
Alltså. Det finns potentiellt pengar i att hävda att det är en svensk klocka.
Men. Är det det?
Urifrån vad @Henrik-Andersson skriver tycker jag resonemanget stämmer. Svaret blir nej. Det må vara grundat här. Men det finns inget av värde i klockan i sig som härrör härifrån.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Företaget kan ju vara svenskt även om produkterna är swiss made eller whatever.

Om det enda man gör i Sverige är designar produkten så skulle jag inte kalla produkten svensk. Det är ju exempelvis så man gör inom leksaksindustrin vilket ger väldigt bra vinstmarginal men det gör ju inte leksakerna "svenska".

Sjöö Sandström "Hand made in Sweden" är ju en extrem överdrift, det låter ju som om det är Haute Horologie på svensk mark man snackar om vilket det inte är. Att sakerna är tillverkade i Schweiz och kvalitetssäkrade av svenska urmakare är däremot inte negativt, det är snarare en kvalitetsstämpel. Tydligare marknadsföring vad gäller SS tillverkning hade troligtvis snarare stärkt kvalitetsryktet än försämrat det just för att det handlar om Schweiz och Sverige.
 
Senast ändrad:

Oniel

Panerai
Svår fråga men som många skriver är det stor skillnad på att vara designad på ett ställe och tillverkats på ett annat. Om hela produkten görs i land x men är designad i land y. Made in x, men designad i y. Hm har ju "kändis" designers ibland men deras grejer
är fortfarande made in China (eller vilket land det nu är?).
 

Camo00

Patek
Företaget kan ju vara svenskt även om produkterna är swiss made eller whatever.

Om det enda man gör i Sverige är designar produkten så skulle jag inte kalla produkten svensk. Det är ju exempelvis så man gör inom leksaksindustrin vilket ger väldigt bra vinstmarginal men det gör ju inte leksakerna "svenska".

SS "Hand made in Sweden" är ju en extrem överdrift, det låter ju som om det är Haute Horologie på svensk mark man snackar om vilket det inte är. Att sakerna är tillverkade i Schweiz och kvalitetssäkrade av svenska urmakare är däremot inte negativt, det är snarare en kvalitetsstämpel. Tydligare marknadsföring vad gäller SS tillverkning hade troligtvis snarare stärkt kvalitetsryktet än försämrat det just för att det handlar om Schweiz och Sverige.
SS, är det Sjöö Sandström eller Söner by Sweden..?
 

Brunleif

Panerai
När ni skriver mytomspunna gällande swiss made, vad är det för myter ni refererar till?
Tänkte det kunde vara roligt att få ordvalet motiverat
 
Senast ändrad:

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Företaget kan ju vara svenskt även om produkterna är swiss made eller whatever.

Om det enda man gör i Sverige är designar produkten så skulle jag inte kalla produkten svensk. Det är ju exempelvis så man gör inom leksaksindustrin vilket ger väldigt bra vinstmarginal men det gör ju inte leksakerna "svenska".

SS "Hand made in Sweden" är ju en extrem överdrift, det låter ju som om det är Haute Horologie på svensk mark man snackar om vilket det inte är. Att sakerna är tillverkade i Schweiz och kvalitetssäkrade av svenska urmakare är däremot inte negativt, det är snarare en kvalitetsstämpel. Tydligare marknadsföring vad gäller SS tillverkning hade troligtvis snarare stärkt kvalitetsryktet än försämrat det just för att det handlar om Schweiz och Sverige.
Där tycker jag att Sjöö Sandström skärpte till sig ett snäpp när det kom till lanseringen av Royal Capital. Där uttryckte man att klockan var ett "sammarbete" (eller missminner jag mig?) mellan SS och Vaucher, som hade modifierats och kontrollerats i Stockholm. Den formen av ärlighet uppskattar jag!

(Naturligtvis hade jag gärna sett en in-house Sjöö Sandström, men jag inser naturligtvis samtidigt att prisbilden hade varit lååångt utanför vad jag hade klarat av att lösa).
 
Topp