• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad dricker du tillsammans med din klocka ikväll?

Vin, öl, och avec är en djungel med många riktiga godbitar men det finns även många riktiga bottennapp.

Jag tycker att denna tråd ska ses som en rekommendations tråd åt alla klockälskare.

Förstår att denna tråd snuddar på off topic men för att undvika det så postar man en bild på det man dricker och sin klocka. Pluspoäng såklart till de som orkar skriva en kommentar på varför ni rekommenderar/inte rekommenderar oss andra att prova denna dryck.

Så kom igen nu alla. Nu delar vi med oss av prisvärda, våldsamt obskyra, värdelösa, unika, eller helt enkelt goda dryckesrekommendationer som vi upplevt tillsammans med våra klockor!

Jag börjar med ett riktigt prisvärt vin från Toscana i Italien. Det bör finnas några få buteljer kvar på några bolag i sthlms trakten. Vinet heter Il Sasso och görs på druvorna Sangiovese, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Merlot. Producentens namn är Piaggia.

20151120_204614.jpg


Skål

Cheval Blanc

Ps. Om tråden är för off topic så förstår jag det men tycker att ett fint forum som detta bör ha en förstklassig tråd med rekommendationer och sjyssta bilder. Finns det redan en tråd ber jag om ursäkt då jag inte kunde hitta något liknande :cigar:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Spännande!

Ikväll blir det Domaine Zind Humbrechts "Clos Windsbuhl" Pinot Gris från 2008. Bör vara riktigt bra. Stora förväntningar på den :)

Ch. d'Arsac 2012. Wow. Flerdimensionellt, djupt och fullt av skogstoner, precis som jag gillar.

NV Lanson, legat på rygg i några år och hade utvecklat mer brödighet och fyllighet. Tjusig gyllene färg och grym mousse

image.jpeg
 
Ch. d'Arsac 2012. Wow. Flerdimensionellt, djupt och fullt av skogstoner, precis som jag gillar.

NV Lanson, legat på rygg i några år och hade utvecklat mer brödighet och fyllighet. Tjusig gyllene färg och grym mousse

image.jpeg


Ser riktigt trevligt ut! Ska absolut prova Chateau D Arsac så fort jag kan. Tack för tipset!

Blev ingen Pinot Gris igår för mig. Den får vänta lite till. Istället blev det ett vin som överaskade rejält på mig. Clos De Los Siete från Mendoza Argentina. Malbec, Cabernet Sauvignon, Merlot och lite Perit Verdot. Lite intressant kuriosa är att detta är ett samarbetsprojekt mellan 7 (Los Siete) olika stora vinpersonligheter från Bordeaux. Deras dröm var att skapa ett argentinskt toppvin och initiativtagaren var Michel Rolland som anses vara en av frankrikes bästa vinmakare. Rolland jobbar även för några av de främsta bordeauxslotten.

20151122_121017.jpg


189 kr på beställningssortimentet är helt klart bang for the buck!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Har för litet underlag för att kunna bedöma hur väl den står sig. Får nog ta och prova fler!

Gör så, ingen dum idé.
Norra Rhone bjuder på mycket bra. Lägger du till lite stålar dricker du Hermitage eller kanske rentav Côte-Rôtie.
Prova även viner från Cornas, finns inte mycket på bolaget men är oftast kanon.
 
20151211_202200.jpg


Allegrini - La Grola 2011

Riktigt trevligt efter att det dekanterats ett par timmar. 159:- på bolaget känns som ett fynd då Allegrini verkligen är en av Italiens stora vinmakare. Kommer lägga undan ett par av detta vin för det lär bli bättre :cigar:
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
20151211_202200.jpg


Allegrini - La Grola 2011

Riktigt trevligt efter att det dekanterats ett par timmar. 159:- på bolaget känns som ett fynd då Allegrini verkligen är en av Italiens stora vinmakare. Kommer lägga undan ett par av detta vin för det lär bli bättre :cigar:


Brukar också plocka med mig La Grola när jag behöver ett säkert kort, samma sak med Villa Antinori som jag dricker ikväll. Habilt för 150 spänn.
 
20160122_211953.jpg


Ikväll fick det bli Champagne! Gosset Celebris Vintage 2002 Extra Brut. Vansinnigt bra vin som har potential att bli hur bra som helst om ett par år. Gosset är det äldsta vinhuset i Champagne som fortfarande är aktivt men Gosset producerade vita viner från början och var inte först med att tillverka Champagne (Ruinart var första som ännu är aktivt).

Rekommenderas starkt!!
 
  • Like
Reactions: ZQT

Sledger

Cartier
Fick denna i min ungdom och tanken var att jag skulle dricka den när jag fyllde 18. Det var snart 27 år sedan. :)
Den har sedan följt med i flyttar och alltid hamnat i förråd, garderober osv osv. Vad tror ni? Sparas eller öppnas? Gott eller vinäger? :D
vin.jpg
 
Fick denna i min ungdom och tanken var att jag skulle dricka den när jag fyllde 18. Det var snart 27 år sedan. :)
Den har sedan följt med i flyttar och alltid hamnat i förråd, garderober osv osv. Vad tror ni? Sparas eller öppnas? Gott eller vinäger? :D
vin.jpg


Ojojoj vad roligt. Är dock osäker på hur den hanterar såpass lång lagring. I detta fallet känns det spontant som att det är VÄLDIGT avgörande hur du har hanterat vinet under alla dessa år. En grej som påverkar mycket är temperaturen den förvarats i. Desto högre temperatur desto fortare mognar vinet. Misstänker dock att den har passerat sin bästa tid tyvärr men någon annan sitter säkert på bättre information.

Men otroligt roligt att ha en såpass gammal flaska liggandes :)
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Fick denna i min ungdom och tanken var att jag skulle dricka den när jag fyllde 18. Det var snart 27 år sedan. :)
Den har sedan följt med i flyttar och alltid hamnat i förråd, garderober osv osv. Vad tror ni? Sparas eller öppnas? Gott eller vinäger? :D
vin.jpg
är det framställt för att drickas nu eller klarar det att lagras.?

Många enklare viner, både röda och vita, vinner inte på att lagras. Lagrar man dessa så kan de förlora sin unga fruktighet och fräschhet.

Generellt så kan man säga att lätta, friska vita viner bör drickas unga. Fatlagrade, smakrika vita viner kan lagras och utvecklas i upp till tio år och i vissa fall ännu längre.
Lätta röda viner bör drickas unga. Kraftiga, fylliga rödviner kan i vissa fall lagras under mycket lång tid i en sval vinkällare och får då en kraftigare doft och ett större smakdjup. (stulet)
 

Sledger

Cartier
Ojojoj vad roligt. Är dock osäker på hur den hanterar såpass lång lagring. I detta fallet känns det spontant som att det är VÄLDIGT avgörande hur du har hanterat vinet under alla dessa år. En grej som påverkar mycket är temperaturen den förvarats i. Desto högre temperatur desto fortare mognar vinet. Misstänker dock att den har passerat sin bästa tid tyvärr men någon annan sitter säkert på bättre information.

Men otroligt roligt att ha en såpass gammal flaska liggandes :)

Den har förvarats hyfsat bra hoppas jag. Mörka svala garderober och förråd. :) Det har alltid känts roligt att ha kvar flaskan och tänkt många gånger att öppna den, men tanken att den är dålig har gjort att jag hellre har kvar den. Men tänk om den är underbart fin!?!? :)

är det framställt för att drickas nu eller klarar det att lagras.?

Många enklare viner, både röda och vita, vinner inte på att lagras. Lagrar man dessa så kan de förlora sin unga fruktighet och fräschhet.

Generellt så kan man säga att lätta, friska vita viner bör drickas unga. Fatlagrade, smakrika vita viner kan lagras och utvecklas i upp till tio år och i vissa fall ännu längre.
Lätta röda viner bör drickas unga. Kraftiga, fylliga rödviner kan i vissa fall lagras under mycket lång tid i en sval vinkällare och får då en kraftigare doft och ett större smakdjup. (stulet)

En kompis och hans bror som fick hjälp av sin far att välja vinet när de var i Frankrike. Deras far var tydligen en hyfsad vinkännare och han sa att det var ett vin som gick bra att lagras. Om det klarar att lagras så här länge vet jag dock inte. :)
 
20160202_111724.jpg


Ska absolut inte drickas inom den närmsta tiden så det är lite off topic. Men detta är mina senaste tillskott i min lilla samling. Tanken är att behålla åtminstonde en som min dotter (född 2013) ska få när hon blir 21 :cigar:.

Bourgogne experten Allen Meadows som driver Burghound.com säger " This could very well be THE Bâtard of the vintage 2013".
 
Topp