• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad får man för 63kr inkl. frakt?

Vad får man för 63kr inkl. frakt från Kina?
...En ganska cool digitalare. Känns inte speciellt gedigen men helt ok.
Helt otroligt att det kan vara så billigt, bara frakten borde kosta mer

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte svara 116600, men det fattas tre nollor för att få en sådan. :D
Bra fångst! Kina/HK är sjukt. Köpte 5st LED-ficklampor på ebay för 50kr inkl frakt. Det är så man skäms över hur billigt vissa saker är. Har massvis av liknande exempel.
 

Smulan

Rolex
Snygg klocka , en kamera och microfon och en gratis satellituppkoppling till Ministry of State Security. :)
 

Limpas

Cartier
Haha, jag är lite emot den här typen av konsumtion egentligen men kan absolut inte påstå att jag själv aldrig trillat dit. Det är galet att det kan vara så billigt. Bara frakten måste ju utgöra en stor del.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Kontakta socialtjänsten eller en handläggare på överförmyndarkontoret om du vill ha god man. Du själv eller någon anhörig till dig kan ansöka om god man. Ansökan skickas till tingsrätten.
Du kan själv förslå vem som ska bli din gode man. Det kan vara en anhörig till dig eller någon du känner. Om du inte själv har någon god man att föreslå, kan överförmyndarnämnden hjälpa dig att hitta en god man åt dig.
Tingsrätten beslutar sedan om du kan få god man.
 

CLT

Rolex
Kontakta socialtjänsten eller en handläggare på överförmyndarkontoret om du vill ha god man. Du själv eller någon anhörig till dig kan ansöka om god man. Ansökan skickas till tingsrätten.
Du kan själv förslå vem som ska bli din gode man. Det kan vara en anhörig till dig eller någon du känner. Om du inte själv har någon god man att föreslå, kan överförmyndarnämnden hjälpa dig att hitta en god man åt dig.
Tingsrätten beslutar sedan om du kan få god man.
Det skulle nog vi alla behöva....
 

Ale

Cartier
Men snälla, om inte för miljöns skull så tänk på er värdighet, eller de anhöriga som får städa efter en hoarder.

"Arga snickaren" hade en poäng - köp hälften så mycket saker men lägg ner lika mycket pengar. Det skulle många må bra av.
 

Doncorleone

Cartier
Haha ballt!

Har en polare som spenderar sin fritid med att köpte massa konstiga saker "bara för att". Bla. 10 000 plektrum, 150 tandborstar i bambu, X antal batteriladdare och allt möjligt billigt skit för småpengar! Detta från aliexpress tror jag...
 

Ale

Cartier
Haha ballt!

Har en polare som spenderar sin fritid med att köpte massa konstiga saker "bara för att". Bla. 10 000 plektrum, 150 tandborstar i bambu, X antal batteriladdare och allt möjligt billigt skit för småpengar! Detta från aliexpress tror jag...


Vill inte vara den som är den, men det låter som en idiot.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag vill lite stämma in i kören av tvekare. Jag sitter själv i glashus, men slås av att frågan "hur dåligt kan det vara?" ofta har överraskande svar.

Min första tanke med de här produkterna har att göra med ingående material. De är garanterat inte kontrollerade enligt svenska eller europeiska krav. Hur mycket kemikalier läcker gummibandet? Hur mycket släppmedel finns kvar? Vad är det för mjukgörare, och är de cancerogena? Vad är det för material i boetten? Är jag nickelallergiker? Vilka rester efter polermedel, eller från tillverkningen finns kvar, och vad är hälsoeffekterna?

Min andra tanke är snarlik men mer indirekt. Hur hanteras materialen i fabriken? Hur renas utsläppen, och vad får det för lokal och global miljöpåverkan? Är batteriet kvicksilverfritt? Kadmiumfritt?

Slutligen, och igen på samma spår - hur mår arbetarna som gjort klockan? Hur gamla är de? Hur är deras ersättning?

Som många varit inne på så "kostar" inte klockan inklusive frakt 63.-, utan den kostar långt mer. Frågan är bara vem som får betala. Är det arbetarna som tillverkar klockan? Är det kinesiska staten som subventionerar frakten, och däremd kinesiska folket i stort? Är det planeten? Eller, och mest troligt, en kombination av allting.

En parentes, och jag menar inte det här personligt åt något håll, är att det här var en intressant tråd med intressanta reaktioner. På det här forumet är jag van att läsa om hyllningar till hantverket bakom fina klockor, och kina-kopior förbannas med argument om barnarbete och kriminalitet. Var hamnar denna?
 
Topp