• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad för avvikelse bör man räkna med för en Sub C?

Bluefade

Omega
Hej allesammans!

Har haft en Sub C i dagligt bruk i snart två år(sedan ny) och har då och då fått för mig att den, i min mening, fortar sig helt oroligt mycket. Någon gång när jag kollat över tiden och jämfört har jag sett att den gått upp mot 5 minuter fel. Dessvärre har jag inte kunnat säga hur länge sedan jag ställt in tiden på den när detta hänt, men har för mig att det inte varit mer än en vecka eller liknande. Jag har därför börjat skriva ner tidsavvikelserna per dygn från och med måndagen den 23/2 tills idag och kommit fram till att den fortar sig ca. 2,83 sekunder per dygn(17 sekunder totalt över 6 dygn).

2,83 skulle jag se som dugligt resultat i.o.m. att den använts under samtliga dagar, men oron över de gånger jag sett att den ligger flera minuter före ligger fortfarande kvar. Det skulle naturligtvis kunna vara så att jag helt enkelt fått för mig att den ställts om relativt nyligen när det egentligen var flera månader sedan, men då det hänt ett flertal gånger känns det skumt.

Skulle det kunna vara så enkelt att den håller tiden bra, men att jag varit lite väl vårdslös de gånger den fortat sig mycket? Är det vanligt att det kan ske så olika tidsavvikelser beroende på användning?

När jag läst andra trådar har jag lagt märke till att tidsavvikelserna i winders skiljer sig stort mot daglig användning, men jag tycker själv att mina dagar inte skiljer sig märkbart mycket och därför borde inte heller påfrestningarna på klockan skilja sig. Vad tror ni?

Kan tillägga att jag kommer ihåg att jag märkt dessa stora avvikelser två gånger förra sommaren och en gång under förra hösten/vintern.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
2,83 s/d är inom spec.

Dock påverkar aktivitetsgrad tidhållningen relativt mycket, du har inte ägnat dig åt aktiviteter som utsätter klockan för mycket vibrationer eller hårda stötar i samband med de tidavvikelser du observerat?

Har du rent generellt rört dig mer eller mindre i samband med dessa tillfällen?

Annars kan det givetvis vara så att du bara slarvat med att ställa klockan.
 

Bluefade

Omega
Det är klart att man kanske har lite högre aktivitet på sommaren än vad man annars brukar ha, men under hösten/vintern borde det inte skilja sig. Cyklar vanligtvis två gånger om dagen(inte mer än 5-6 km totalt) annars är det mest skrivbordssittande. Jag tränar exempelvis utan klockan trots att jag vet att många tränar med sina utan problem, så där slipper den utsättas för något i alla fall. Jag har tyckt att det varit väldigt konstigt och har funderat på att låta något titta på den, men bestämt att jag ska se över den själv först vilket inte hänt förrän nu.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tror det första jag skulle göra är att själv kolla regelbundet och se om du kan "fånga" felet.

Enklaste är väl penna och papper. Finns även en app som heter watchtracker (49kr) som fungerar bra, den är väl egentligen bara en glorifierad version av penna, papper och tillgång till atomur.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Du måste börja med att mäta klockan ordentligt. Twixt är en bra start.

Annars är min bild att en välservad Sub normalt sett håller tiden oerhört bra.
 

Bluefade

Omega
För att summera finns det blandade tankar om twixt. Är Emerald time gratis eller är den som watchtracker?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grattis att du lyckats mäta ut att din klocka endast avviker 2,83 sekunder, det är ju prima! Njut av din i princip nya klocka och följ återförsäljarens servicerekommendationer.

Om du ändå fortfarande oroar dig så tror jag tyvärr inte att denna trådstart kommer stilla din oro. Ett gångtest hos en Auktoriserad urmakare skulle nog göra så att din oro lättade. Kostar inte så många kronor.

Skulle du ändå oroa dig så föreslår jag att du tar ett par sobril om dagen eller köper en G-chock;)
 

john b

Rolex
Man kan köpa en egen timegrapher också. Kostar från tusingen och uppåt.
Då kan man varje kväll roa sig med positionsavvikelser och amplitudvariationer vid olika fjäderspänningar.
 

Bluefade

Omega
Grattis att du lyckats mäta ut att din klocka endast avviker 2,83 sekunder, det är ju prima! Njut av din i princip nya klocka och följ återförsäljarens servicerekommendationer.

Om du ändå fortfarande oroar dig så tror jag tyvärr inte att denna trådstart kommer stilla din oro. Ett gångtest hos en Auktoriserad urmakare skulle nog göra så att din oro lättade. Kostar inte så många kronor.

Skulle du ändå oroa dig så föreslår jag att du tar ett par sobril om dagen eller köper en G-chock;)
Hittills har den klarat sig bra trots att den agerat g-shock vid ett flertal tillfällen där den vunnit mot både granit och kabel ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En timegrapher skulle jag påstå inte kommer hjälpa dig med ditt problem då de jag känner till enbart mäter klockans avvikelse när den är i vila i olika positioner. Avvikelse vid användning är mer intressant, och det kan du bara mäta över tid. Klockan kan mycket väl snabba sig en dag och slöa sig en annan dag beroende på aktivitet.
 

Klugel

Omega
cf880c962917f51f40318c6715434a52.jpg


Mätt min SubC med "Watch accuracy" (Android).
Båda större avvikelserna var dagar jag rörde på mig mer än vanligt, typ ute och lekte med barnen e.dyl.
Bytt datum och ställt om den så nu påbörjas ny mätperiod.
(Klockan "sover" på boettkant)
 

Bluefade

Omega
Finns det något speciellt bra sätt att placera klockan vid läggdags? Jag har för mig att jag hört att det inte är bra att låta den vara stående, men det kanske är bogus. Själv har jag alltid låta klockorna ligga face up.
 
Topp