• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad för index föredrar ni? (stav, arabiska, romerska eller övrigt)

Vad för index föredrar ni? (stav, arabiska, romerska eller övrigt)

  • Stav

    Röster: 159 77.6%
  • Arabiska

    Röster: 27 13.2%
  • Romerska

    Röster: 17 8.3%
  • Diamanter

    Röster: 13 6.3%
  • "ringar"? (klassisk sub-tavla)

    Röster: 42 20.5%
  • Annat

    Röster: 6 2.9%

  • Totala väljare
    205

Bubban

Omega
Halloj allesammans!
Jag har precis adderat en fin Rolex datejust till min samling, men jag är inne på att köpa en annan tavla till den. MEN då är ju frågan: vad för timvisare är snyggast på tavlan. Personligen kan jag se det snygga med alla tre och har svårt att ha en favorit i dagsläget. Det skulle vara intressant att föra en diskussion om detta (inte bara för Rolex). Vad tycker ni? Posta gärna bilder :D

/Bubban
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Du menar väl timindex eller timmarkeringar? Visare är visare, de som en del amerikaniserat kallar "händer".. eller som på Musse Piggklockor.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
IMG_2355.JPG
IMG_2356.JPG


Vad sägs om inget timindex överhuvudtaget?
 

SLZAndersson

Cartier
För att försöka bidra med något svar här; genrellt föredrar jag index i form av streck/prickar osv före siffror :) men allt passar såklart på olika designer!
 

PNM

Panerai
Beror på klockan.
På dykarur = stav och prick.
På sportklockor i stål = alla varianter utom romerska.
På kronografer = arabiska.
På dressare = Arabiska, då det ger lite fältklocka/vintage-vibb på det så det blir lite roligare. Stav funkar också men då gärna överminimalistisk, typ ALS saxonia thin.
Romerska funkar endast på fickur.
 

Kai

Rolex
Beror på klockan skulle jag också säga. Men oftast inte romerska, men finns ju vissa utföranden där till och med det fungerar. Diamanter har jag jättesvårt för.
 
Generellt stavar. Undantag Explorer samt klockor med en tydlig militär koppling där det är logiskt med arabiska för läsbarhet.
Väldigt svårt för romerska, har hittills inte sett en klocka med det som jag vill ha.
 

PNM

Panerai
Tillägg - förutom fickur så kan romerska siffror funka på art deco stukade tonneau-klockor när de är helt förvrängda a la Dali.
 
Topp