• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad fan ska jag ha för dressare?

Nexus

Panerai
Jag har hakat upp mig på den klassiska treenigheten Dykareåendressareåenbeater.

Som det ser ut nu har jag "Beatern" i form av Rolex Submariner 116610LN. På dykarpallen har jag kvoterat in min Panerai Pam000 (AKA Zero).

Jag har även en Sinn U1 som kommer fortsätta agera slaktbeater när jag känner för att måla om kåken eller helt enkelt bara är full och leker med tändvätska/knivar/bandsågen/flickor, men den låtsas vi inte riktigt om här. OK?

Så, vad i helskotta ska jag sikta in mig på för dressare???
Jag vill ha något "klassiskt", men in i det sista undvika att hamna under 38mm om vi snackar runda boetter.
Länk är ju festligt, inget snack om saken. Men det är å andra sidan inget krav.
Pris har jag inte bestämt mig för ännu då jag räknar med att spara ihop till klockan under 2015. Men listpris över 45K känns som en smärtgräns. Begagnat ser jag helst att jag landar en bra bit söder om 30.
Och inget förbaskat guld tack.

I nuläget har jag tre modeller jag intresserar mig för:

T41148353-2.jpg

1, Tissot Le Locle T41148353 (både svart och vit)
En klocka jag sneglat på i flera år. Genomgående clean design med datum och romerska siffror. Stort plus för att den dessutom kommer på länk så jag kan mixa-and-match beroende på humör och hur mycket kaos jag ska orsaka med den på armen.
Det enda minus jag kan komma på såhär på rak arm med klockan är faktiskt priset/kvalitén.
Visst, att Tissot gör grymma klockor för pengarna är inget jag förnekar, men hur pass kul kommer det vara att ta av sig Råååålexsubben (Som jag dessutom köpt ny hos AD) för att spänna på sig någon sorts 5tusenkronorsmeckel ?

jaeger-lecoultre-2788520_MED.jpg

2, Jaeger LeCoultre Reverso.
Det finns en miljard olika modeller här, jag har inte riktigt bestämt mig mer ingående där ännu.
En ikonisk klocka som jag tror skulle trivas bra med Rollen och Pannan som nattligt sällskap.
Men, hur kul är den egentligen? Det är ganska fräsigt med fyrkantig boett, men storleken i övrigt känns riktigt tveksam. Dessutom drar den iväg så in i helskotta prismässigt om man som jag vill ha sekundvisare.

iwc---IW356501_MED.jpg

3, IWC Portofino.
En regelrätt klassiker till utseendet, och dessutom till ett pris som jag tycker känns överkomligt. Men, är den inte lite väl anonym? Verkar dessutom sakna all form av möjlighet till länk bortsett från någon mesh-historia.
Vad säger NI om dessa? Förslag på helt andra klockor som ni tror skulle kunna locka? Egna erfarenheter? Wristshots?
 

Galaxy

Rolex
I den prisklassen skulle jag köpt en Reverso Classique (eller GT om den ryms inom budget) eller en automatisk Tank. Portofinon är i och för sig också grymt snygg!

Personligen skulle jag sålt Paneraien, använt Suben som dykare, Sinn som beater och köpt ngn dressare i guld (1803 på läder kanske, och så har du en del över) :)
 

Nexus

Panerai
I den prisklassen skulle jag köpt en Reverso Classique (eller GT om den ryms inom budget) eller en automatisk Tank. Portofinon är i och för sig också grymt snygg!

Personligen skulle jag sålt Paneraien, använt Suben som dykare, Sinn som beater och köpt ngn dressare i guld (1803 på läder kanske, och så har du en del över) :)
Tanken har jag lyckats förtränga helt, den låg ju dessutom i en sympatisk prisklass. Tack för tipset!
Tyvärr ger kronan ganska läbbiga referenser (på bild i alla fall) men jag ska se till att titta närmare på den.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Reverso lägger jag min röst på. Den e grym!

Men kanske en sinn 856s kan vara ett alternativ. Det är ju ingen dressare, men bör duga till mycket i klädväg.

image.jpg
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Ta någon med komplikationer, det är alltid bra med en conversation piece när du är på tillställningar. Då kan du lobba för klockintresset och få många ooohs och aaahs.
= fler forummedlemmar.
 
Topp