• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad finns det egentligen för släpp från 1981 som känns "nytt/hett" än idag?

MrJL

Basic
2-Faktor
Letar efter någon "kul" sportigare modell/klocka som kom ut 1981 (eller såldes 1981).
Eftersom jag själv inte kommer på något, så blir det inget sentimentalt värde utan mer ett symboliskt värde i själva årtalet.
Men som vanligt när man vill ha något så finns det inte. Om det finns, så vill alla andra också ha det och därmed så berättigar (oftast) kostnaden inte värdet.

Men vad finns det egentligen som känns nutid som jag kan leta efter? Är det tex en Speedmaster Professional 145.022? Denna ligger däremot nästan högre i pris än den nya Speedmastern vilket enligt mig känns roligare isåfall. Rolex subbar finns ju och säkert andra roliga modeller men då drar det också iväg rejält prismässigt.
Storlek runt 40mm, helst ej mindre men 39mm kanske kan funka också.

Finns det något annat jag bör kolla efter? Tudor kanske hade något roligt då (Snowflake, Heritage Chrono)?

Budget är såklart svårt men utgångsläge runt 50k.

Gjorde en sökning på Chrono men det gav inte så mycket variation:

Tacksam för bilder och referenser så det blir lätt att leta.
Har du något att sälja så får du gärna posta det också.

Lite exempel på en snabb googling (så insnöad är jag) men långt över tänkt prisklass:

IMG_2994-2.jpg

49564proR.jpg
MichaelStory-RJ3.jpg
ef7d7cbe-img_4171-scaled.jpeg

W-1071-Tudor-Monte-Carlo-ref-94200-Black-Dial_001-2.jpg

Senast ändrad:
Det är väl bara att sätta en bevakning på C24 på de märken du är intresserad av, aktuellt prisspann och filtrera årtalet till 1981 så får du ett gäng att välja bland…

Senast ändrad:
Om du vill ha något som var nytt, intressant och inte gammalmodigt 81 är väl Seikos och världens första kvartskronograf, 7A28, som kom då.
Kvalitetsverk med 15 stenar och 5 stegmotorer.
Billigare än dom du listar men man slipper ha samma som radhusgrannen ;-)

Det är väl bara att sätta en bevakning på C24 på de märken du är intresserad av, aktuellt prisspann och filtrera årtalet till 1981 så får du ett gäng att välja bland…

Det är det jag har länkat till första i inlägget. Som du ser så är det inte så mycket intressant där under 100k.

Om du vill ha något som var nytt, intressant och inte gammalmodigt 81 är väl Seikos och världens första kvartskronograf, 7A28, som kom då.
Kvalitetsverk med 15 stenar och 5 stegmotorer.
Billigare än dom du listar men man slipper ha samma som radhusgrannen ;-)

Tack för tipset!
Hittade lite roliga modeller här:
Är det dessa du menar?
Det är inte så många grannar som äger de jag visade. Känner ingen alls faktiskt... ;)

Det är det jag har länkat till första i inlägget. Som du ser så är det inte så mycket intressant där under 100k.

Tack för tipset!
Hittade lite roliga modeller här:
Är det dessa du menar?
Det är inte så många grannar som äger de jag visade. Känner ingen alls faktiskt... ;)
Finns ju t ex 67st. Rolex från 1981 på C24 under 50K…

Nytt och fräscht 81, precis som du...
Hur den / du har åldrats får du bedöma själv, det är ju precis det som är iden med årsklockor..

Jag tycker att du nämner några intressanta modeller, främst Speedmastern.
TAG Heuer 1000 är ett alternativ också som är betydligt billigare, runt 10.000 kr för 42 mm modellen. Boetten är något knubbig och kanske inte älskas av alla.

Senast ändrad:
Nytt och fräscht 81, precis som du...
Hur den / du har åldrats får du bedöma själv, det är ju precis det som är iden med årsklockor..

Tack för tipset!
Denna var riktigt fin i svart:

omega-vintage-seamaster-sr-396-0929-l.jpg

Finns massor av skoj under 39mm att välja på från 1981. Var inte rädd för små klockor!
Ska det absolut vara över 39 så är väl Seiko Golden Tuna, 7549-7009 ett givet förslag:
ga086-seiko-7549-7009-golden-tuna-636.jpg

Seiko är ju dessutom väldigt lättdaterade, så du kan till och med få födelsemånad där.

Finns massor av skoj under 39mm att välja på från 1981. Var inte rädd för små klockor!
Ska det absolut vara över 39 så är väl Seiko Golden Tuna, 7549-7009 ett givet förslag:
ga086-seiko-7549-7009-golden-tuna-636.jpg

Seiko är ju dessutom väldigt lättdaterade, så du kan till och med få födelsemånad där.

Jag är inte rädd för små klockor. Tycker bara inte det passar på herrar (med risk för lifstid ban på forumet) ;)
Tack för tipset. Ska titta på denna. Lite svår att bära upp bara på kontoret.

Tillbaka
Topp