• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad finns för klockor som denna?

Tyckte den här var riktigt snygg, och har en budget på runt 5000-10000kr, vad finns det för liknande klockor? Gärna då att den har 10ATM, och jag vet inte riktigt om den ska vara mekanisk eller quarts. Många tycker ju om mekaniska, men den kan ju bli dyr att serva relativt till klockans faktiska kostnad.

Vad tycker ni?
En bild är nog att föredra här tror jag?

Länken funka inge vidare för mig iaf men googlade. Om du redan gillar den och den är innanför budget är det väl inte mkt att fundera på?

Möjligen ta en sväng till klockmaster och kläm på den i verkligheten.

Angående service på en enklare Seiko skulle jag inte oroa mig för mkt. Den lär ticka på många år innan det är dags

Länken funka inge vidare för mig iaf men googlade. Om du redan gillar den och den är innanför budget är det väl inte mkt att fundera på?

Möjligen ta en sväng till klockmaster och kläm på den i verkligheten.

Angående service på en enklare Seiko skulle jag inte oroa mig för mkt. Den lär ticka på många år innan det är dags
Mm. Men jag har precis börjat kolla på klockor, och vill helst titta runt så mycket som möjligt innan jag faktiskt köper en. Och då kan de ju vara bra att kolla runt lite på liknande klockor. Kanske andra märken osv.

Vilka märken skulle du rekommendera som möjligen har en blå display (?) och länk?

Seiko gör grymma klockor helt klart, har två stycken själv. Ofta kan du få mer valuta att köpa begagnat. En klocka jag alltid drar en lans för är Longines Legend diver. Den får du för runt 10k beg. Med det sagt kan du alltid köpa Seiko. Håller värdet relativt bra och det är klockor av bra kvalitet

Om du inte vill köpa Seikon du länkade finns ju t. ex Sinn 556i i några olika utföranden som är någorlunda i samma stuk. Lite mindre än Seikon. Men automatisk och tät till 20 bar.
Går väl loss på runt 11 ny om jag inte minns fel? Edit: ca 12 var det visst

upload_2019-3-3_21-32-36.jpeg

Mm. Men jag har precis börjat kolla på klockor, och vill helst titta runt så mycket som möjligt innan jag faktiskt köper en. Och då kan de ju vara bra att kolla runt lite på liknande klockor. Kanske andra märken osv.

Vilka märken skulle du rekommendera som möjligen har en blå display (?) och länk?
Om du vill smyga in på det här med klockor är en Seiko för runt 5k svårslaget. Certina kanske kan vara något?

Typ denna https://cdon.se/accessoarer/certina...=d7058dd1d49bb653776461fd6d1a2927&fo_s=gplase
Dock batteri om det är dealbreaker

Den ser ju faktiskt riktigt bra ut. Sparar den, tack!
Om du inte vill köpa Seikon du länkade finns ju t. ex Sinn 556i i några olika utföranden som är någorlunda i samma stuk. Lite mindre än Seikon. Men automatisk och tät till 20 bar.
Går väl loss på runt 11 ny om jag inte minns fel? Edit: ca 12 var det visst

upload_2019-3-3_21-32-36.jpeg
Var kan jag hitta den? Hittar inte i någon svensk butik iaf.
Om du vill smyga in på det här med klockor är en Seiko för runt 5k svårslaget. Certina kanske kan vara något?

Typ denna https://cdon.se/accessoarer/certina...=d7058dd1d49bb653776461fd6d1a2927&fo_s=gplase
Dock batteri om det är dealbreaker
Ska kolla runt lite, den borde väl finnas på klockmaster?

Hittade precis, de hade en hel del. Men tror du det är bättre att välja en Certina istället för Seiko i denna prisklass?
Certina ligger lite dyrare än motsvarande instegs-Seiko om vi pratar mekanisk klocka. Båda är nog ungefär likvärdiga i kvalité och hur de håller värdet på andrahandsmarknaden.

Ingen är fel att välja men mitt hjärta bankar hårdare för Seiko helt klart :)

Certina ligger lite dyrare än motsvarande instegs-Seiko om vi pratar mekanisk klocka. Båda är nog ungefär likvärdiga i kvalité och hur de håller värdet på andrahandsmarknaden.

Ingen är fel att välja men mitt hjärta bankar hårdare för Seiko helt klart :)
Jo. Just nu tycker jag om dessa två:
Klockor

https://www.klockmaster.se/klockor/seiko/seiko-presage-cocktail-srpb41j1
https://www.klockmaster.se/klockor/certina/certina-ds-2-c0244101104120
Men Seikon känns ju lite mer clean.

P1100365-1050x701.jpg

Maurice LaCroix Aikon. Tror du kan få en begagnad för runt 12k. Finns en på köp- och säljavdelningen här på sidan tror jag.

Största skillnaderna är att seiko är automatisk och certina batteri.

Vill du ha den tickande lite levande känslan är Seiko rätt väg att gå :)
Ah, mekaniska tickar och automatiska är mer smooth? Tänkte jag inte ens på, då kanske jag gillar de automatiska mer, haha.
P1100365-1050x701.jpg

Maurice LaCroix Aikon. Tror du kan få en begagnad för runt 12k. Finns en på köp- och säljavdelningen här på sidan tror jag.
Liten bit utanför budgetten, vet du kanske nån annan likadan?
Erikson Urhandel säljer Sinn.
Alright, tack!

Ah, mekaniska tickar och automatiska är mer smooth? Tänkte jag inte ens på, då kanske jag gillar de automatiska mer, haha.

Liten bit utanför budgetten, vet du kanske nån annan likadan?

Alright, tack!
Njae du missförstod mig.

För att göra det enkelt (gäller inte alla klockor dock):

Quartz = batteri = tickar en gång per sekund

mekanisk = kan vara automat, manuell osv = sveper mer fram med mellan 6-10steg per sekund.

Stämmer inte till hundra procent på alla modeller men många

Om du är osäker på Quartz eller automatisk så kanske Quartz är ett bättre val egentligen. Just den där Certinan har också ett ovanligt bra Quartz verk som håller tiden sjukt bra. (typ 10 sekunder per år). Seikon har ett hållbart men ganska o sofistikerat automatverk som snarare går 10 sek fel per dag. (Mellan 5 o 10 är vanligt på en sådan).
Så jag kan tycka att för dom pengarna är Certinan både en "bättre" klocka och faktiskt med lite mer intressant urverk.

Jag har oxå kikat lite på Presage-serien då jag tycker den är jäkligt snygg och löjligt billig. Använder mest sportklockor, men en sån skulle man kunna kosta på sig. Tror det är svårt att hitta något som kan slå Seiko på fingrarna på denna nivå. Den enda likvärdiga jag hittat är Seikos dotterbolag Orient. Kolla blandannat deras Bambino-serie, https://www.orientwatchusa.com/products/ra-ag0005l10a

Njae du missförstod mig.

För att göra det enkelt (gäller inte alla klockor dock):

Quartz = batteri = tickar en gång per sekund

mekanisk = kan vara automat, manuell osv = sveper mer fram med mellan 6-10steg per sekund.

Stämmer inte till hundra procent på alla modeller men många
Jaha, så batteri klockor tickar och mekaniska glider liksom fram?
Om du är osäker på Quartz eller automatisk så kanske Quartz är ett bättre val egentligen. Just den där Certinan har också ett ovanligt bra Quartz verk som håller tiden sjukt bra. (typ 10 sekunder per år). Seikon har ett hållbart men ganska o sofistikerat automatverk som snarare går 10 sek fel per dag. (Mellan 5 o 10 är vanligt på en sådan).
Så jag kan tycka att för dom pengarna är Certinan både en "bättre" klocka och faktiskt med lite mer intressant urverk.
Seikon är väl mekanisk om jag inte är helt ute och cyklar, så då borde det väl vara så? :p Det är bara det att den är så sjukt clean, och egentligen gillar jag inte Certinan såpass mycket :(

Jaha, så batteri klockor tickar och mekaniska glider liksom fram?

Seikon är väl mekanisk om jag inte är helt ute och cyklar, så då borde det väl vara så? :p Det är bara det att den är så sjukt clean, och egentligen gillar jag inte Certinan såpass mycket :(
Visst du har helt rätt! Jag tänkte mer som så att om man inte specifikt vill ha ett mekaniskt (automat oftast) verk just för sakens skull vilket många (så även jag) ofta vill så är ju en Quartz klocka överlägset bättre och tåligare. Väljer man ett lite intressantare Quartz verk är dom ju också spännande i sig.

Här har du annars ett bra tips på en klocka av genomgående hög kvalitet med ett riktigt fint (ett av de få erkänt fina) Quartz verk. Också termokompenserat o superexakt. Har också en del andra inbyggda trix för att hålla styr på visarna o lite annat som jag inte minns nu. Går att köpa på Uret under 8 tex. Är en klocka som de flesta nördar här erkänner som riktigt fin för pengarna tror jag....
longines-L3.716.4.96.6.jpg

Tillbaka
Topp