• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör att det blir svart på skrivbordet efter klockan (metall)?

D. Trebor

Ingenting
2-Faktor
Hej Bullen,

Jag har en fråga. Jag har flera klockor med stållänk/stålspänne och jag jobbar på ett kontor. Jag har ett vitt skrivbord. Av min Rolex blir det tydliga svarta märken på skrivbordet, jag behöver knappt nudda skrivbordet för att det ska bli så.

Det blir det även av vigselringen och av iphonen, så det är i sig inte så konstigt. Men det märkliga är att det inte alls blir lika tydligt av spännet på min Omega? Har det någonting att göra med stålets sammansättning, eller något sånt? Att Omegan är sjukt gammal och att allt "svart" har skrapats av redan? Eller att det är någon oxidering som har bildats på Omegans lås som gör att det inte blir lika svart? Jag gissar i blindo här, men tycker att det är lite intressant.

Har vi någon metallurg på forumet som kan svara på detta? =)

/Robert

Menar du av polergeggan mellan länkarna eller av skav från klockan?

Läge att byta skrivbord.. :)
Väldigt känslig yta på det du har förmodligen.
Eller så är både din klocka och ring gjorda av bly.. :)

Japp, det är vitt laminat... Dvs en känslig yta...

9e6u5udy.jpg

Polergegga? Det man blir svart på armen av är ju en blandning av smuts och smörjmedel, hade polermedel lämnats kvar hade det snart ätit upp länkarna.
När man polerar länkarna används gegga som sätter sig mellan länkarna= polergegga. :D

Det är ju flera personer här som skrivit att deras nyainköpta nya Rolex svartat ned deras handled. Har dock aldrig läst någon med en Seiko skriva om detta bekymmer. o_O
Ja och som jag skrev tidigare i denna tråden är det en blandning av smuts och smörjmedel inte polermedel. Detta måste ju även betyda att Seiko inte smörjer sina länkar.

• Like
Reactions: POO
Samma fenomen som när man med vissa jeansbyxor repar målade stolar antar jag, om det känns som ytligt skav på högblanka ytan

Tillbaka
Topp