• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Nu får jägern vila :) sommarbeatern har anlänt

wIGZ5wh.jpg

Det kan man visst göra. Jag vet att en Seiko Pogue har använts på ISS under flera månader utan problem och den har automatiskt urverk.

Han/hon har kanske möjlighet att dra upp den manuellt eller rent av skapa artificiell gravitation? Rent fysiskt skall ju inte automatiska ur funka i ett tyngdlöst tillstånd, då urverket kräver gravitation för att uppvridning skall funka. Man kan inte lura Sir Newton, men man kan böja lite på reglerna tydligen. ;)

Han/hon har kanske möjlighet att dra upp den manuellt eller rent av skapa artificiell gravitation? Rent fysiskt skall ju inte automatiska ur funka i ett tyngdlöst tillstånd, då urverket kräver gravitation för att uppvridning skall funka. Man kan inte lura Sir Newton, men man kan böja lite på reglerna tydligen. ;)
All rörelse kräver inte grativation. Man kan ju få en rotor att röra sig och ladda upp gångreserven utan gravitation genom att vrida på handleden. :rolleyes:

Men då... En automatisk klocka borde funka på samma sätt på ISS som på jorden.. Austronauterna på ISS upplever samma påverkan av gravitationen som vi på jorden, - varför dom upplever sig som tyngdlösa har med att dom är i ett ständigt fritt fall, inte av avsaknad av gravitation.

Men då... En automatisk klocka borde funka på samma sätt på ISS som på jorden.. Austronauterna på ISS upplever samma påverkan av gravitationen som vi på jorden, - varför dom upplever sig som tyngdlösa har med att dom är i ett ständigt fritt fall, inte av avsaknad av gravitation.

Aha, där ser man! Det där var mer än vad jag visste, tackar för upplysningen. :)

@Yonsson - Problemet kan härligga i att jag inte riktigt förstår mig på mekaniken med automatiska ur, eller kinetic. Inte kinect som jag skrev i ett tidigare inlägg. (Är j**ligt Xbox 360 skadad tydligen). ;)

Tidigt på jobbet;
Il5cbT6.jpg

Uppdaterar med lite deskdiving. Älskar min nya penna (graverad Fischer space pen clickomatic.)
null-28.jpg

Tillbaka
Topp