• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gör du och din klocka just nu?

Det är inte snön som faller.... jo :(
44F94124-DC6B-4A6B-B195-41CBDDAF8018.jpeg
A56B9D67-E365-44F6-AEAD-67C31E90EAFF.jpeg
0404692E-C790-4FB8-8001-B87243DC0564.jpeg
Nej nej nej! Jag vill inte!

Tack vare @Rock_N_Ron blir det ett dubbelt skivtips idag ... :)

Greta Van Fleet - From the Fires (2017) [EP x 2]
Greta Van Fleet - Anthem of the Peaceful Army (2018)

Frankenmouth är en håla på ca 5.000 personer norr om Detroit, Michigan USA. Tills nyligen endast känd för att (enligt egen utsago) ha världens största affär för julpynt, men nu även för rockbandet Greta Van Fleet. Bandet bildades 2012 av dom tre bröderna Josh, Jake och Sam Kiszka samt deras kompis Kyle Hauck, som ersattes av Danny Wagner något år senare. Det som gör dom unika är att alla bara är runt 20 år men spelar en musikstil som var hetast för ca 50 år sedan. Helt klart måste dom ha rotat bland äldre släktingars LP-skivor för inspiration. Vi som gillar Led Zeppelin ska vara glada för att det måste ha funnits ett antal av deras album i skivbackarna, då deras musik påminner väldigt mycket om den bluesrock som Led Zeppelin levererade. När sångaren dessutom har en röst och ett sätt att sjunga som är mycket likt en ung Robert Plant infinner sig lite gåshud hos en Zeppelin-älskare som mig. Dom är dock inga copycats utan spelar med en mogen pondus sin egen mycket njutbara version av musiktypen.

I början av 2016 lyckades man få med låten Highway Tune i ett TV-program, för att strax efter släppa den som en mycket framgångsrik singel. Ett år senare kom den första EP'n, Black Smoke Rising, vars fyra spår även ingår i dubbel-EP'n From the Fires som är den första skivan i dagens tips. Man vann utmärkelsen "Best New Artist 2017" och efterfrågan på konserter och en fullängdsskiva ökade dramatiskt. Efter att under sommaren i år ha släppt ett par singlar till dök albumet Anthem of the Peaceful Army upp i slutet på förra veckan. Inte ett dåligt spår på någon av dom två skivorna i dagens tips, som uppvisar en imponerande musikalisk mognad av ett gäng 20-åringar. Låt oss nu hoppas att dom snabba framgångarna inte tar död på den ungdomliga entusiasm som bandet utstrålar, så vi kan få många fler skivor som dom här två i framtiden ... :happyhappy:

Rolex 2018-10-23 (CD x 2).jpeg

Fotnot: Det något udda bandnamnet Greta Van Fleet är en variation på namnet Gretna Van Fleet som innehas av en äldre Frankenmouthdam som fortfarande spelar trummor. Den nya skivan släpptes på hennes 88-årsdag i fredags och hon var med på releasepartyt i Frankenmouth ... ;)

Gretna Van Fleet.jpg
Brutalt bra skivtips idag! Den som missat detta band bör genast lyssna ikapp! :)

Brukar inte vara glad för släta glas ringar men den klockan är magisk...
Tackar! Gillar designen mer och mer för varje gång jag har den på mig. Var inledningsvis lite skeptisk till den nya designen (även om Ingenieur såg ut så här fram till 1976 då Genta designen kom), men gillar kronografen skarpt. Finishen överlag är helt otrolig, nog den bästa på en stålklocka jag ägt hittills

Tja, retroknas vet jag inte, för min del iaf... Kanske det beror på att jag redan tittade på dem när de kom på 80-talet, men som en lågavlönad praktikant med 16.50 i timmen låg ju inte en Omega Polaris så högt på priolistan.
Jamen då är det ju fullständigt förståeligt att vi har olika syn på det. För jag är bra mycket yngre än klockan, närmare 10 år yngre och därmed tittade jag inte direkt tittade på dem när de var nya och kunde vänja mig.

Tillbaka
Topp