• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör en klocka lyxig?

*Varning för filosofiskt inlägg...*

Såg en ny sån där kickstarterklocka häromdagen. Visst, de skulle "disrupta" klockmarknaden och kapa mellanmannen som vanligt men det som fick mig att haja till den här gången var att detta uppenbarligen var den första "riktiga" lyxklockan på kickstarter. Detta påstående följdes av en lista på specar som skulle bevisa att det var en riktig lyxklocka. Dessutom skulle man få en "HUGE" rabatt om man förbeställde...

Så jag började fundera, vad är det som gör att en klocka upplevs som lyxig egentligen?

För mig handlar inte lyx om fina specifikationer utan om en känsla man får när man använder en produkt. Vad som ger någon känslan av lyx kan såklart vara helt olika saker för olika personer. Plus att det såklart inte är svartvitt, något kan vara mer eller mindre lyxigt såklart. Men det måste väl finnas någon undre gräns? Minsta gemensamma nämnare för alla lyxklockor?

In-house movement?
Automatare?
Ädelmetal?
Rätt märke?
Någon speciell komplikation?
Pris?
Tillverkningsland?
Exklusivitet?

Sen började jag fundera på köpupplevelse. Min uppfattning och känsla av en produkt påverkas såklart på upplevelsen jag hade när jag köpte den. Ett barkis handlat på ett anrikt bageri smakar såklart bättre än ett handlat på ICA Maxi även om de säkert skulle vara omöjliga att åtskilja i ett blindtest.

Så är en Rolex köpt på en bra AD lyxigare än en köpt på nätet eller begagnad?
Samma klocka, men min känsla skulle nog vara annorlunda...

Vad säger ni?
Vad gör en klocka lyxig för er? Finns det några lägsta krav?
 
Topp