• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör ni med era automatklockor när de inte används? (ni utan winder)

Songer

Omega
Kort fråga, finns säkert trådar men hittade inget bra svar.

Vad gör ni med era automatklockor när de inte används (ni utan winder)?
Säg att man inte ska bruka den på 1-2 veckor
Drar ni ur kronan och lägger i byrån, eller låter ni den stanna?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Lägger den i klock lådan å låter den gå färdigt. Vad skulle meningen vara med att dra ut kronan?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kolla på närmaste AD, nästan alla klockor i fönstret som inte går har kronan utdragen.
Därför jag undrar om det är någon generell rekommendation.
Nej det tror jag inte. Jag vet dock att vissa Quartz modeller spar batteri med kronan ute. Mekaniska har jag aldrig hört att det skulle vara att rekommendera men vet egentligen inte.
 

Songer

Omega
Nej det tror jag inte. Jag vet dock att vissa Quartz modeller spar batteri med kronan ute. Mekaniska har jag aldrig hört att det skulle vara att rekommendera men vet egentligen inte.
Intressant, får se om andra har mer info.

Man borde nog investera i en winder om man har flera autokatur.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kolla på närmaste AD, nästan alla klockor i fönstret som inte går har kronan utdragen.
Därför jag undrar om det är någon generell rekommendation.

Nej det tror jag inte. Jag vet dock att vissa Quartz modeller spar batteri med kronan ute. Mekaniska har jag aldrig hört att det skulle vara att rekommendera men vet egentligen inte.
Bara en gissning men är det inte för att stoppa tiden på "tio över tio" som är vedertagen standard för att inte dölja detaljer på urtavlan?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Intressant, får se om andra har mer info.

Man borde nog investera i en winder om man har flera autokatur.
Det finns massa läsning om winder eller inte men den övervägande delen av dom kunniga som uttalar sig (typ urisar) verkar falla åt att det är sämre att klockan går jämt (och därmed slits) än att den står stilla och utsätts för fler tidsställningar eller risker att oljan torkar/klibbar ihop sig eller ngt liknande. Winder skall man nog köpa av bekvämlighetsskäl. Det kan vara befogat, särskilt på klockor som är krångliga att ställa tiden på.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Så länge du använder klockorna med jämna mellanrum är det nog att föredra om du låter dem dö ut och sedan ställa dem nästa gång de ska användas. Den enda fördelen med en winder är egentligen att man ska slippa ställa tid och datum om de inte används på ett tag men beroende på gångavvikelse är det i de flesta fall bortkastat då man tvingas ställa tiden ändå vid nästa användningstillfälle så jag har aldrig riktigt förstått vitsen med winders om man inte samlar på superprecisa klockor (läs: Rolex :cigar:).

Tillägg: Anledningen är som Bezelman anger ovan, att jag och många andra anser att det bidrar till onödigt slitage. Att inte använda klockan under väldigt lång tid är inte heller alltid optimalt men används klockorna i rotation blir det ett icke-problem.
 
Topp