• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad göra i sthlm?

Drar ner till sthlm i början av nästa vecka, helt spontanbokat och utan bestämda planer förutom besök på Rob E och Farfars. När jag bodde i huvudstaden för ett antal år sedan hade inte klockintresset blommat ut riktigt, så jag har dålig koll på ställen att besöka. Kollat runt bland trådarna här, så några idéer har dykt upp, men tips mottages tacksamt på främst vintage-relaterat som jag inte får missa - butiker, urmakare, loppisar, utställningar, whatever. Så, stockholmskamrater, hjälp kusinen från landet hitta kul tidsfördriv med klockanknytning! Tack på förhand!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Gå in på Gamla Klockor på Roslagsgatan 22. Skön tysk farbror som har affären och han kan han en del gobitar i lådorna. Inte helt omedveten om priser och har tittat på Chrono24.
http://www.gamlaklockor.se

Hipsterdyr loppis med klockor. Kul att gå runt och kolla.
http://herrjudit.se/sv/

Kaplans har pantbanksauktion på tisdagar, visning 10 och nätautkion 13. Plus ibland en del roligt i butiken. Väl där kan du glida in på Nymans och låtsas vilja köpa och peta snor på deras nyköpsklockor.

Auktionsverket i Frihamnen kan va kul att kolla på och passa på att gå på Magasin 3 och titta på nutidskonst. Vet dock ej vad för utställning just nu.
 
Var hos tyske farbrorn på Roslagsgatan idag och efter att ha tagit mig in genom hans variant av säkerhetssluss (dörren låst, "V.G. Knacka"-lapp uppsatt) rumsterade jag runt bland hans klockor, men inget väckte ha-begär. Som väntat ganska höga priser, trots ganska risigt skick på många, men behållningen var att sitta i en timme och snacka klockor. Han har bestämda åsikter, kan man säga. ;) Tack för tipset, Gummo - det var trevligt tidsfördriv!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vassego! Roligare hos honom än hos Rob E :) Säga vad man vill om skicket, en sak är säker och det är att han inte är mycket för att polera, måla om tavlor och byta saker i onödan i allafall!
 
Vassego! Roligare hos honom än hos Rob E :) Säga vad man vill om skicket, en sak är säker och det är att han inte är mycket för att polera, måla om tavlor och byta saker i onödan i allafall!


Nej, att putsa upp grejerna verkar definitivt inte vara hans grej. Jag är säker på att man kan hitta riktiga godbitar hos honom om man tittar in lite då och då, speciellt om man har något specifikt i bakhuvudet. Det finns säkert en hel del i gömmorna som jag inte fick se idag. Det dök t.ex. plötsligt upp ett gäng med småroliga Omegor först när vi hade pratat en stund om min volfram-seamaster.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Gulla me honom så kommer godiset fram.....tog ett par besök innan jag kom så långt.....tur att man bodde 300m därifrån :)

Jag tror det är Henning Mührer som omnämns? Tydligen är han bundis med Werner Koch på ABC. De hade tydligen planer på att köra en business ihop ett tag. Werner fixade klockorna och Henning krängde dem. Det verkar dock inte som det var en bärande affärsidé ..
 
Jag tror det är Henning Mührer som omnämns? Tydligen är han bundis med Werner Koch på ABC. De hade tydligen planer på att köra en business ihop ett tag. Werner fixade klockorna och Henning krängde dem. Det verkar dock inte som det var en bärande affärsidé ..


Han pratade en del om Werner och höjde honom till skyarna som den ende vettige vintageurmakaren i stan, så ja, de verkar vara polare.
 
Topp