• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad göra med en gammal Seamaster?

Sten

Cartier
Då vi tömde min frus farfars lägenhet hittade jag denna Seamaster Cosmic, årtalet torde vara 1969 (han hade fått den som 50-års gåva). Min svärfar sa att den är sönder - bara att slänga. "Hej, hallå" sa jag, det är ju faktiskt en gammal Omega seamaster med manuell uppdragning.
Jag tog den till min AD, som sade att en service skulle kosta ca 600€. En hel del att byta, men han rekommenderade absolut att fixa till den. Den kan absolut vara ett framtida samlarobjekt om si sådär 15-20 år menade han och om man då får tag i delar till den är svårt att säga.
I dagsläget tillhör ju klockan min svärfar som dock inte är ett dugg intresserad av klockor. Så skall den servas är det nog jag som får ta hand om den biten tror jag. Är det värt att lägga 600€ på en service, klockans värde ligger ju även på de summorna enligt vad jag sett på nätet...(rätta mig om jag har fel). Det jag dock tänker är att mina barn skulle säkert uppskatta att ärva deras gammelfarfars Omega om ca 15-20år (kunde ju själv använda den som kostymklocka tills dess) .
Hur hade ni gjort?
2014-06-02 13.13.43.jpg

2014-06-02 13.13.46.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Med tanke på klockans affektionsvärde skulle jag lämnat in den för service.
Det är en fin klocka, som förtjänar att gå i arv.
 

F-L-P

Panerai
Om den inte kommer få så mycket handledstid skulle inte kört en AD service på den utan gått till någon icke auktoriserad urmakare. typ ABC farfars etc..
 

MBx

Cartier
Står inför samma fråga som TS. Jag tar en Omega Seamaster som min far hade i sin byrålåda under hela min uppväxt. Jag har frågat honom om klockan (som jag har hemma hos mig) men han minns nästan inget om den. Den första klocka jag minns (tidigt 1970-tal) att han hade var en Seiko Automatisk och jag skulle tro att Omegan var klockan han hade dessförinnan.

Hur som helst. Klockan fungerar inte, den har ingen "historia" (jag kan inte påstå att den har ett egentligt affektionsvärde), den har inte något högt värde. Jag skulle vilja använda den men hur mycket är det egentligen värt?:confused:
 
Topp