• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gillar du på en klocka?

Barda

Cartier
Målade index. Jag verkligen älskar målade index! Dom får gärna göra re-issues med målade index med modern täthet. (Eller vad man ska säga)
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
stål
fina indexdetaljer
glasbaksida
tyngd
blå urtavla som glänser i solen
vattentäthet
krona som andas kvalitet
bezel som har "det"
hantverket
stark lume
bra handledsnärvaro
krona med logga
 

maxmol

Panerai
Typ som bojke men till och med mindre kräsen. Gillar tunga stålklockor från Schweiz med glasbaksida. Efter det är det rätt så öppet. :)
 

David

Bödeln
Nu vet vi vad alla inte gillar, men vad gillar vi då?

Har redan svarat i den andra tråden, men här är topp fem igen, utan inbördes ordning.
  • Lysmassa som gör sitt jobb
  • TItan
  • Boetter som är antingen runda eller kantiga, inte ett mellanting (Luminor undantaget)
  • Datumbubbla på Rolex
  • Tvåfärgad GMT-ring (Pepsi och 116710BLNR i synnerhet)
 

Rivalen

Rolex
Balans - alltför ofta ser jag kända märken som gått till överdrift i designen. Typ "12" är alldeles för stort och påträngande jämfört resten av tavlan och visare etc och en annars fin klocka är därför inte attraktiv. Stavindex före siffror. Målat före vitguld på sportklockor. Tyngd har nämnts. Glasbaksida på dressare. Flippen på en Reverso - får inte nog. Ägde jag en skulle jag flippa hela tiden. Urmakarekonst i form av välbyggda fungerande inte så känsliga verk, men även de ruskiga komplikationerna typ ewiger kalender som jag fortfarande inte begriper. Unikt. Tradition. Jaja, det finns säkert mer.
 

Sond

Patek
- Månfas
- Stor datumvisare med liggande röd halvmåne
- Flippen på Reverso
- Harmoni mellan detaljer och helhet
- Att något mekaniskt kan visa tiden, år efter år
 
Topp