• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad gjorde att du hamnade här?

Mads

Basic
Jag har iofs svårt att tro att denna tråd inte redan finns här på forumet, men jag hittar den inte, så jag tänkte ställa frågan här.

Vart kommer ditt klockintresse från? Vad triggade det?

Mitt klockintresse började med att min morfar hade en lista med klockor han tyckte man borde äga. Eftersom morfar var min stora idol, och det bästa som fanns var att spendera tid med honom blev det en av de saker vi gjorde tillsammans. Han hade utöver listan också en ide om att man endast fick handla klockor på auktioner, alternativt av andra enthusiaster (jag misstänker att han inte var helt bekväm med internet).
När morfar sedan gick bort fick jag ärva hans klockor, och listan. Det saknades ett par klockor på listan och jag bestämde mig för att försöka göra klart listan.
När det sedan var gjort, var jag fundersam till hur jag skulle gå vidare? Jag hade ju egentligen ingen koll på klockor (och har fortfarande inte riktigt det, kan jag konstatera efter att ha gått med i detta eminenta forum), så vad gör man då? Lite vilsen men nyfiken var jag nog. Allt löste sig galant när jag sedan träffade en kompis som har hängt och fortfarande hänger på detta forum.

KS har helt enkelt gjort att jag har fått upp ögonen för klockor igen, och det påminner mig konstant om hur trevligt det var att hänga med morfar.

Ha en fin dag!

Tack för lite trevlig läsning! Jag är också sugen på att se den listan :)

Jag har iofs svårt att tro att denna tråd inte redan finns här på forumet, men jag hittar den inte, så jag tänkte ställa frågan här.

Vart kommer ditt klockintresse från? Vad triggade det?

Mitt klockintresse började med att min morfar hade en lista med klockor han tyckte man borde äga. Eftersom morfar var min stora idol, och det bästa som fanns var att spendera tid med honom blev det en av de saker vi gjorde tillsammans. Han hade utöver listan också en ide om att man endast fick handla klockor på auktioner, alternativt av andra enthusiaster (jag misstänker att han inte var helt bekväm med internet).
När morfar sedan gick bort fick jag ärva hans klockor, och listan. Det saknades ett par klockor på listan och jag bestämde mig för att försöka göra klart listan.
När det sedan var gjort, var jag fundersam till hur jag skulle gå vidare? Jag hade ju egentligen ingen koll på klockor (och har fortfarande inte riktigt det, kan jag konstatera efter att ha gått med i detta eminenta forum), så vad gör man då? Lite vilsen men nyfiken var jag nog. Allt löste sig galant när jag sedan träffade en kompis som har hängt och fortfarande hänger på detta forum.

KS har helt enkelt gjort att jag har fått upp ögonen för klockor igen, och det påminner mig konstant om hur trevligt det var att hänga med morfar.

Ha en fin dag!

Dela gärna listan!

Skulle inte förvåna mig ett dugg ifall det helt plötsligt visar sig att Morfar hängde här med tusentals inlägg i sitt namn.
Får kraftfulla hyllan-vibbar!

Vilken spännande väg in i hobbyn. Skulle du vilja dela med dig av din morfars lista? Det vore att se vad han ansåg att man borde äga.

Tack för lite trevlig läsning! Jag är också sugen på att se den listan :)
Japp!
Här vill vi också se listan!
Vi vill även ha bilder på uren!
Själv fastnade jag för klockor när jag var lillgrabb i slutet på -70 början på -80 talet!
Kollade Cousteaus dykprogram på TV.
Klippte gräs, skottade snö och sålde söndagsutgåvan av ST.
1982 köptes första klockan!
AD14B71A-96E8-4E26-B9A1-A968B7C6AEF6.jpeg

Har den inte kvar, dum som man är!
Jobbade med en värstingflippare. Vi skulle prata Linde Werdelin, sökte och hittade info här. Sedan var man rökt, tack och lov! :)

Japp!
Här vill vi också se listan!
Vi vill även ha bilder på uren!
Själv fastnade jag för klockor när jag var lillgrabb i slutet på -70 början på -80 talet!
Kollade Cousteaus dykprogram på TV.
Klippte gräs, skottade snö och sålde söndagsutgåvan av ST.
1982 köptes första klockan!
AD14B71A-96E8-4E26-B9A1-A968B7C6AEF6.jpeg

Har den inte kvar, dum som man är!
Jobbade med en värstingflippare. Vi skulle prata Linde Werdelin, sökte och hittade info här. Sedan var man rökt, tack och lov! :)
Sicken grym Heuer

Började också på TTT men fick ett halleluja moment när jag tittade in här på KS och insåg att det faktiskt går att programmera snygga och lättnavigerade klockforum. Dessutom med trevliga medlemmar.

By the way, jag vill också se listan @Mads

Nu har jag äntligen kommit hem, och hittat morfars lista. Den såg ut såhär:

Omega Seamaster Cosmic
Omega Seamaster
Omega Deville automatic
Omega Deville Date
Omega Deville Prestige
Omega Constellation
Omega Constellation 14381
Omega Speedmaster
Omega Jumbo
Seiko Automatic

Varför det var just så hans lista såg har jag ingen aning om, det föll mig inte in att fråga, för mig handlade det ju om att få hänga med honom. Såhär i efterhand hade det dock varit fint att veta varför den såg ut så?

Jag har sedan köpt en Rolex Seadweller som används dagligen, och jag går och funderar på på en Datejust. Morfars klockor ligger i ett bankfack, och det känns tryggt att de ligger där.

Lurka runt här, blev medlem och så startade mitt klockintresse i och med att jag köpte en lite för dyr klocka (Rolex Air-king) på ren impuls utan att ha gjort någon research.

Omega Seamaster Cosmic
Omega Seamaster
Omega Deville automatic
Omega Deville Date
Omega Deville Prestige
Omega Constellation
Omega Speedmaster
Omega Jumbo
Seiko Automatic

Varför det var just så hans lista såg har jag ingen aning om, det föll mig inte in att fråga, för mig handlade det ju om att få hänga med honom. Såhär i efterhand hade det dock varit fint att veta varför den såg ut så?

Jag har sedan köpt en Rolex Seadweller som används dagligen, och jag går och funderar på på en Datejust. Morfars klockor ligger i ett bankfack, och det känns tryggt att de ligger där.
Tror både morfar ( i sin klockhimmel), klockorna och vi, ja även du förstås, blir glada av att användas!
Det är ju så förbannat svårt att njuta av det som är inlåst i ett bankfack!
Flera av KSarna har sina klockor i bankfack, men då även rotation på klockorna!
Då kommer de till användning och risken för helt stumma verk minskar!

Lyfter på hatten, bugar och tackar.
Din Explorer (och några klockor till) är inte dumma dom heller.
15590330471563312208804461133084.jpg
Tack! :)
Håller på att vänta på att ”rätt” vintage Rolex, kommer ut på annons. Har hittat en modell som jag gillar, nu ska jag bara vänta in den rätta kombon tavla/boett/bezel, som jag vill ha...
Komplicerad sjukdom detta! :D
Fö sjukt nöjd med min Explorer!

Omega Seamaster Cosmic
Omega Seamaster
Omega Deville automatic
Omega Deville Date
Omega Deville Prestige
Omega Constellation
Omega Speedmaster
Omega Jumbo
Seiko Automatic

Riktigt coolt. Så spännande att man skulle vilja se bilder. Pls... ;)

Även jag kom in på detta via Omega som länge var no1 för mig. När jag var barn och gubbarna pratade om klockor så var Omega det som gällde. När jag var i övre tonåren hade min kompis brorsa en lite sargad Patek Phillipe liggandes i en kristallskål på bordet; " De här är visst lika bra som Omega" sa han. Vi var inte så kunniga...

Senast ändrad:
Det kanske inte finns en uttalad tråd I detta namn, men man kan tycka att https://klocksnack.se/threads/ny-på-forumet-presentera-dig-gärna-här.37/page-290#post-2860781 borde fylla samma funktion. Men det var en trevlig historia och kul att du hittat hit :)

Tack! De trådarna kunde lätt vara en. För egen del tycker jag det är intressant att veta varför alla som har varit med länge kom hit, och inte bara vi nya förvirrade själar;)

Vill för övrigt passa på att tacka för detta eminenta forum generellt! Jag har aldrig varit med om att newbies blev så väl bemötta som på detta forum. Respektfull ton och bra tips - tack för det!

Tack! De trådarna kunde lätt vara en. För egen del tycker jag det är intressant att veta varför alla som har varit med länge kom hit, och inte bara vi nya förvirrade själar;)

Vill för övrigt passa på att tacka för detta eminenta forum generellt! Jag har aldrig varit med om att newbies blev så väl bemötta som på detta forum. Respektfull ton och bra tips - tack för det!
Jag förstår vad du menar, men vi har alla varit nya någon gång ;) Man kanske skulle ha en tråd med ”årskontroller”, likt de som vissa gör vid x antal poster? Kunde vara kul att se hur de som varit här ett tag tycker att det har utvecklat sig (främst klockintresset då).

En nära vän som älskar klockor som tipsade om forumet och jag kan verkligen förstå honom varför han tillbringar så mycket tid här på KS.

Tillbaka
Topp