• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gråhandlarna glömde att berätta för sina kunder.

C

China

Guest
Nja, det är väl inte så underligt? Om man redan tillverkar piratkopior kan man lika väl erbjuda dem utan varumärket tryckt? Finns mycket piratkopierade produkter på alibaba.

Du har en bra poäng. Men om vi vänder på steken så kan det lika väl handla om att man haft legotillverkning åt ett varumärke och erbjuder modellen med både det ursprungliga varumärket och som OEM. En annan faktor är att Koda mig veterligt aldrig blivit stämda av någon varumärkesinnehavare, och det är ganska vanligt att en legotillverkare har ett tyst samtycke när det gäller att dumpa B-produktion som uppdragsgivaren inte vill betala för, vilket kan användas som alibi vid s.k. överproduktion.

Det finns heller ingen anledning att piratkopiera t.ex. lågprisklockor från Alpha, Croton och Stürling, som säljs för några hundralappar på nätet, och inte är särskilt populära. Visst finns det mycket piratkopior på alibaba.com, min uppfattning är att det går i vågor, och att man brukar rensa bort de värsta mellan varven.
 
C

China

Guest
Tänkte mer på kvalitet. Inte på pris. Är det samma klocka så blir inte konsumenten blåst bara för att klockan säljs billigare än den borde.

Det kan nog variera en hel del. Det brukar röra sig om några mindre kosmetiska defekter eller ett verk som avviker från specifikationerna, så det kan givetvis diskuteras hur mycket konsumenten blivit vilseledd i förhållande till priset. Klockorna brukar vara funktionella med någon defekt, så det är inte rent skräp det handlar om.
 

Josef B

Bestraffaren
Bra läsning!
Jakten på billiga klockor och det här med internetjagandet har sina för- och nackdelar. Tyvärr så blundar många för det illegala, dvs tex kopior på komponenter.
 

Tommytvigg

Cartier
Jag tror definitivt inte att dom stora gråhandlarna i Sverige pysslar med B producerade klockor eller kopior.
Om en gråhandlarna köper 15st tex Submariner från en Italiensk AD, givetvis blir det bra pris. Gråhandlaren kan sedan lägga på sina procent och alla är nöjda.
Är det däremot skojklockor, då är det illa.
Men detta handlar inte om dom svenska va?

Mvh
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tror definitivt inte att dom stora gråhandlarna i Sverige pysslar med B producerade klockor eller kopior.
Om en gråhandlarna köper 15st tex Submariner från en Italiensk AD, givetvis blir det bra pris. Gråhandlaren kan sedan lägga på sina procent och alla är nöjda.
Är det däremot skojklockor, då är det illa.
Men detta handlar inte om dom svenska va?

Mvh
China pratar om låg-budgetklockor.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Vad gäller de stora gråhandlarna så som uret.se här i Sverige tror jag som sagts här innan i tråden att det inte är några konstigheter med klockorna och jag skulle inte dra mig för att köpa därifrån. (Har dock ännu inte gjort det)

Men jag kan ändå vara lite osäker på vad som egentligen gäller och hur det funkar vid reklamation tex. Detta har ju avhandlats tidigare på forumet och de flesta verkar ju mena att det inte är några konstigheter, det är bara att lämna in hos en AD.
Men om det är så varför skriver en AD följande på sin hemsida?

"Gråa marknaden

Den gråa marknaden är klockor som säljs av butiker som inte är auktoriserade. Detta märker du på garantikortet som alltid medföljer. En aktör på den grå marknaden lämnar ut ett tomt garantikort eller ett kort som blivit stämplad av någon annan än dem själva. Detta innebär att du inte får tillverkarens garanti utan endast återförsäljarens.

Vad detta innebär:
Att återförsäljaren inte kan få tag på originaldelar eftersom dessa endast levereras till auktoriserade återförsäljare.
Om försäljaren går i konkurs har du ingen garanti alls
Återförsäljare som inte är auktoriserade använder sig ofta av urmakare som inte är certifierade
Garantin som ges kan ofta inte matcha fabriksgarantin som ges av tillverkaren
Vid mer kostsamma fel har det hänt att aktörer på den gråa marknaden har avböjt legitimera garantianspråk."

Det betyder ju (om det stämmer) att man bara skulle få gråhandlarnens ev garanti, och bara kunna få service av gråhandlaren.
Stämmer det? Vad gäller egentligen?
 

POO

Panerai
Naturligtvis är inte ADs så förtjusta i handlare som säljer samma klocka fast billigare.
Angående garanti så borde det innebära att garanti inte gäller om man köper en nästan ny klocka av en privatperson heller.
Jag har svårt att se att man skulle få problem så länge klockan ursprungligen kommer från en AD och garantier inte börjar bli personliga på någon vänster.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad gäller de stora gråhandlarna så som uret.se här i Sverige tror jag som sagts här innan i tråden att det inte är några konstigheter med klockorna och jag skulle inte dra mig för att köpa därifrån. (Har dock ännu inte gjort det)

Men jag kan ändå vara lite osäker på vad som egentligen gäller och hur det funkar vid reklamation tex. Detta har ju avhandlats tidigare på forumet och de flesta verkar ju mena att det inte är några konstigheter, det är bara att lämna in hos en AD.
Men om det är så varför skriver en AD följande på sin hemsida?

"Gråa marknaden

Den gråa marknaden är klockor som säljs av butiker som inte är auktoriserade. Detta märker du på garantikortet som alltid medföljer. En aktör på den grå marknaden lämnar ut ett tomt garantikort eller ett kort som blivit stämplad av någon annan än dem själva. Detta innebär att du inte får tillverkarens garanti utan endast återförsäljarens.

Vad detta innebär:
Att återförsäljaren inte kan få tag på originaldelar eftersom dessa endast levereras till auktoriserade återförsäljare.
Om försäljaren går i konkurs har du ingen garanti alls
Återförsäljare som inte är auktoriserade använder sig ofta av urmakare som inte är certifierade
Garantin som ges kan ofta inte matcha fabriksgarantin som ges av tillverkaren
Vid mer kostsamma fel har det hänt att aktörer på den gråa marknaden har avböjt legitimera garantianspråk."

Det betyder ju (om det stämmer) att man bara skulle få gråhandlarnens ev garanti, och bara kunna få service av gråhandlaren.
Stämmer det? Vad gäller egentligen?
Ren bullshit och skulle tillverkaren veta vad de skriver så tror jag att de får problem. Klockan har bergis ett cert från en godkänd AD och är garantin worldwide så kan du lämna den till valfri AD för garantijobb. Det värsta som händer är att du får betala fraktkostnader eller liknande för att din klocka ska få ToR till fabriken. AD kan aldrig veta om klockan är såld i butiken i fråga eller om den gått från en gråhandlare.

AD måste väl kunna visa upp ett mervärde för kunden istället för att ljuga folk i ansiktet för att kränga sina produkter?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag tror oxå det är skitsnack, ville bara lyfta frågan till församlingen.

Om nån undrar så är texten saxad från Mårtenssons Ur i Halmstad.
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Det kan nog variera en hel del. Det brukar röra sig om några mindre kosmetiska defekter eller ett verk som avviker från specifikationerna, så det kan givetvis diskuteras hur mycket konsumenten blivit vilseledd i förhållande till priset. Klockorna brukar vara funktionella med någon defekt, så det är inte rent skräp det handlar om.

Nu blir jag mycke fundersam över dessa "funktionella klockor med någon defekt". Är det ren spekulation från din sida eller har du sprungit på en sådan klocka någon gång?
 

Andreas777

Cartier
Intressant tråd! Det jag ser som problem med gråhandlare är att marknadspriset blir ett helt annat än list pris, det kan skilja sig rätt mkt. När vissa märken har mer eller mindre nogräknade AD. Det är ju upp till varje leverantör att kontrollera och hålla priserna på sitt varumärke. Som när t ex. omega försöker stärka sitt varumärke med att komma med inhouse verk och höja priserna med 40-50% ställer krav på sina handlare att köpa in en viss kvot klockor hamnar vi där vi är i dag. Marknade styr.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror oxå det är skitsnack, ville bara lyfta frågan till församlingen.

Om nån undrar så är texten saxad från Mårtenssons Ur i Halmstad.

Jag har upplevt ett garantiärende på en Rolex sub köpt från en svensk gråhandlare. Efter ca ett år började den går riktigt dåligt varpå gråhandlaren hänvisade till en AD som utan krångel åtgärdade problemet. Så den delen är inga problem så länge alla papper är stämplade och ifyllda av AD.
 

TKVF

Panerai
Det är viktigt att veta VEM som lämnar garantin. Har eg. ingen koll på det i klockvärlden, men i elektronikvärlden ger tillverkaren garanti, då skickar bara återförsäljaren elprylen till en verkstad, som tillverkaren bestämt på förhand. Skulle du skicka prylen själv till verkstaden så kostar det dig frakten.
hur ofta lämnar en återförsäljare för klockor egen garanti för fabrikationsfel? Bör vara sällan eller aldrig. Eller?!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det är viktigt att veta VEM som lämnar garantin. Har eg. ingen koll på det i klockvärlden, men i elektronikvärlden ger tillverkaren garanti, då skickar bara återförsäljaren elprylen till en verkstad, som tillverkaren bestämt på förhand. Skulle du skicka prylen själv till verkstaden så kostar det dig frakten.
hur ofta lämnar en återförsäljare för klockor egen garanti för fabrikationsfel? Bör vara sällan eller aldrig. Eller?!

nej, men det måste väl gå via deras kanaler ?
 
C

China

Guest
Det är viktigt att veta VEM som lämnar garantin. Har eg. ingen koll på det i klockvärlden, men i elektronikvärlden ger tillverkaren garanti, då skickar bara återförsäljaren elprylen till en verkstad, som tillverkaren bestämt på förhand. Skulle du skicka prylen själv till verkstaden så kostar det dig frakten.
hur ofta lämnar en återförsäljare för klockor egen garanti för fabrikationsfel? Bör vara sällan eller aldrig. Eller?!

Det är tillverkarna som står för garantin, återförsäljarnas roll är att utföra reparationer eller vidarebefordra klockor för en fabriksservice alt till ett servicecenter.
 
C

China

Guest
Har du några konkreta exempel?

Allt ifrån olika varumärkens "outlets stores" till halvskumma tillverkare/grossister och olika näthandlare. Men för att ta ett konkret exempel så har t.ex. Seiko egna "outlets" i USA där man säljer andrasortering och mer svårsålda modeller med höga rabatter. Går vi över på den mer skumma sidan så har jag köpt en del billigare klockor på nätet som visat sig vara defekta när klockorna damp ner i brevlådan. Klockan jag just nu har på armen fick sig en slipning och en översyn av verket, den såldes av en gråhandlare i USA som inte informerade om att det rörde sig om andrasortering.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Allt ifrån olika varumärkens "outlets stores" till halvskumma tillverkare/grossister och olika näthandlare. Men för att ta ett konkret exempel så har t.ex. Seiko egna "outlets" i USA där man säljer andrasortering och mer svårsålda modeller med höga rabatter. Går vi över på den mer skumma sidan så har jag köpt en del billigare klockor på nätet som visat sig vara defekta när klockorna damp ner i brevlådan. Klockan jag just nu har på armen fick sig en slipning och en översyn av verket, den såldes av en gråhandlare i USA som inte informerade om att det rörde sig om andrasortering.
Det låter inte så roligt... Min sambo köpte en Seiko Monster från Mr Watch, - bör man vara orolig om att det rör sig om en sådan som du beskrivit.
 

POO

Panerai
Jag försår faktiskt inte riktigt vart denna tråden vill komma. Jag har varit på flera klockoutletar i USA och de säljer överblivna klockor och en och annan som skadats pga handahavande, ingen hemlighet eller stor grej, men det är inte tal om någon andrasortering från fabrik.
 
C

China

Guest
Jag försår faktiskt inte riktigt vart denna tråden vill komma. Jag har varit på flera klockoutletar i USA och de säljer överblivna klockor och en och annan som skadats pga handahavande, ingen hemlighet eller stor grej, men det är inte tal om någon andrasortering från fabrik.

Nej, varför skulle "outlets" vara fel?

Visst rör det sig även om andrasortering från fabrik, det här är ett sätt för ett varumärke att försöka kontrollera försäljningen av sin egen B-produktion. Jag tycker det är helt ok, då köparna kan handla billigt och vet vad man får. Men vad är det som hindrar någon från att köpa klockor från "outlets" och sedan sälja andrasortering vidare utan att informera om vad som säljs?
 
C

China

Guest
Det låter inte så roligt... Min sambo köpte en Seiko Monster från Mr Watch, - bör man vara orolig om att det rör sig om en sådan som du beskrivit.

Ingen aning, och skulle det nu röra sig om t.ex. andrasortering så är skadan redan skedd. Fungerar klockan och sambon är nöjd så använd den. Jag startade inte den här tråden i syfte att starta någon panikstämning över klockor folk köpt, poängen var att man som köpare ibland kanske bör fråga sig vad man får för sina pengar, och ge exempel på att det förekommer både en gråzon och rent fiffel och båg. Sedan är det upp till var och en vilka företag/säljare man vill göra affärer med, och vilken klocka man vill köpa.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Allt ifrån olika varumärkens "outlets stores" till halvskumma tillverkare/grossister och olika näthandlare. Men för att ta ett konkret exempel så har t.ex. Seiko egna "outlets" i USA där man säljer andrasortering och mer svårsålda modeller med höga rabatter. Går vi över på den mer skumma sidan så har jag köpt en del billigare klockor på nätet som visat sig vara defekta när klockorna damp ner i brevlådan. Klockan jag just nu har på armen fick sig en slipning och en översyn av verket, den såldes av en gråhandlare i USA som inte informerade om att det rörde sig om andrasortering.

Vore intressant att veta vilken "klass" av klockor det handlar om. Är det bara klocka under säg 5000 sek eller även dyrare klockor?
 
C

China

Guest
Generellt sett så handlar det om billigare klockor under ca 5000-6000 kr, och läser du igenom tråden så ser du att det beror på lite olika faktorer.
 

Dr Stein

Cartier
Bra och viktig tråd! Men vad innebär egentligen b-produktion och andrasortering? Har inte riktigt fattat... Har man producerat för mycket? Eller hittat fel i modellen som sedan åtgärdats? Eller producerat modeller av lägre kvalla avsedd för mindre köpkraftiga marknader? Jag bara undrar, själv har jag ingen aning.

Själv har jag kanske åtta-nio klockor i lågprissegment köpta av gråhandlare. En casio eddifice har strulat lite, men alla andra (merparten seiko) har funkat helt perfekt och jag är jättenöjd med dem... Men jag är förstås angelägen att förstå vad det är jag egentligen har köpt!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
"Gråhandel".

Hatar det uttrycket. Jobbade i flera år på en firma som - helt lagligt och korrekt - hade en omfattande parallellimport av motorcyklar. De flesta kunderna fick vi för att vi kunde erbjuda både ett bra pris OCH den service kunderna förväntade sig (garantier, återkallningar, service), men enligt ta-mig-fan alla AD i den branchen var vi "gråhandlare" som bara förstörde för dem och sålde undermåliga produkter, med fel och brister som var "oooomöjliga" att få ut på garantin.

Självklart fanns det oärliga parallellimportörer, och säkert är det lika i klockbranchen, men uttrycket gråhandel är myntat av asiga AD's som vill utmåla det som något shady som man ska passa sig för.

Tips till alla AD i alla brancher: Erbjud ett mervärde så kan ni konkurrera med parallellimporten trots ett högre pris. Vil ni i stället snacka skit och svartmåla ärliga aktörer så är eventuell konkurs på grund av tappade marknadsandelar rätt åt er.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
"Gråhandel".
Tips till alla AD i alla brancher: Erbjud ett mervärde så kan ni konkurrera med parallellimporten trots ett högre pris. Vil ni i stället snacka skit och svartmåla ärliga aktörer så är eventuell konkurs på grund av tappade marknadsandelar rätt åt er.


Precis så! Så fort man börjar prata illa om konkurrenterna istället för att lyfta fram fördelarna med sin egen verksamhet är man illa ute.
 

par

Patek
2-Faktor
"Gråhandel".

Hatar det uttrycket. Jobbade i flera år på en firma som - helt lagligt och korrekt - hade en omfattande parallellimport av motorcyklar. De flesta kunderna fick vi för att vi kunde erbjuda både ett bra pris OCH den service kunderna förväntade sig (garantier, återkallningar, service), men enligt ta-mig-fan alla AD i den branchen var vi "gråhandlare" som bara förstörde för dem och sålde undermåliga produkter, med fel och brister som var "oooomöjliga" att få ut på garantin.

Självklart fanns det oärliga parallellimportörer, och säkert är det lika i klockbranchen, men uttrycket gråhandel är myntat av asiga AD's som vill utmåla det som något shady som man ska passa sig för.

Tips till alla AD i alla brancher: Erbjud ett mervärde så kan ni konkurrera med parallellimporten trots ett högre pris. Vil ni i stället snacka skit och svartmåla ärliga aktörer så är eventuell konkurs på grund av tappade marknadsandelar rätt åt er.

Intressant, vilket märke?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Intressant, vilket märke?

Vi var AD för Aprilia, MV Agusta och Moto Guzzi och sålde alla japanska märken parallellimporterade. Nu för tiden jobbar jag lite grann för den firman, och vi är nu AD för Suzuki också.
Det vände fort som f-n, Suzukis generalagent var de som snackade mest skit när det begav sig...

Har i stort sett slutat med parallellimporten, villkor av Suzuki för AD-skap.
 
Topp