• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gråhandlarna glömde att berätta för sina kunder.

par

Patek
2-Faktor
Vi var AD för Aprilia, MV Agusta och Moto Guzzi och sålde alla japanska märken parallellimporterade. Nu för tiden jobbar jag lite grann för den firman, och vi är nu AD för Suzuki också.
Det vände fort som f-n, Suzukis generalagent var de som snackade mest skit när det begav sig...

Har i stort sett slutat med parallellimporten, villkor av Suzuki för AD-skap.

Ofan, låter ändå kul. Kommer ihåg när det började, måste varit runt 2009 va?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vore intressant att höra mer om SKX ifrån creation och watchhubs med tanke på antalet som florerar på detta forum.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har alltid tyckt det var konstigt att alla SKX säljs utan box och papper.
Så dessa måste ju komma från sådan B/Lego produktion, beroende på hur det ser ut när dom producerar uren där borta?
Eller har dom så dålig koll att arbetarna säljer till diverse butiker och tillverkar lite klockor åt sig själva ?
Flera säljare säljer boxen separat för att tjäna några extra kronor. Tror inte det finns någon konspiration där, även om det görs fake av skx-erna.
 

GurraG

Cartier
"Gråhandel".
...
Tips till alla AD i alla brancher: Erbjud ett mervärde så kan ni konkurrera med parallellimporten trots ett högre pris. Vil ni i stället snacka skit och svartmåla ärliga aktörer så är eventuell konkurs på grund av tappade marknadsandelar rätt åt er.


Helt rätt. I alla branscher finns det oseriösa företag men i övrigt gäller det ju att följa med tiden och anpassa sig. Allt för många företag klagar över globalisering och internethandel utan att ändra sin egen affärsmodell.

Självklart är kopior, varumärkesintrång och rent lurendrejeri ett problem, men i övrigt kan jag inte motivera 30-40-50% högre pris för exakt samma vara om det enda försäljaren erbjuder mig är en flådig butik på fina gatan och trevligt bemötande.
 

Dr Stein

Cartier
Jag undrar fortfarande vad B-produktion egentligen innebär. Definition? Någon som är i branschen som kan upplysa mig..? :)
 
Topp