AE41500
Silver
Lite intressant lördagsläsning. Har du en äkta dykare/diver på handleden?
http://www.watchtime.com/featured/dive-watch-defined/
http://www.watchtime.com/featured/dive-watch-defined/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fast "divers watch" som begrepp är ju skyddat av ISO6425. Vad du tycker fungerar att dyka med är en helt annan fråga.Nja. Inte riktigt rätt. Finns andra liknande certifieringsorgan.
Och man skulle kunna leka med tanken att själv testa.
Vissa tillverkare testar klockorna med värre krav också men väljer av olika anledningar inte ISO 6425.
Så denna artikel var inte speciellt givande. Bara ett tyckande.
Enligt mig så är en dykklocka en klocka som är gjord för att mäta tid unde vattnet när man dyker. Certifieringen är oväsentlig. Skulle jag verkligen behöva lita på en enda klocka skulle jag tänka om under ett dyk. Normalt använder jag redundanta system. Ex en klocka och en "vanlig" dykdator. Skulle ex datorn gå sönder så använder jag klockan för att göra en kontrollerad uppstigning. Fortsätter således inte dykningen.
Mina tankar.
1996:Men å andra sidan, vilket år kom ISO6425?
Man får inte trycka orden "divers watch" på en urtavla utan att klockan klarar kraven för certifieringen, så jo, begreppet är skyddat.Dykarur eller liknande är inte ett skyddat namn. Man kan säga att man har ett dykarur oavsett hur (eller om) den är certifierad.
Jämför med advokat eller jurist. Ena är skyddad, den andra kan all vara.
Artikeln är fortfarande enligt mig ganska dåligt skriven. Exemepelvis nämner man inte DIN 8306 eller någon annan organisation som också kan "certifiera" dykeriur. Antagligen har författaren inte så stor kunskap i hur man certifierar.
Viktigt är att definitionen på ett dykur måste bestämmas. Om författaren tycker att definitionen på ett dykur är ISO6425-liknande finns det fortfarande andra institut som gör liknande tester. Vissa tester är bättre/svårare att klara och andra lättare. Men likväl är det viktigt med en kravspecifikation innan man börjar babbla på.
Som ex finns inte helium-ventil eller motsvarande i kravet för att klara en ISO6425. Vilket för vissa kategorier av yrkesmän behövs.
Nä. Gör om och gör rätt ;-) eller hör av er till mig om ni verkligen vil veta!
Dela med dig av kunskapen då? Vad är skillnaden mellan DIN8306 och ISO6425?Dykarur eller liknande är inte ett skyddat namn. Man kan säga att man har ett dykarur oavsett hur (eller om) den är certifierad.
Jämför med advokat eller jurist. Ena är skyddad, den andra kan all vara.
Artikeln är fortfarande enligt mig ganska dåligt skriven. Exemepelvis nämner man inte DIN 8306 eller någon annan organisation som också kan "certifiera" dykeriur. Antagligen har författaren inte så stor kunskap i hur man certifierar.
Viktigt är att definitionen på ett dykur måste bestämmas. Om författaren tycker att definitionen på ett dykur är ISO6425-liknande finns det fortfarande andra institut som gör liknande tester. Vissa tester är bättre/svårare att klara och andra lättare. Men likväl är det viktigt med en kravspecifikation innan man börjar babbla på.
Som ex finns inte helium-ventil eller motsvarande i kravet för att klara en ISO6425. Vilket för vissa kategorier av yrkesmän behövs.
Nä. Gör om och gör rätt ;-) eller hör av er till mig om ni verkligen vil veta!
1969 fick SEIKO ett brev från en SAT-dykare som tyckte SEIKOs professionella dykarklockor var kassa. Då slutade SEIKO producera sin professionella dykarklocka och började utvecklingsarbetet med första tonfisken.Har kollat lite mer sedan mitt halvkassa inlägg, verkar som om Rolex kört enkelriktad vridring sedan 50-talet. Känns även som om tonfisken är en juridiskt legit dykare, vridringen är ju i stort skyddad av metall. Någon har tänkt till!
Annars måste väl Oris vara det bästa i dykarursväg man kan uppnå utan kretskort och batteri? Djupmätare driven av vattentryck. (Tror att jag sett någon mer klocka med variant av detta, en panna kanske?)
Lägg gärna till JIS och JIS2 till den listan.Dela med dig av kunskapen då? Vad är skillnaden mellan DIN8306 och ISO6425?
Gärna en källa på det.Man får inte trycka orden "divers watch" på en urtavla utan att klockan klarar kraven för certifieringen, så jo, begreppet är skyddat.
Lägg gärna till JIS och JIS2 till den listan.
Utan att kolla exakt så är dessa gissningsvis lika.Dela med dig av kunskapen då? Vad är skillnaden mellan DIN8306 och ISO6425?
Inom i princip alla branscher finns ju intresseorganisationer och standarder. Samtliga seriösa klocktillverkare följer ju ISO, DIN eller JIS/JIS2. JIS och DIN är är ju väldigt lika ISO när det gäller klockor. LVMH, Richemont, Swatch Group och andra tillverkare som är knutna till någon typ av nätverk följer ju givetvis dessa standarder.Gärna en källa på det.
Visst står det så i Iso6425 som du säger. Men om jag bestämmer mig för att göra en klockmodell och skriver så. Vilket lagrum kommer jag att bli dömd enligt?
För enkelhetens skull kan vi titta på Socialstyrelsen skriver om standarder. Ganska enkelt beskrivet från en myndighet. Titta speciellt på sida 16.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8352/2009-126-130_2009126131.pdf
Här har Socialstyrelsen på ett enkelt sätt sammanfattat lite info om standarder.
Fråga gärna vidare när ni läst detta dokument.
jag håller med att de flesta håller sig till dessa standarder som räknas upp. Men, synd att man inte hade ett eget klockmärke och skrev ut "divers watch" bara för att retas.Inom i princip alla branscher finns ju intresseorganisationer och standarder. Samtliga seriösa klocktillverkare följer ju ISO, DIN eller JIS/JIS2. JIS och DIN är är ju väldigt lika ISO när det gäller klockor. LVMH, Richemont, Swatch Group och andra tillverkare som är knutna till någon typ av nätverk följer ju givetvis dessa standarder.
Så det lär ju bli påtryckningar om du exempelvis skriver divers watch på en urtavla hos en klocka som inte följer ISO6425.