• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad gör man när man testat allt? Svåröppnad boett.

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nu får du blunda fretig.

Min Vantage behövde nytt glas och lite små korrigeringar. Att få locket av den här burken visade sig dock vara svårare än förväntat. Bollen gick bet. Jaxan gick bet. Återstod gjorde det klassiska KS - tricket.

IMG_3903.JPG


Epoxylim och mutter.

IMG_3904.JPG


24h senare var det dags för skitnyckeln att skrida till verket. Jag var nära att tända cigarren när jag hörde "ploppet". Tyvärr kom det från muttern som lossnade och inte från locket.

IMG_3902.JPG


Vad återstår nu? Rugga ytan på locket mer innan limning? Börjar nästan misstänka att det inte ens är en skruvboet? Inget kan sitta så hårt ..

/Alex
 

Minuteman

Rolex
dags för skitnyckeln att skrida till verket.

Kanske testa en skiftnyckel istället :)


Testa att limma en större mutter - mer limyta mot boettlocket.

Eller i värsta fall - kryp till korset och gå till en urmakare :)
Det fick jag göra för en tid sedan för att få upp en boett efter att jag lyckats dra sönder min egen boettöppnare på ett extremt envist boettlock.
Tog honom typ 10 sekunder att få upp det...
:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
jag vet! :)
Har haft det problemet ett par gånger... Du superlimmar fast en mutter, låt det torkat efter över natten och sedan öppnar du med en skiftnyckel. Om du sedan inte vill springa omkring med en mutter på boetten, så lägger du boettlock + mutter i aceton. Acetonen löser upp alla rester av superlimmet och lämnar inga spår.
Se till att ta bort eventuella packningar innan du lägger det i badet.

Edit: Använd inte epoxy utan cyanoakrylat. Du behöver inte vara rädd för att använda för mycket, allt försvinner i acetonet. Var bara försiktig så du inte limmar igen fogen mellan boett och boettlock, det kan bli jobbigt... ;)

https://klocksnack.se/threads/rent-mjöl-i-påsen-men-jag-behöver-hjälp.12453/#post-222636

Edit 2: Ser att minuteman redan tipsat om muttertricket...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det krävs en bra stor skiftnyckel för att greppa spåren. Nästa försök blir nog med en större mutter och eventuellt annat lim. Fråga; Hur fixerar ni boetten när ni öppnar? Min boetthållare är på väg att gå i bitar när jag tar i.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kan lägga till en komplicerande faktor. Som den skarpögda ser på bilderna så saknas glaset på klockan. Jag försökte plocka av glaset med glastången men antagligen var det limmat för det sprack när jag nöp åt. Det gör alltså att urtavlan är blottad vilket känns suboptimalt när man brukar kraft på boetten och riskerar att slinta.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag lovar dig att superlim fungerar! du får se till att ha rena ytor, rikligt med lim och sedan låta det härda. Har inte stått på något boettlock som stått pall den metoden.
 

Exxet

Rolex
Prova med en "metallklump" med så stor annläggningsyta som möjligt, hade själv samma problem nyligen med en Citizen Chrono
som vägrade att öppna sig, efter tre limmningar så fick jag upp den:happyhappy: , annars kan man som ngn har föreslagit, kylspray, prova med att värma upp klockan så mkt du vågar, trist om tavlan å visare smälter :arghh: , och sedan spraya enbart på bakboetten, det brukar kunna spräcka upp det som sitter fast, har visserligen inte provat det själv. Och när du ska börja dra upp locket så ta det väldigt försiktigt, det är lätt att tänka att nu dj....r ska den upp och börjar med ett ryck och det brukar inte vara så bra, hoppas det löser sig.

Ps. Använde Loctite Super glue

LIM.jpg
 

McGyver

Rolex
Grattis - superlim är bra till mycket och envisheten vinner igen! :)

Slog själv nyligen till på en kopia av Bergeons boetöppnare 5700 - numera busenkelt att öppna boetter - rekommenderas!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Grattis - superlim är bra till mycket och envisheten vinner igen! :)

Slog själv nyligen till på en kopia av Bergeons boetöppnare 5700 - numera busenkelt att öppna boetter - rekommenderas!


Mmm .. En 5700. Min våta dröm. Kostar 6000:- på Cousins men de har en 5700-style för 2000-lappen. Tyvärr vill man ju ha "the real deal" :)
 

McGyver

Rolex
Mmm .. En 5700. Min våta dröm. Kostar 6000:- på Cousins men de har en 5700-style för 2000-lappen. Tyvärr vill man ju ha "the real deal" :)


Visst hade det varit trevligt, men kan säga att för de ca. 1500:-som jag gav så är jag förvånad över kvaliteten - kvaliteten är något som tyvärr inte matchar priset alltid hos Bergeon! ;)
 
Topp