• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad händer om en vara återfås som retur och inte är i samma skick? (köp & sälj)

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Så svårt är det väl ändå inte:

1. Beror skadan på att varan är felaktig så får säljaren ta smällen förutsatt att köparen inte varit oaktsam.
2. Är insertet inte felaktigt utan det är köparen som orsakat skadan så får köparen ta smällen.

Som säljare så bör man antingen ha koll på vad man säljer eller vara väldigt tydlig med att man inte har koll på vad man säljer.

edit:
3.
... bör ni splitta notan som läropeng......
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Generellt sett tycker jag att säljaren har huvudansvaret då den sålda varan inte överensstämde med beskrivningen. Det beror förstås till viss del på hur uppenbart det var att insertet inte skulle passa. Men med tanke på att säljaren inte riktigt vet det kanske man inte kan kräva av köparen att han/hon ska kunna avgöra det heller? Om insertet då gick sönder när köparen försökte montera det kan jag inte se att han/hon ska behöva betala hälften av den felaktiga varan.

Bilder vore bra för att kunna bedöma hur stor skillnaden är mellan det insert köparen fick och det insert som egentligen passar klockan.

/Henrik
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min ringa erfarenhet säger att insert kan passa olika bra, och vara lättare eller betydligt svårare, även om de är rätt för modellen ifråga. Vissa kan man ploppa in och ut lätt för hand, medan vissa krävs det rätt verktyg och handlag för. Behöver inte vara många micrometer för att de ska vara väldigt svåra att montera. Kan bero på både insertet eller bezeln. Så som fler tidigare skrivit så bör modellen verifieras, och är det korrekt beskrivet från din sida, så får köparen ta smällen, och är det fel modell så får nog du ta den.
 

POO

Panerai
Jag trodde säljaren hade 110% ansvar här på KS...

Insertet behöver heller inte vara slut bara för att det är (lite)skevt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det handlar ju om ett eventuellt fel i varan.

Eller kanske inte i varan, utan i beskrivningen av varan.

Ändå lite märkligt då ett plexiinsert inte på långa vägar passar på en safirklocka. Det är på tok för litet.

Sedan är vissa inserts kluriga att få på plats. Minns att jag höll på en timme en gång för att få på ett på min Flinga...blev nästan tokig.....förbrukade 2 smörknivar och halva hjärncellskapaciteten.....

Bild på DRSD.....bara för att Spencer avskyr mitt insert :)

image.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kan inte TS lägga upp bilder på inserten så att forumets experter kan ta en titt på den? Det skulle förenkla både bedömningen av skadan och om det är rätt insert eller inte.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Eller kanske inte i varan, utan i beskrivningen av varan.

Ändå lite märkligt då ett plexiinsert inte på långa vägar passar på en safirklocka. Det är på tok för litet.

Sedan är vissa inserts kluriga att få på plats. Minns att jag höll på en timme en gång för att få på ett på min Flinga...blev nästan tokig.....förbrukade 2 smörknivar och halva hjärncellskapaciteten.....

Bild på DRSD.....bara för att Spencer avskyr mitt insert :)

image.jpg


Om du köper en vara utifrån en beskrivning som är felaktig har du fått en felaktig vara levererad. Du köper ju varan och inte beskrivningen.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Om du köper en vara utifrån en beskrivning som är felaktig har du fått en felaktig vara levererad. Du köper ju varan och inte beskrivningen.


Så om du köper en utannonserad vara som är trasig. Tex..på Blocket....."Trasig cykelpump säljes"...som sedan visar sig vara hel och fungerar.......är det fel i vara då eller fel i beskrivningen ?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Säljaren har ett ansvar att sälja rätt vara, samtidigt har kunden en viss undersökningsplikt.

Denna är också intressant...

Vad hade hänt om det felaktiga insertet repade köparens klocka?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Anser att köparen skulle gått till urmakare och fått ditsatt. Denna situation skulle inte uppstått då. Vi har för många hemmapulare som faktiskt inte vet vad de gör. Nu är det även så att insert kan vara korrekt men köparen har en vridring som tryckts ihop för Insertet börjat glappa. Då måste man vidga vridringen för att få i ett insert med rätt storlek. Jag har själv varit med om det två gånger.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Anser att köparen skulle gått till urmakare och fått ditsatt. Denna situation skulle inte uppstått då. Vi har för många hemmapulare som faktiskt inte vet vad de gör. Nu är det även så att insert kan vara korrekt men köparen har en vridring som tryckts ihop för Insertet börjat glappa. Då måste man vidga vridringen för att få i ett insert med rätt storlek. Jag har själv varit med om det två gånger.


Då åter till frågan om säljaren lämnat en korrekt beskrivning av objektet.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Jag har lyckats böja ett insert till min 1675 men det gick montera ändå.. Men inget jag vågade göra själv utan en urmakare fick göra det. Kan du lägga upp en bild på det så vi ser hur böjt det är?

Vad säger köparen då? Vägrar han dela på kostnaden?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ja och sen kan vi alla börja gissa ifall det är korrekt för modellen eller inte. Kanske en omröstning ifall det ser ok ut;) Kan vara så att Spencer66 har en poäng för en gångs skull:)


Tja, vill man utelämna fakta för vetenskapens skull, för det är väl det vi håller på med på KS, så varsågod för min del :happyhappy: :heart:

Edit: Spencer har faktiskt en poäng då och då. Sist var tidsmässigt i samband med Tjernobyl-olyckan.
 

Mike

Cartier
Jag fick pressa på i 1 timme innan jag fick på insertet på min gamla seadweller. Så helt lätt är det inte att få på det och om man pressar fel är det lätt hänt att man böjer till det.
Det skiljer ju mm mellan olika referenser så det första jag skulle kolla är om insertet verkligen inte hör till den klockan.

Här finns en del info:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=49732
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tja, vill man utelämna fakta för vetenskapens skull, för det är väl det vi håller på med på KS, så varsågod för min del :happyhappy: :heart:

Edit: Spencer har faktiskt en poäng då och då. Sist var tidsmässigt i samband med Tjernobyl-olyckan.
Jag menar att det är i princip omöjligt att se på en bild ifall det är korrekt insert för modellen. Men en bild av ett buckligt insert kan ju vara kul för trådens skull:happyhappy:Läs dessutom theargonaut s inlägg ovan. Jag har själv bucklat till några inserts och skulle fan inte ha mage att skicka tillbaka till säljaren:banghead:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag menar att det är i princip omöjligt att se på en bild ifall det är korrekt insert för modellen. Men en bild av ett buckligt insert kan ju vara kul för trådens skull:happyhappy:Läs dessutom theargonaut s inlägg ovan. Jag har själv bucklat till några inserts och skulle fan inte ha mage att skicka tillbaka till säljaren:banghead:


Då får jag backa ett steg och säga att Spencers idé är mycket bättre än min. Jag utgick från att det var möjligt att se med tanke på att GlennZ efterfrågade bild tidigare i tråden.

Sorry Spencer :happyhappy: :heart:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Då får jag backa ett steg och säga att Spencers idé är mycket bättre än min. Jag utgick från att det var möjligt att se med tanke på att GlennZ efterfrågade bild tidigare i tråden.

Sorry Spencer :happyhappy: :heart:
Hahaha Möjligt att Glenn kan se det men jag tror att en ad med rediga mätgrejjor är bra ifall man vill "veta".
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Så om du köper en utannonserad vara som är trasig. Tex..på Blocket....."Trasig cykelpump säljes"...som sedan visar sig vara hel och fungerar.......är det fel i vara då eller fel i beskrivningen ?

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och
förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet
används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att
användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål
och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens
sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram
prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om
förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket
eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat
förutsätta, är varan att anse som felaktig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad är egentligen problemet? Antingen är insertet fel eller så har det bara varit jävligt svårt att få dit.

Gissningsvis detta inlägg vi pratar om?

2) Black Seadweller early piece - light scratches by 30, 40, 50. Has thin serrifs and large Pearl cup. Early red or double red but difficult to pin point exactly. This has a super deep sloped back designed for the extra thick acrylic crystals
4500.- SÅLD PÅ KS!
4u9gKne.jpg

Har du haft det monterat 911flyer? Insertet är inte från en tidig rödsub eller dubbelröd från en början. Utan att hålla i det så vet jag inte vad du menar med super deep sloped design. Inläggen är så vitt jag vet samma för både subbar och dwellers. Det är bezellen som skiljer sig i höjd mellan 1665 och 1680/5512/5513. Inte inläggen.

Utan att ropa fake på detta så hade det varit bra om du beskrivit det korrekt vilket du inte har gjort och om köparen vetat vad han köpt och sen låtit någon som kan försökt montera det. Inlägg kan vara riktigt svårt att få fast då bezel/inlägg kan skilja sig i size. Nu verkar ni bägge ha dålig koll.. Är inlägget korrekt så gissar jag att det relativt enkelt går att plana till och montera. Var det fel till att börja med så är det skräp. Allt som allt ingen biggie såvida inte skadan är betydligt värre än vad jag inbillar mig. Posta gärna en bild på inlägget idag så kan vi säkert berätta om det går att rädda.

Ett snällt husmorsknep är att se till att det inte är böjt på något ställe. Sätt det sedan över en flaskhals och forma tillbaka det till sin ursprungliga form om köparen våldat inlägget "platt".
 
Topp