• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad händer om en vara återfås som retur och inte är i samma skick? (köp & sälj)

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Känns som TS nästan ignorerar alla som skriker efter bilder. Klart det går att fota om man vill
Den stora risken är väl framförallt att han sitter på ett safirinlägg alternativt något än sämre som absolut inte är värt de 3600kr som han sålt det för. Klart det tar emot att återbetala iom det knappast kan säljas lika dyrt igen.

Tråkigt läge självklart men det är knappast skadan som är problemet.
 
Har pratat med köparen, enligt honom så har paketet blivit öppnat till tullen på vägen hit enl. Spårningsnumret.

Enligt ska köpa den så har han heller inte bruk våld för att montera insett att då han såg direkt att det var fel storlek.

Nu sitter vi vart vi sitter och jag vet inte riktigt vad som är bäst i situationen att göra. En del av mig vill bara återbetala honom hela summan för att få allting klart. Å andra sidan så har jag nu ett insert. Som är någorlunda trasig i formen. Och det är ju heller inte okej.

Jag har försökt att ta bild på det hela men det är så extremt svårt att se böjen i foto.

Jag tycker inte att det ser ut som en tullöppning då paketet i sig var tejpat och inte brutet.

Har ni inte avtalat/avtalar annat så har du rätt att företa omleverans, köparen kan endast kräva prisavdrag eller hävning om du inte företar omleverans (du har en annan ring i likvärdigt skick som den avtalade) eller på egen bekostnad avhjälper felet (uteslutet).
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vad köpte du insertet för? Dra av den kostnaden och betala tillbaka resten så går du inte med förlust iaf.

Så länge köparen är ok med det upplägget dvs.
 

Gimbal

Omega
Om det uttryckligen stod att varan PASSAR till köparens klocka, och den inte gör det, då är det köparen som blivit lurad. Det ska givetvis inte kosta honom pengar att säljaren ljuger. Om det däremot stod att den KANSKE passar så kommer saken i ett annat läge.
 

Hugii

Audemars
Vet inte säljare vad han säljer då får han byta i det sura äpplet och lära sig läxan. Alla ska inte leka med sånt som de inte kan eller behärskar.
Vad hade hänt och köparen dessutom hade hävdat en skada på klockan??

Hittar jag ett par fina fälgar och säljaren påstår att det är rätt fälgar till min bilmodell... då ska han fan inte komma sen och gnälla att det är märken efter muttrar.... samtidigt som han inte vet vad han säljer.
Tyvärr, gör om gör rätt och dra en lärdom av detta. Det kanske är rätt klockmodell men kanske inte....jag hade krävt mina pengar tillbaka oavsett! Jag ser inte varför en köpare ska betala för att nån annan ska lära sig sin läxa?
 

Camo00

Patek
Är Rolexinsert gjorda för att byta själv hemma vid köksbordet utan utbildning?

Har man som köpare verkligen rätt att provmontera alla köpta delar till olika maskiner och produkter, hur avancerat det än är, och sen returnera defekta varor med full refund?
 
Vet inte säljare vad han säljer då får han byta i det sura äpplet och lära sig läxan. Alla ska inte leka med sånt som de inte kan eller behärskar.
Vad hade hänt och köparen dessutom hade hävdat en skada på klockan??

Hittar jag ett par fina fälgar och säljaren påstår att det är rätt fälgar till min bilmodell... då ska han fan inte komma sen och gnälla att det är märken efter muttrar.... samtidigt som han inte vet vad han säljer.
Tyvärr, gör om gör rätt och dra en lärdom av detta. Det kanske är rätt klockmodell men kanske inte....jag hade krävt mina pengar tillbaka oavsett! Jag ser inte varför en köpare ska betala för att nån annan ska lära sig sin läxa?

Jag hade förstått din frustration i den situationen du ger exempel på, om säljaren är en kunnig näringsidkare och köparen en okunnig konsument. Men i händelse att båda är privatpersoner och ingenting talar för att den ena har en mer kvalificerad roll som expert, så ser jag inte varför en köpare, som inte uppfyller sin undersökningsplikt och är så dum att lita på en säljare som är lika okunnig, mera skyddsvärd än säljaren.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag hade förstått din frustration i den situationen du ger exempel på, om säljaren är en kunnig näringsidkare och köparen en okunnig konsument. Men i händelse att båda är privatpersoner och ingenting talar för att den ena har en mer kvalificerad roll som expert, så ser jag inte varför en köpare, som inte uppfyller sin undersökningsplikt och är så dum att lita på en säljare som är lika okunnig, mera skyddsvärd än säljaren.

Har man som säljare angett att något ska passa till en viss klocka så får man ju utgå från att det stämmer oavsett expertis på området.
 

Hugii

Audemars
Jag hade förstått din frustration i den situationen du ger exempel på, om säljaren är en kunnig näringsidkare och köparen en okunnig konsument. Men i händelse att båda är privatpersoner och ingenting talar för att den ena har en mer kvalificerad roll som expert, så ser jag inte varför en köpare, som inte uppfyller sin undersökningsplikt och är så dum att lita på en säljare som är lika okunnig, mera skyddsvärd än säljaren.

hade du resonerat på samma sätt om "köparen" hade startat tråden? Ska man resonera på det sättet så kan man säga att alla som bli lurade/blåsta/bedragna får skylla sig själva. Undersökningsplikt!
(det är ganska intressant att se hur vindarna svänger beroende på vem som är först att starta tråden)

Det var väl precis det som köparen hade gjort.. undersökt och "upptäckt" att den inte passar :) nu vill han ha pengarna tillbaka för att säljaren påstått att den passade. Hade säljaren gett en "osäker" intryck då hade köparen kanske aldrig köpt...vem vet ;)
 

Rivalen

Rolex
Vi har inte bägge sidor. Även om vi skulle få bägge sidor fullt ut in i detalj, så är det osäkert om vi kan bedöma vad som är rimligt. Har säljaren sålt ett insert till en specifik klocka? Vilken? Vad är det för klocka köparen har? Om det är fel insert - hur mycket får köparen demolera det i sina försök att sätta dit det. Om han anlitat en kunnig urmakare - hade insertet blivit demolerat då innan urmakaren upptäckt att nåt inte stämmer? Kan jag som köpare säga - jag fick fel grejer, så jag kan lämna tillbaks i vilket skick som helst? . Är insertet original? Vem har bedömt det? Säljaren verkar inte kunna bedöma det. Svårt - igen...
 

ScubaKing

Audemars
Så du köper en klocka från Tyskland och får en förstörd bezelring på den? Det är klart säljaren ska stå för den biten. Du som köpare ska ju kunna räkna med att klockan kommer fram hel och i fungerande skick. Låg den löst när du fick den och var den böjd då, eller var det säljaren som böjt den före du fick den? Han kanske försökte sig på en fuling.
Jag vill gärna se en bild på klockan och bezelringen.
 

911flyer

Omega
Bilder, man ser ganska klart att den är helt sned och skev.... Ska tillhöra DRSD eller RSUB, vilket är oklart.
 

Bilagor

  • DSC_0625.JPG
    DSC_0625.JPG
    82 KB · Visningar: 304
  • DSC_0620.JPG
    DSC_0620.JPG
    87.3 KB · Visningar: 289

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker hela historien är ytterst märklig. Varan har ju "gått sönder" för att den varit felaktigt beskriven. Som säljare ansvarar man ju för att varan är som beskriven. 911flyer vet fortfarande inte vad han säljer trots att varan kommit tillbaka.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
På dessa bilder visar du på intet sätt att det är ett insert för en 1665.


911flyer du har sålt ett insert som du påstått är till en 1665 för 3600kr. Om nu insertet inte är till en 1665 utan rentav till en safirsub eller än värre aftermarket så kan du väl inte i din vildaste fantasi tro att du ska kunna behålla köpeskillnaden alldeles oavsett vad köparen gjort med insertet.

Jag och flera med mig har i början av denna tråd sagt åt dig att ta reda på vad det är för insert du egentligen sålt. Först därefter kan man diskutera lämplig lösning på ert problem. Hur svårt är det att förstå?? Posta ordentliga bilder och sluta tramsa.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Kanske bara att bita ihop och ta smällen. Du kan ju sälja det i befintligt skick och kanske ändå få en slant för det? Verkar ju som att det går att räta ut enligt inlägg i tråden, så det är ju inte värdelöst.
 

911flyer

Omega
Ok, för mig är det nästan detsamma jag vill egentligen att köpa den ska få sina pengar tillbaka och allt det där fina väl bara höra vad han eller hade och säga om det hela för jag tycker ändå att det är lite skevt skicka tillbaka ett insert som är inte i samma skick som när jag skickade det.

Men det är ändå mitt fel att det var fel insert, jag postar upp några strax för identifikation.

Tack! Återbetalar köparen köpeskillingen.
 

POO

Panerai
Om nu insertet inte är till en 1665 utan rentav till en safirsub eller än värre aftermarket så kan du väl inte i din vildaste fantasi tro att du ska kunna behålla köpeskillnaden alldeles oavsett vad köparen gjort med insertet.

Detta är så dumt att man häpnar, är det såhär du resonerar i verkliga livet också? Uppenbart huserar här ett gäng övermänniskor som aldrig felar...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Är det en metallring runt pärlan, ser ut så på bilden. Då är det väl inte till rätt klockmodell?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.[...] Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

= Om det är angivet att den ska passa en 1665 men inte gör det är varan felaktig och säljaren är tvingad till att åtgärda det enligt Köplagen. Hade beskrivningen varit "jag tror typ att det passar en 1665" hade det varit en annan sak. Det som gör det hela så förbenat komplicerat är ju att det är trasigt när det kommer tillbaka. Vems fel är störst?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.[...] Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

= Om det är angivet att den ska passa en 1665 men inte gör det är varan felaktig och säljaren är tvingad till att åtgärda det enligt Köplagen. Hade beskrivningen varit "jag tror typ att det passar en 1665" hade det varit en annan sak. Det som gör det hela så förbenat komplicerat är ju att det är trasigt när det kommer tillbaka. Vems fel är störst?

Har köparen försökt att montera och det har gått sönder då är det ju inte köparens som ska lastas för detta. Har köparen däremot kastat insertet i golvet eller inte tagit hand om det som man bör ska köparen stå för det sistnämnda.
 
Topp