• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad händer om en vara återfås som retur och inte är i samma skick? (köp & sälj)

Rivalen

Rolex
Generellt har väl köparen ett ansvar att inte ge sig på t ex montage som han inte har kompetens för om det innebär risk att varan skadas. Vi vet inte utfallet om köparen gått till en AD för att få jobbet gjort, men troligen hade det blivit ett annat resultat? Om inte köparen vill bekosta att ett proffs gör montaget, så måste han väl var med och dela risken till viss del.

Snyggt att återbetala utan ytterligare resonemang och hoppas att insertet kan användas om det kommer till rätt klocka och ett kunnigt montage. Återigen - om man inte VET vad man säljer så måste man vara försiktigare i beskrivningen.
 

Landshark

Cartier
Generellt har väl köparen ett ansvar att inte ge sig på t ex montage som han inte har kompetens för om det innebär risk att varan skadas. Vi vet inte utfallet om köparen gått till en AD för att få jobbet gjort, men troligen hade det blivit ett annat resultat? Om inte köparen vill bekosta att ett proffs gör montaget, så måste han väl var med och dela risken till viss del.

Min syn på ditt resonnemang: Nä.

Sedan tycker jag du kan kosta på dig att läsa vad som framkommit i tråden, innan du spekulerar fritt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För att göra detta enkelt..

Inlägget är mest troligt ett safirinlägg. Säljaren ville ha en tusenlapp för ett liknande inlägg i samma annons som detta såldes. Inlägget är nu lite skevt men definitivt inte förstört. Det går garanterat att montera utan problem i en korrekt bezel. Rimlig ersättning för skadan borde vara 10% om vi tar i så vi nästan spricker. Då kan vi säga att köpare och säljare är kvitt iom returfrakten bör ha kostat köparen ca 100kr. Säljaren har nu ett inlägg som bara är värt 900kr men det är han kompenserad för.

:)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Nu är det hela ju löst, och det verkar som om insertet faktiskt hörde hemma på en safir-sub.
Hade insertet varit totalpaj hade det varit rimligt om säljaren fick tillbaka den summan som insertet såldes för-den summan som insertet faktiskt var värt.

I det här fallet: Sålt insertet för 3500:- . Köparen pajar insertet, skickar tillbaka. Safirinsertet är värt ung. 1000:- . Köparen får tillbaka 2500:- .

You break it, you pay it. Nonsens att säljaren ska betala för vad köparen gör med varan. Som sagt, om man inte kan själv, gå till AD eller annan urmakare och få det gjort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nonsens att säljaren ska betala för vad köparen gör med varan. Som sagt, om man inte kan själv, gå till AD eller annan urmakare och få det gjort.
Så du anser inte att man som säljare har skyldighet att veta vad man säljer? Intressant, då är ju forumreglerna för försäljning helt galna.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Så du anser inte att man som säljare har skyldighet att veta vad man säljer? Intressant, då är ju forumreglerna för försäljning helt galna.
Har jag sagt det? Nej.

Det jag har sagt är; if you break it, you buy it.

Klart man ska ta tillbaka en vara om den inte är beskriven som den är i annonsen, men då ska köpten returnera varan i ursprungsskick. Annars ska skadan uppskattas i värde och dras av på återbetalningen.
Allt annat är ju orimligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har jag sagt det? Nej.

Det jag har sagt är; if you break it, you buy it.

Klart man ska ta tillbaka en vara om den inte är beskriven som den är i annonsen, men då ska köpten returnera varan i ursprungsskick. Annars ska skadan uppskattas i värde och dras av på återbetalningen.
Allt annat är ju orimligt.
Håller ju inte med dig, men förstår hur du menar. Hade inlägget beskrivits rätt, hade det dock inte gått sönder. Det är beskrivningens fel, beskrivningen är säljarens ansvar och därmed är skadan säljaren ansvar (anser jag).
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har jag sagt det? Nej.

Det jag har sagt är; if you break it, you buy it.

Klart man ska ta tillbaka en vara om den inte är beskriven som den är i annonsen, men då ska köpten returnera varan i ursprungsskick. Annars ska skadan uppskattas i värde och dras av på återbetalningen.
Allt annat är ju orimligt.

Riktigt så enkelt är det ju dock inte.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Håller ju inte med dig, men förstår hur du menar. Hade inlägget beskrivits rätt, hade det dock inte gått sönder. Det är beskrivningens fel, beskrivningen är säljarens ansvar och därmed är skadan säljaren ansvar (anser jag).
Riktigt så enkelt är det ju dock inte.
Jag tror inte någon av er(eller någon annan för den delen) hade gjort så, om en klocka ni sålt inte helt stämt överens.
Säg att ni säljer en opolerad, NOS 16610-head only. Ni säger att boetten är för (vad Ni tror är)SEL, så visar det sig att den inte är det.
Får då köparen repa luggarna märkvärt för det är så jävla klurigt att få på armbandet på klockan, och sen returnera varan i befintligt skick med full återbetalning när hen kommer på att boetten inte är för SEL?
Korkat av säljaren, visst, men att köparen tar sönder något är inte säljarens fel.

Tur att det inte gick värre än vad det gick, i det här fallet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror inte någon av er(eller någon annan för den delen) hade gjort så, om en klocka ni sålt inte helt stämt överens.
Säg att ni säljer en opolerad, NOS 16610-head only. Ni säger att boetten är för (vad Ni tror är)SEL, så visar det sig att den inte är det.
Får då köparen repa luggarna märkvärt för det är så jävla klurigt att få på armbandet på klockan, och sen returnera varan i befintligt skick med full återbetalning när hen kommer på att boetten inte är för SEL?
Korkat av säljaren, visst, men att köparen tar sönder något är inte säljarens fel.

Tur att det inte gick värre än vad det gick, i det här fallet.
Det går ju att hitta på massa scenarion. Regel nr1 är att alltid beskriva varan så korrekt man kan och tala om att man är osäker på något om man är det. Säljer man typ 10 inserts så gränsar man till vad som är brukligt som privatperson och då kan man ju tycka att säljaren borde ha koll och ett större ansvar för att beskriva varorna korrekt än någon som köpt ett random insert på ebay för att sälja vidare.

Edit: Anser såklart att alla oavsett om man säljer som privatperson eller inte är ansvariga för stt varan är korrekt beskriven.

Edit2: 20 inserts som privatperson. Känns logiskt, not.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Det går ju att hitta på massa scenarion. Regel nr1 är att alltid beskriva varan så korrekt man kan och tala om att man är osäker på något om man är det. Säljer man typ 10 inserts så gränsar man till vad som är brukligt som privatperson och då kan man ju tycka att säljaren borde ha koll och ett större ansvar för att beskriva varorna korrekt än någon som köpt ett random insert på ebay för att sälja vidare.

Edit: Anser såklart att alla oavsett om man säljer som privatperson eller inte är ansvariga för stt varan är korrekt beskriven.

Håller såklart med om att man ska veta vad man säljer, som sagt tidigare, men jag vidhåller vid att man som säljare inte är ansvarig för vad köparen gör med prylen man sålt.........
 

Marhoi

Friends of KS
I min värld är lösningen på hela detta ärende mycket enkelt, även om historien är olycklig och uppsåtet gott. Säljaren har sålt ett insert på felaktiga grunder. Som en följd har insertet gått sönder när köparen försökt montera det ovetandes om att det inte passade.
Säljaren får bita i det sura och betrakta produkten som svinn.
 
Har man som säljare angett att något ska passa till en viss klocka så får man ju utgå från att det stämmer oavsett expertis på området.

hade du resonerat på samma sätt om "köparen" hade startat tråden? Ska man resonera på det sättet så kan man säga att alla som bli lurade/blåsta/bedragna får skylla sig själva. Undersökningsplikt!
(det är ganska intressant att se hur vindarna svänger beroende på vem som är först att starta tråden)

Det var väl precis det som köparen hade gjort.. undersökt och "upptäckt" att den inte passar :) nu vill han ha pengarna tillbaka för att säljaren påstått att den passade. Hade säljaren gett en "osäker" intryck då hade köparen kanske aldrig köpt...vem vet ;)

Absolut måste man som både säljare och köpare fullgöra sin del av avtalet om de utfästelser man har gjort. Det är därför det är mer fördelaktigt att inte vara alltför precis. Vad ni pratar om är vad säljaren har utfäst och hur precis utfästelsen har varit. Om en säljare säljer "en reservdel till en Submariner" så är det rätt osannolikt att denna passar alla Submariners som finns på marknaden. Har nu en köpare, utan att närmare undersöka närmre detaljer om varans beskaffenhet och det fanns fog och möjlighet (typ fråga) för honom att göra det (jag utgår från att genomsnittspersonen faktiskt är i insikt om att det finns fler än en modell), ändå köpt reservdelen, då har han inte uppfyllt sin undersökningsplikt.

Jag besvarade en annan skribents exempel, inte situationen som är on topic. För denna har jag inte sagt annat än att säljaren har rätt att i förstahand avhjälpa felet eller företa omleverans, innan köparen har rätt att kräva prisavdrag eller hävning. Detta är, under förutsättning att inget annat avtalats, helt enligt gällande rätt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Absolut måste man som både säljare och köpare fullgöra sin del av avtalet om de utfästelser man har gjort. Det är därför det är mer fördelaktigt att inte vara alltför precis. Vad ni pratar om är vad säljaren har utfäst och hur precis utfästelsen har varit. Om en säljare säljer "en reservdel till en Submariner" så är det rätt osannolikt att denna passar alla Submariners som finns på marknaden. Har nu en köpare, utan att närmare undersöka närmre detaljer om varans beskaffenhet och det fanns fog och möjlighet (typ fråga) för honom att göra det (jag utgår från att genomsnittspersonen faktiskt är i insikt om att det finns fler än en modell), ändå köpt reservdelen, då har han inte uppfyllt sin undersökningsplikt.

Jag besvarade en annan skribents exempel, inte situationen som är on topic. För denna har jag inte sagt annat än att säljaren har rätt att i förstahand avhjälpa felet eller företa omleverans, innan köparen har rätt att kräva prisavdrag eller hävning. Detta är, under förutsättning att inget annat avtalats, helt enligt gällande rätt.

Jag skulle säga att det inte kommer på tal med någon långtgående undersökningsplikt för köparen iaf inte vad det gäller till vilken klocka det passar.
 
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.[...] Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.

= Om det är angivet att den ska passa en 1665 men inte gör det är varan felaktig och säljaren är tvingad till att åtgärda det enligt Köplagen. Hade beskrivningen varit "jag tror typ att det passar en 1665" hade det varit en annan sak. Det som gör det hela så förbenat komplicerat är ju att det är trasigt när det kommer tillbaka. Vems fel är störst?

Ja eftersom att felet beror på säljaren kan du inte ens klandra köparen. Han har ju inte fått och försökt montera ett mjölkpaket till insert, utan haft all anledning att tro att det varit rätt insert. Skadades insertet stod alltså säljaren den risken, skadades köparens egendom får han mot säljaren rikta ett allmänt skadeståndsanspråk för sakskada för dennes oaktsamhet i att skicka en ej avtalsenlig vara.
 

POO

Panerai
Ja eftersom att felet beror på säljaren kan du inte ens klandra köparen. Han har ju inte fått och försökt montera ett mjölkpaket till insert, utan haft all anledning att tro att det varit rätt insert. Skadades insertet stod alltså säljaren den risken, skadades köparens egendom får han mot säljaren rikta ett allmänt skadeståndsanspråk för sakskada för dennes oaktsamhet i att skicka en ej avtalsenlig vara.


Nu hade ju köparen inte försökt montera insertet utan det hade "gått sönder" någon annan stans. Vad säger boken då? Och går verkligen ett insert itu bara för att man monterar det i fel bezel? Jag är inte säker på att så alltid är fallet
 
Nu hade ju köparen inte försökt montera insertet utan det hade "gått sönder" någon annan stans. Vad säger boken då? Och går verkligen ett insert itu bara för att man monterar det i fel bezel? Jag är inte säker på att så alltid är fallet

Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 § (13 § 1 st.). Enligt 7 § 2 st. sker säljarens avlämnade till köparen när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten från avsändningsorten (7 § 2 st.).

Har insertet gått sönder på vägen så har inte säljaren stått den risken, utan köparen, som i sin tur får rikta sina krav mot leverantören, om inget annat avtalats. Har insertet gått sönder någon gång efter det att köparen har mottagit det, står han också för risken, om inte felet beror på säljaren (12 §).
 

paradis

Audemars
" Vad händer om en vara återfås som retur och inte är i samma skick? (köp & sälj) " Folk har blivit lurade på pengar vid försäljning av dyra klockor. Gick ock anmälde till polisen ock VAD hände.........inte ett skit. Precis som i detta fallet. Bara mycket snack om olika paragrafer hit ock dit, utan resultat.
 

noxela

Omega
" Vad händer om en vara återfås som retur och inte är i samma skick? (köp & sälj) " Folk har blivit lurade på pengar vid försäljning av dyra klockor. Gick ock anmälde till polisen ock VAD hände.........inte ett skit. Precis som i detta fallet. Bara mycket snack om olika paragrafer hit ock dit, utan resultat.

Den här tråden börjar likna en tenta på jöken.
 
Topp