• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad händer om en vara återfås som retur och inte är i samma skick? (köp & sälj)

Rivalen

Rolex
Ja, man måste ner i botten för att bena ut hur lagstiftningen hjälper resp stjälper parterna i en viss given situation. Det tycker jag är intressant särskilt pm en av parterna uppträder bedrägligt. Men vi kanske måste starta en juridiktråd om köplagen så att vissa vet vad de inte skall läsa.

Ibland sägs det vara högt i tak och ibland startar forumledningen obegripliga polls, men jag valde att uppfatta det som ironi, men är inte 100% säker.

I denna tråden är det ärliga människor där det gått lite snett och inga större värden på spel - gott att det löste sig och att skadan som uppstod kanske inte var så stor.
 
Ja, man måste ner i botten för att bena ut hur lagstiftningen hjälper resp stjälper parterna i en viss given situation. Det tycker jag är intressant särskilt pm en av parterna uppträder bedrägligt. Men vi kanske måste starta en juridiktråd om köplagen så att vissa vet vad de inte skall läsa.

Ibland sägs det vara högt i tak och ibland startar forumledningen obegripliga polls, men jag valde att uppfatta det som ironi, men är inte 100% säker.

I denna tråden är det ärliga människor där det gått lite snett och inga större värden på spel - gott att det löste sig och att skadan som uppstod kanske inte var så stor.

Japp, ditt exempel är lite av en mindfuck att lösa civilrättsligt, mest troligt för att situationen förutsätter att ett brott har begåtts. Vad som hänt i ditt exempel skulle kunna vara att någon på posten har packat upp och sen förseglat paketet så det ser obrutet ut, säljaren har då bevisbörda för att visa att klockan var skickad och för att således visa för köparen (som vid det här stadiet bar risken under förutsättning att klockan verkligen skickats) att han har fullgjort sin del av avtalet, eller att köparen kvitterar ut paketet, tar klockan och påstår sen klockan inte fanns i paketet, köparen får då bevisbörda för att visa att klockan faktiskt inte fanns i paketet för att kunna göra gällande felpåföljder mot säljaren om att klockan inte skickats. I båda fallen är det alltså brott som har begåtts, mest troligt stöld respektive bedrägeri, vem som däremot står risken för varan under kedjan har vi redan löst civilrättsligt.
 

Smulan

Rolex
Håller ju inte med dig, men förstår hur du menar. Hade inlägget beskrivits rätt, hade det dock inte gått sönder. Det är beskrivningens fel, beskrivningen är säljarens ansvar och därmed är skadan säljaren ansvar (anser jag).

Håller med dig där. Fick en gång en keramisk insert från tillverkaren som inte passade. Urmakaren pressade och försökte tills det sprack. Tydligen kan det vara små marginaler..
 
Topp