• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad händer om man...

Archie

Cartier
trycker på reset på sin kronograf medan den går? Dvs om man inte har en flyback kronograf som är gjord för detta. t.ex. en speedmaster. Tänkte det är bättre att ställa frågan först, än att prova själv =)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
trycker på reset på sin kronograf medan den går? Dvs om man inte har en flyback kronograf som är gjord för detta. t.ex. en speedmaster. Tänkte det är bättre att ställa frågan först, än att prova själv =)

På mina kan jag inte reseta så länge den går. Men så snart jag stoppat den, då är det grönt att reseta igen :)
 

lex

Omega
På ett ETA 7750 verkar det som att resetknappen är urkopplad medan chronografen går. så det skulle inte hända någon ting... men jag har i alla fall inte vågat trycka reset någon gång medan chronografen går.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har tryckt på alla mina Speedmasters nu och det går inte att trycka in knappen på dessa. Cal 321, Cal 861, Cal 3220, Cal 3304.
 

Camo00

Patek
Som jag har fått det berättat för mig ligger det till såhär:

Kolumnhjuls-kronografer ska man kunna trycka på Reset utan att något händer, då knapptryckningen inte aktiverar kolumnhjulet i det läget då kronografen är aktiverad. Förstår det som att detta var en anledning till att uppfinna kolumnhjulskronografen - att man hade problem tidigare med urverk som gick sönder ofta pga handhavande...

Men nu är ju de flesta kronografer av den andra vanliga typen, med "spakar" som styr kronografens i- och urkopplande istället för kolumnhjul, en uppfinning jag tror kommer från Landeron och sedan spridit sig till alla de få tillverkarna av kronograf-ebauchéer inklusive Valjoux/ETA...
I denna typ av kronograf nollställs tidtagningen med hjälp av "hammare", som hålls ur vägen när kronografen är igång. Det ska således inte hända något när man trycker på reset när kronografen är aktiv - det ska inte gå att trycka in knappen, alternativt händer ingenting eftersom "hammaren" tryckts undan av en spak (typ...)
MEN, trycker man riktigt hårt, med jättemycket våld, så kan man trycka sönder delar som då sitter i vägen för tryckknappen!

Så provtryck löst, men inte allt Du kan, så ska det vara lugnt...

Med min vanliga reservation för att allt är fel... :)
 
Topp