• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad hade ni för klocka som första riktiga ur?

MacW

Basic
Hejsan KS'are!
Som rubriken lyder är jag nyfiken på vad ni hade för första (riktiga) ur?
Vad fångade er kärlek för första gången?
Har ni någon bild på den får ni gärna dela med er!

Må väl!
MW

Rolex GMT 116710LN var mitt för "riktiga". Älskar storleken och att den är så clean:)
image.jpeg

Vad är definitionen av "första riktiga"? Första över xxxx kronor? Första mekaniska? Första man själv köpt? Första av ett lyxmärke?

Vad är definitionen av "första riktiga"? Första över xxxx kronor? Första mekaniska? Första man själv köpt? Första av ett lyxmärke?
Är väl aningen individuellt, så inga direkta kriterier men skulle jag säga nånting så en mekanisk från ett riktigt (lyxigt om du så vill men inte nödvändigt) klockmärke

Omega speedmaster 3570 var min första klocka som jag gett någon större eftertanke bakom köpet. Senare bortbytt mot en Rolex exp 14270, som är såld. Tråkigt egentligen

IMG_6926.JPG
IMG_6927.JPG
Jag fick en Atlantic av min farmor på min 7-årsdag 1960. Den blev snart stulen i gymnastiken i skolan. Tyvärr har jag ingen bild på den men här är en Movado Solidograf från 1940-talet. Är det någon som vet nåt om Certinan?

Senast ändrad:
När jag började skolan på tidigt 70 tal fick jag en handjagad Certina (kommer inte ihåg modellnamnet) med vit tavla och "hårkors" på tavlan och perlonband som förbrukades på några år, efter det blev den en enklare Festina med blå tavla, vita visare och röd centrumsekund som bars på några olika "coola" bund med pyramidnitar. Den klockan pensionerades när tavlan var så repig att det knappt gick att se indexen och verket hängde löst i boetten, funkade trots allt.:wideyed:
Tyvärr inga bilder eller klockor kvar i lådan..:banghead:

Sub-c blev första! Var nära att bli en superocean men sen kom jag på att varför nöja sig med den när man alltid kommer att se upp till att skaffa en sub i slutändan! :)

18022008337.jpg

Impulsköpt nån gång på 90-talet. Älskade tekniken bakom med mekanisk kvarts.
Har den kvar men kass kapacitator plus att jag har böjt till endlinks nån gång när jag skulle fyllebyta band gör att den inte är så kul längre.

Edit// Sen tycker jag vilken 50 spänns kvarts som helst går in under riktig klocka då den visar tid. Då hade jag ett par innan men jag har ingen koll på modell och märke.

Tillbaka
Topp