• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har du lärt dig 2025?

Jakob Häll

Silver
Här kan vi hänge oss åt introspektion. Vad har just du lärt dig 2025, och vad tar med dig in i 2026?

Jag själv har kommit fram till främst två saker. Att förens en klocka är på armen är det i princip lönlöst att fälla en dom. Provat en del klockor i år och märkte att flera klockor jag gillat på bild inte var nå kull på armen, och flera klockor jag inte gillat på bild var en succé på armen.

Det andra är att jag numera släppt besattheten av klockstorlek. Är klockan snygg och den sitter bra sprollar det ingen roll om klockan är 34 eller 44mm. Vet inte varför jag lagt så stor vikt vid det, men så har det vart.

Sen har jag även kommit på att jag är lite feg när det gäller färg, och går sällan till klockor som inte är svarta eller i vissa fall vita. Ska försöka jobba på det.

Ös på med era lärdomar som ni införskaffat
er 2025.

Jag har lärt mig att jag är sugen på en Aquanaut.
In i 2026 tar jag med mig att jag får försöka skaffa en nångång.... Fast det lär dröja innan jag kan ta mig råd med en sådan dyrgrip.

Har lært at det er mye som er pretensiøst innen klokkeverden. Mye champagne, mange events, mange ambassadors, respektløse ventelister og mas med enkelte AD-er - så det jeg tar videre til 2026 er å minimere (ikke unngå, for det er vanskelig) å involvere meg i klokker/forhandlere/merker som fremstår som ikke-folkelige. Dvs. selgere og boutiques der selgere går i dress, bruker hansker og har hvitt lommetørkle i dressjakken. Klokker er en bruksgjenstand god damn it, men hos mange merker og AD-er presenterer de klokkene som det var skjøre kunstverk.

Har lært at det er mye som er pretensiøst innen klokkeverden. Mye champagne, mange events, mange ambassadors, respektløse ventelister og mas med enkelte AD-er - så det jeg tar videre til 2026 er å minimere (ikke unngå, for det er vanskelig) å involvere meg i klokker/forhandlere/merker som fremstår som ikke-folkelige. Dvs. selgere og boutiques der selgere går i dress, bruker hansker og har hvitt lommetørkle i dressjakken. Klokker er en bruksgjenstand god damn it, men hos mange merker og AD-er presenterer de klokkene som det var skjøre kunstverk.
Ja jag var i Stockholm i somras och var på många klockbutiker och det är ju definitivt lite snofsigt på många ställen. Breitling var kanske den mest avslappnade av lyxbutikerna,
I år lärde jag mig att man inte ska köpa en Day-Date förrän man är redo att sälja resten av samlingen och göra en exit. Förbannat bra klocka
Nä de kan va dumt. Jag köpte en Black bay 36a i början av året och höll på att bli samma där.
Jag har lärt mig att jag är sugen på en Aquanaut.
In i 2026 tar jag med mig att jag får försöka skaffa en nångång.... Fast det lär dröja innan jag kan ta mig råd med en sådan dyrgrip.
En Aquanaut är man väl alltid sugen på. Helt underbar klocka. Provade en i somras och blev mer än mycket sugen. Synd att andrahandsmarknaden är helt uppåt väggarna.

Att jag har plats för 13 klockor till.
Finns alltid mer plats 😆

Att klockor från 30 mm till 44 mm ingår i min samling och jag är bekväm med det.
Då har vi liknande insikt där. Tidigare var jag så jäkla skitnödig på ”the sweet spoot”. 36-39mm skulle de vara annars fick det va. Visst är det en bra storlek för mig men fasiken vad det begränsar urvalet.

Ja jag var i Stockholm i somras och var på många klockbutiker och det är ju definitivt lite snofsigt på många ställen. Breitling var kanske den mest avslappnade av lyxbutikerna,

Nä de kan va dumt. Jag köpte en Black bay 36a i början av året och höll på att bli samma där.

En Aquanaut är man väl alltid sugen på. Helt underbar klocka. Provade en i somras och blev mer än mycket sugen. Synd att andrahandsmarknaden är helt uppåt väggarna.

Finns alltid mer plats 😆

Då har vi liknande insikt där. Tidigare var jag så jäkla skitnödig på ”the sweet spoot”. 36-39mm skulle de vara annars fick det va. Visst är det en bra storlek för mig men fasiken vad det begränsar urvalet.
Jag vill förtydliga att min minsta på 30 mm är fyrkantig och på länk. Det handlar trots allt mer om proportioner än om millimeter.

Senast ändrad:
Att jag gillar mikromärken igen. Varit lite av och till på det men nu senaste tiden har det kommit ruskigt många bra klockor därifrån.

Tillbaka
Topp