• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har era barn för klockor?

Lars00

Omega
Min son fyller 14 och tänkte köpa en klocka till honom men behöver lite inspiration och tips! Vad har era barn för klockor?
 

Espresso

Cartier
IMG_20210105_175606_1.jpg

Flik flak - frost edition. Nu är hon iofs bara två så inte riktigt samma situation som du. Men kanske inspiration för någon.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Började med Swatch när de var 6-7 år (döttrar). Senare har de haft SuperDry, eget val. Nu (14 år) kör de mest träningsklocka. Bearbetar dem att bygga upp ett eget klockintresse, funderar på att köpa varsin finare klocka när de fyller 15, kanske begagnad SMP midsize.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Kör på Gul till bägge mina (11+9), upplever dem hålla förvånansvärt bra kvalle med tanke på den ringa peng de betingar. Till skillnad från ungarna då, som får skrapsår om vartannat, samt kostar en jävla massa deg att drifta.. Lär bli en uppgradering framöver dock, förmodligen Baby-G..

Vet ju inte vad du har för budget och vad sonen din har för smak, så därför kommer lite olika (ringa) budgetförslag nedan efter min högst subjektiva smak:

< 500 kr - Casio A168 (finns i massa olika utföranden):

a163wa-1qes.jpg

< 1500 kr - Casio G-Shock 5610. Om analog: Citizen Eco-Drive:

gw-m5610-1er.jpg eco drive.jpg


<3000 kr - Tissot PR100 (Kvarts) alt. Seiko 5 (Automat) alt. en semifet G-Shock som får ungens arm att se ut som spaghetti, typ Rangeman:

pr100.jpg seiko 5.jpg gw-9400-1er.jpg



Min 7åring har 3st G-Shocks, en titandykarklocka, en transformersklocka, en Super Mario Alba och en telefonklocka som inte fungerar. G-Shock 4 the win!
Skönt stört. Och jag älskar det! :D
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Min 7åring har 3st G-Shocks, en titandykarklocka, en transformersklocka, en Super Mario Alba och en telefonklocka som inte fungerar. G-Shock 4 the win!
En transformersklocka lät som något min grabb verkligen skulle uppskatta. Kan du förtydliga exakt vad det är, gärna med någon bild (och/eller länk)



Hittills har grabben kört med gul, bamse edition, men tror han börjar tycka den är ”larvig”. Däremot är hans lillasyster väldigt intresserad av den så det lutar åt ett arv av den så får vi skaffa en ny till storebror.
AF5E7C1E-BDF7-4E1C-9D70-5896FB8F6379.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En transformersklocka lät som något min grabb verkligen skulle uppskatta. Kan du förtydliga exakt vad det är, gärna med någon bild (och/eller länk)



Hittills har grabben kört med gul, bamse edition, men tror han börjar tycka den är ”larvig”. Däremot är hans lillasyster väldigt intresserad av den så det lutar åt ett arv av den så får vi skaffa en ny till storebror.
AF5E7C1E-BDF7-4E1C-9D70-5896FB8F6379.jpeg
Han fick den när han var typ 4 år. Rätt meningslös men ett kul sätt att lära sig bära klocka.

CD33633E-FC15-4EF9-817B-D0AF4BC138B1.jpeg

Nu kör han nästan bara G-Shock för att de ”tål allt utom lava”.

992E26AF-4DF2-4D4F-A29E-767E611C9DBA.jpeg

Får tvinga honom bära analog klocka ibland för att det är bra att öva på analog tidsangivelse.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Han fick den när han var typ 4 år. Rätt meningslös men ett kul sätt att lära sig bära klocka.

CD33633E-FC15-4EF9-817B-D0AF4BC138B1.jpeg

Nu kör han nästan bara G-Shock för att de ”tål allt utom lava”.

992E26AF-4DF2-4D4F-A29E-767E611C9DBA.jpeg

Får tvinga honom bära analog klocka ibland för att det är bra att öva på analog tidsangivelse.
Hahaha, 🤣. Skulle kunnat vara min grabb angående lavan, mycket som relaterar till just lava i hans liv.

Lite så jag tänkte med första bamseklockan, att han bör lära sig analog tid innan han ”får” börja med digitalt. Ana/digi kanske kan vara ett smart move annars så han ser båda tiderna parallellt?!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite så jag tänkte med första bamseklockan, att han bör lära sig analog tid innan han ”får” börja med digitalt. Ana/digi kanske kan vara ett smart move annars så han ser båda tiderna parallellt?!
Jag har också tänkt tanken men har inte hittat någon cool. G-Shockarna som är ana/digi har oftast alldeles för korta visare för att jag ska tycka att det är OK.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag har också tänkt tanken men har inte hittat någon cool. G-Shockarna som är ana/digi har oftast alldeles för korta visare för att jag ska tycka att det är OK.
Hojta till om du hittar något som kan passa en 7-åring. Läsbarheten på det analoga bör väl vara A och O i den åldern?! Tar dig på ditt ord när du säger att g-shock saknar tillfredsställande alternativ.


Kanske skulle se vad Gul har där nuförtiden? När man var liten/ung på 90-talet hade de ju oändliga färgalternativ med just ana/digi
 

monoton

Omega
Hojta till om du hittar något som kan passa en 7-åring. Läsbarheten på det analoga bör väl vara A och O i den åldern?! Tar dig på ditt ord när du säger att g-shock saknar tillfredsställande alternativ.


Kanske skulle se vad Gul har där nuförtiden? När man var liten/ung på 90-talet hade de ju oändliga färgalternativ med just ana/digi
7åringar skiter fullständigt i klockan skulle jag säga. Tyvärr (egen erfarenhet x2)
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Min junior (16) har en Casio Edifice som på denna bild (ärligt snodd från Casios sajt, ungen och klockan är ute och åker moppe just nu). Kanske inte det mest gångbara här på KS, men jag tycker ändå den ser rätt sjysst ut och han valde den själv efter att ha fått ett presentkort på Klockmaster. Jag var rädd att han skulle välja något mycket värre, och är glad över att han faktiskt vill ha en klocka över huvud taget...
EFR-S107D-1AVUEF.jpg
 

Mextreme

Omega
Jag har också tänkt tanken men har inte hittat någon cool. G-Shockarna som är ana/digi har oftast alldeles för korta visare för att jag ska tycka att det är OK.
G-Shock är så stora på en 7-åring. Klädsamt som en fotboja.
GUL är inte så dumma. Lagom storlek, lätta att läsa, stryktåliga, 100m tål att bada med, silikonarmband. Pris så lågt att det inte är lönt att bli arg när de slarvar bort dem.
1615616046895.jpeg
 
Topp