• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har era klock-investeringar gett för historisk avkastning (CAGR)?

ScubaKing

Audemars
Sedan jag startade så kanske minus 50-70 kkr. Tror aldrig jag har gjort en klockaffär som jag gjort vinst på....någonsin...:(:sorry:
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Förvånansvärt tyst i denna tråd från de som har tjänat pengar på klockägande. ;)

Klockor är klart bättre än bankkonto tycker jag. Det kan väl inte ha undgått någon vilken prisökning som skett på Rolex, Tudor, Heuer, Omega, mm?

Jag har inte köpt nya klockor utan begagnade och vintage. Har inte förlorat pengar på någon. Jag har oftast ägt klockorna minst ett år och under den tiden har prisläget gått upp, så det har inte handlat om att göra snabba affärer. Jag har mer gynnats av ett allmänt ökat prisläge och mer specifikt har märken som Rolex, Heuer, Omega, mm stigit i pris.
 

Chattras

Cartier
Köpt en SKX 007 och en Seiko Padi. Bägge åker in i skåpet och sedan skall vi se vad en NOS är värd om tio år! Hoppas forumet är kvar.. ;)
Har gjort en liknande grej. Har köpt en 114060 från min sons födelseår, 2010, och lagt undan. Tanken är att han ska få den i studentpresent. Antaget att han inte är helt dum i huvudet när tiden är kommen :). Får väl se om den genererar någon avkastning.
 

MOL

Cartier
Svårt detta men över tid har några gått upp;
Memovox från 9.5 till ca 20 på 15 år, Breitling chrono från 4 till 10 på 20 år samt en Omega Geneve från 600 till 2' och en Seamaster 1040 från 6.5 till ca 15 på 10 år...inget vidare CAGR alltså men jag säljer inte :) så ingen vinst likväl.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Håller inte räkning men +150k lär det i alla fall vara.
Förväntar mig att det snart kommer in en och annan herre och drar en game set match..

Har svårt att se att en vintage pjäs, oavsett nästan vilken, skulle vara en dålig affär på sikt. Klart bättre än att låta pengarna ligga på kontot i alla fall.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har gjort en liknande grej. Har köpt en 114060 från min sons födelseår, 2010, och lagt undan. Tanken är att han ska få den i studentpresent. Antaget att han inte är helt dum i huvudet när tiden är kommen :). Får väl se om den genererar någon avkastning.
Härlig present han kommer få när han fyller 18, blir en historia för resten av hans liv. Dock...Är det din sons födelsedatum du glömt eller refen på klockan du köpt åt honom? :D 114060 släpptes 2012... :cigar:
 

Johe

Omega
Aldrig sålt nån klocka så ingen realisetad vinst eller förlust. Men min 16710 som jag köpte för 30k och min 16030 jag köpte för 12k borde gå att sälja för mer... Men den SM Pro Quartz jag köpte och helrenoverade så att totalpriset blev ca 13k blir nog en förlust.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gjorde några tusen vinst på aqua terra jag sålde förra året, ett par tusen i vinst på en 116613lb, även marginell vinst på en exp1a och en exp2a. Gjorde ett par k förlust på en seamaster master co-ax som byttes bort som delikvid till en annan klocka. På de affärerna ligger jag nog lite plus men framöver ser det nog mörkare ut. Har i år Köpt en NY Rolex 116613lb, en NY Royal Oak 15400, en tre veckor gammal Rolex 1114060 samt en 16750 som jag sedan haft inne på service...
 

Chattras

Cartier
Gjorde några tusen vinst på aqua terra jag sålde förra året, ett par tusen i vinst på en 116613lb, även marginell vinst på en exp1a och en exp2a. Gjorde ett par k förlust på en seamaster master co-ax som byttes bort som delikvid till en annan klocka. På de affärerna ligger jag nog lite plus men framöver ser det nog mörkare ut. Har i år Köpt en NY Rolex 116613lb, en NY Royal Oak 15400, en tre veckor gammal Rolex 1114060 samt en 16750 som jag sedan haft inne på service...
Jag skulle gärna se en bild på din "1114060". Har aldrig sett en sådan. Touchè ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle gärna se en bild på din "1114060". Har aldrig sett en sådan. Touchè ;)
image.jpeg
 
Har gjort en liknande grej. Har köpt en 114060 från min sons födelseår, 2010, och lagt undan. Tanken är att han ska få den i studentpresent. Antaget att han inte är helt dum i huvudet när tiden är kommen :). Får väl se om den genererar någon avkastning.
Kul sånt där men jag själv har svårt att bestämma om man skulle lägga undan den eller faktiskt själv bära den frekvent. På ett sätt är det ju roligast att få en Kanonfin klocka men samtidigt är det ju charmigt och häftigt att få något man sett sin pappa bära under hela sin uppväxt, blir lite mer som ett arv eller vad man ska säga. Är nog största skälet utöver ekonomin att jag aldrig kommer göra det då jag inte vet vilket alternativ jag skulle välja :D
 

Chattras

Cartier
Kul sånt där men jag själv har svårt att bestämma om man skulle lägga undan den eller faktiskt själv bära den frekvent. På ett sätt är det ju roligast att få en Kanonfin klocka men samtidigt är det ju charmigt och häftigt att få något man sett sin pappa bära under hela sin uppväxt, blir lite mer som ett arv eller vad man ska säga. Är nog största skälet utöver ekonomin att jag aldrig kommer göra det då jag inte vet vilket alternativ jag skulle välja :D
Jag har faktiskt tänkt i exakt dom banorna. Använda eller inte använda. Men nu har jag bestämt mig att den får ligga. Har den i bankfack så jag inte lockas ;).
 
Topp