• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har hänt med KS?

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Intressanta svar. Kul med så många engagerade.
Efter att varit småbitter och lite bakfull imorse är humöret mycket bättre nu.
Nu går jag på 6veckors semester.

KS är grymt, det har bidragit otroligt mycket till mitt intresse och är väldigt trevligt med alla människor som delarnsamma intresse. Har träffat många nya vänner som jag aldrig skulle träffat annars. Vilket är väldigt skoj! :)
Men som jag skrev i öppningsposten så tycker jag att det går åt mer diverseforum än ett klockforum.
Jag tycker man kanske skall fundera en eller två gånger innan man postar nåt/skapar en ny tråd. Är detta nåt vettigt eller bara rappakalja? Man blir lite trött ibland när vissa trådar hör mer hemma på Flashback än på ett klockforum.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är om det finns strukturella åtgärder som kan vidtas för att stimulera en fortsatt hög kvalité? Apansson var inne på något intressant med att låsa gamla trådar tex. Själv är jag lite för okunnig på forumbyggande för att ha några egna förslag.

En kass ide'. TZUK flushar sin server lite då och då vilket gör att gamla trådar inte kan hittas eller lyftas på nytt. Att låsa gamla trådar skulle sabba bra bumpar av bra trådar. Att bumpa en kvalitetstråd är ju bästa sättet att ytterligare fördjupa en diskussion.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Vad är problemet med att bumpa gamla trådar?
Ja att få upp en 2 år gammal uppackningstråd med ett grattis tillför inte så mkt men att fortsätta på en gammal tråd är väl bättre än att starta en ny. För då blir att när nästa person söker om samma sak får denne upp två eller fler trådar som handlar om samma sak.
Sen är det kul när gamla kvalitetstrådar kommer upp igen, så man kan läsa dem igen.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Va? Jag var tidig med både dator, 54kb/s modem och ISDN. Inte fan kan det ha funnits klockforum för 20 år sedan?
... Och innan webbläsarens introduktion, nyhetsgrupper på internätet. Fast där rörde det sig så långsamt att jag tröttnade.

Timezones forum låg initialt på www.timezone.com.sg (samma äldre logga ligger kvar där). Drevs lite vid sidan av, av dåvarande webmaster där. Köptes senare av R. Paige och blev Timezone.com.

Ingen inloggning. Använde mitt förnamn då. Finns nog ngt gammalt inlägg av mig i några arkiv...

Minns när Mosaic kom. Började surfa klockor då. Det var 1993. Innan dess nyhetsgrupper, som sagt. Var en happening när en bild kunde visas... Grynig med låg upplösning.

Kan hända att jag var lite tidigare än du... ;)

A
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Dekis och dekis. Det är väl bara den gamla välkända sommarsjukan som drabbar alla forum. Ta det bara lugnt och låt folks d vitamin överdos lägga sig. Med hösten och regnet kommer kvaliteten igen. När folk längtar efter en semester som är långt borta och måste grotta ner sig i klockornas värld för att hålla självmordet stången.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det är så lätt att skriva av sig i börja av sin KS-tid för att senare lugna ner sig en smula. Detta är inget konstigt eller fel, det blir bara så. Man tar sig helt enkelt inte tid att skriva om sin kunskap i respektive ämne. Detta gör att bump blir vanligare!
 

jandan

Panerai
Klocksnack är ju hur grymt som helst! Sen finns det ju alltid "grattis"-skrivarna som bara grattar för sin postcount,
det kommer man nog aldrig ifrån. Men rent spontant håller jag med om att just gamla paketöppningstrådar kunde låsas.
Annars tycker jag det är positivt att det ibland bumpas gamla trådar, man hittar ibland lite godbitar som man tidigare missat,
eller som nämnts tidigare i tråden, saker som för ett år sen var helt ointressanta för en själv.
 

WBergdahl

Panerai
Jag personligen tycker att det är riktigt kul när gamla trådar med bra info bumpas, då jag inte är tillräckligt nördig än!
Då är det riktigt roligt att läsa igenom det som skrivits, och sen kanske en fråga dyker upp i mitt lilla huvud, som jag sen kan skriva i tråden, och på så vis få ännu mer kunskap och förhoppningsvis får andar också det! :)

Edit: ska så klart stå "andra"...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag personligen tycker att det är riktigt kul när gamla trådar med bra info bumpas, då jag inte är tillräckligt nördig än!
Då är det riktigt roligt att läsa igenom det som skrivits, och sen kanske en fråga dyker upp i mitt lilla huvud, som jag sen kan skriva i tråden, och på så vis få ännu mer kunskap och förhoppningsvis får andar också det! :)
Skit i andarna, tänk på oss andra! ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Självklart, Glycinetrådar borde bumpas automatiskt med viss regelbundenhet :)

Hade det inte varit för Glycine-bumpen, så hade jag inte börjat googla Airman No. 1... Och den googlingen kan komma att bli kostsam för mig. Ska bara bestämma mig för om 36 mm med vridring är en OK storlek... :D

Så om själva bumpen är bra eller dålig - just för mig - återstår att se... Tack vare - eller på grund av - Denke

A
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade det inte varit för Glycine-bumpen, så hade jag inte börjat googla Airman No. 1... Och den googlingen kan komma att bli kostsam för mig. Ska bara bestämma mig för om 36 mm med vridring är en OK storlek... :D

Så om själva bumpen är bra eller dålig - just för mig - återstår att se... Tack vare - eller på grund av - Denke

A


Tack vare, på grund av, eller kanske trots Denke ? ;)
 

Mangusta

Cartier
Det värsta jag vet är när folk får svar om att dom ska googla eller läsa gamla trådar innan dom postar något. Well, för det första så kanske man inte har tid eller lust att leta igenom 24 trådar med 500 svar för att se om det passar in på ens egen frågeställning och för det andra så kommer det att sluta med ett dött forum där alla trådar är flera år gamla och därmed totalt ointressanta.
Vad spelar det för roll om samma fråga har ställts förra månaden eller förra vintern? Vill man googla och därmed ha en monolog så gör man väl det och vill man föra en dialog så gör man väl det lämpligast på ett diskussionsforum? Vad är ett diskussionsforum annars till för?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Som total färsking vore en-två-Max tre stickys med basic frågor, ordförkortningar och tips
På bra rookie trådar något bra. Lyckades söka mig till det mesta men enklare om det är rakt framför en direkt.

tycker det är ett grymt forum fö. Sen är det flertalet som jag uppfattat som "rävar", inga namn nämnda och jag stör mig inte på det, men som postar mycket oneliners. Varför vet jag inte med det är sällan det tillför mycket mer än +1 postcount ;)
 

Sond

Patek
En kass ide'. TZUK flushar sin server lite då och då vilket gör att gamla trådar inte kan hittas eller lyftas på nytt. Att låsa gamla trådar skulle sabba bra bumpar av bra trådar. Att bumpa en kvalitetstråd är ju bästa sättet att ytterligare fördjupa en diskussion.

Kanske ligger något i det. Jag var mer ute efter att fundera på vilka åtgärder man kan göra för att fortsätta utvecklas.
 

vlm1978

Cartier
Jag har sedan en tid tillbaka varit trött på alla hurra-rop för Rolex (och allt annat är fel). Inser dock at tbotemedlet består av att berika forumet med erfarenheter av annat istället för att grymta irriterat. Så på söndag utlovar jag en dos av annat :)
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Allt går i vågor. Det man är intresserad av att läsa, själv bidrar med och vad andra vill bidra med. Personligen tyckte jag att Erikjajamensans Zodiebonanza var uppfriskande precis som alla rolletrådar. Nu sitter jag här med en zodie och en exp2 ;)
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Like this :)
20140627_185709.jpg
 
Topp