• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har jag köpt? Emit. Flexlänk content....

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har raidat ebay lite och ett av tillskotten landade idag. Rätt cool pjäs på dryga 40mm och 20mm mellan hornen.

Fin worldtimerring också.





Men vad är det för klocka? Nån som är bekant med märket Emit De Luxe..?

Den kom på riktigt äcklig flexlänk för de som gillar sånt.... ;)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1363623722.380189.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1363623722.380189.jpg
    74.1 KB · Visningar: 431
  • ImageUploadedByTapatalk1363623745.569847.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1363623745.569847.jpg
    70 KB · Visningar: 432

KMS

Rolex
Cool!

Känner inte igen märket däremot utseendet på klockan. Verkar ju som det var väldigt vanligt med likadana klockor med olika namn på urtavlan.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vad har jag köpt? Emit. Flexlänk content....

Alla vet att Du gillar flexlänk!! Snygg klocka också! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En riktig cooling! Grattis till den, och worldtimer känns väl alltid lite exotiskt. Och som kronan på verket... Lifetime mainspring, vad nu det betyder, men låter ju flådigt värre ;-)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
C

China

Guest
Ökänt gammalt fulmärke, med påstådda Schweiziska urverk. Tycker du om modellen så är det väl ok, annars ett exempel på ett tidigt "muschroom brand". Vet du vilket verk som sitter i klockan?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
China skrev:
Ökänt gammalt fulmärke, med påstådda Schweiziska urverk. Tycker du om modellen så är det väl ok, annars ett exempel på ett tidigt "muschroom brand". Vet du vilket verk som sitter i klockan?

Ingen aning! Ska jag öppna?
 
C

China

Guest
Denke skrev:
China skrev:
Ökänt gammalt fulmärke, med påstådda Schweiziska urverk. Tycker du om modellen så är det väl ok, annars ett exempel på ett tidigt "muschroom brand". Vet du vilket verk som sitter i klockan?

Ingen aning! Ska jag öppna?

Är det inte för mycket besvär, så skulle det vara intressant. :)

Jag skulle tippa på ett ETA verk från deras Hongkong anläggning som inte uppfyller kriterierna för "Swiss made". Det är ganska vanligt med ébauche som monterades lokalt (inofficellt) och såldes på den Asiatiska marknaden. Klockan är däremot inte helt ointressant då det rör sig om ett tidigt "muschroom brand", det finns samlare på allt. ;)

FH:s kriterier var de samma även från 1960talet, du hittar mer information på länken nedan. Det är ganska vanligt med olika varianter med "Swiss" även på äldre klockor. Som du kan se är "Swiss movt" inte en godkänd märkning.

http://www.fhs.ch/en/swissm.php
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
He's on a roll...:)...stöddig pjäs det där...gratulerar till intressant och riklig paketskörd!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
China skrev:
Denke skrev:
China skrev:
Ökänt gammalt fulmärke, med påstådda Schweiziska urverk. Tycker du om modellen så är det väl ok, annars ett exempel på ett tidigt "muschroom brand". Vet du vilket verk som sitter i klockan?

Ingen aning! Ska jag öppna?

Är det inte för mycket besvär, så skulle det vara intressant. :)

Jag skulle tippa på ett ETA verk från deras Hongkong anläggning som inte uppfyller kriterierna för "Swiss made". Det är ganska vanligt med ébauche som monterades lokalt (inofficellt) och såldes på den Asiatiska marknaden. Klockan är däremot inte helt ointressant då det rör sig om ett tidigt "muschroom brand", det finns samlare på allt. ;)

FH:s kriterier var de samma även från 1960talet, du hittar mer information på länken nedan. Det är ganska vanligt med olika varianter med "Swiss" även på äldre klockor. Som du kan se är "Swiss movt" inte en godkänd märkning.

http://www.fhs.ch/en/swissm.php

Klart vi ska öppna och kolla! Ska fixa imorgon då det är ljust. Klippte den mest för att den hade cool look och mushroom brand-historiken gör det bara bättre faktiskt! :)

Återkommer!
 
Denke skrev:
China skrev:
Denke skrev:
China skrev:
Ökänt gammalt fulmärke, med påstådda Schweiziska urverk. Tycker du om modellen så är det väl ok, annars ett exempel på ett tidigt "muschroom brand". Vet du vilket verk som sitter i klockan?

Ingen aning! Ska jag öppna?

Är det inte för mycket besvär, så skulle det vara intressant. :)

Jag skulle tippa på ett ETA verk från deras Hongkong anläggning som inte uppfyller kriterierna för "Swiss made". Det är ganska vanligt med ébauche som monterades lokalt (inofficellt) och såldes på den Asiatiska marknaden. Klockan är däremot inte helt ointressant då det rör sig om ett tidigt "muschroom brand", det finns samlare på allt. ;)

FH:s kriterier var de samma även från 1960talet, du hittar mer information på länken nedan. Det är ganska vanligt med olika varianter med "Swiss" även på äldre klockor. Som du kan se är "Swiss movt" inte en godkänd märkning.

http://www.fhs.ch/en/swissm.php

Klart vi ska öppna och kolla! Ska fixa imorgon då det är ljust. Klippte den mest för att den hade cool look och mushroom brand-historiken gör det bara bättre faktiskt! :)

Återkommer!

Helt rätt inställning denke!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Swiss movement. Hong Kong made dial! :D





Här har vi maskineriet!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1363682775.772350.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1363682775.772350.jpg
    44.6 KB · Visningar: 178
  • ImageUploadedByTapatalk1363682792.356443.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1363682792.356443.jpg
    113.7 KB · Visningar: 178
C

China

Guest
Denke skrev:
Swiss movement. Hong Kong made dial! :D

Här har vi maskineriet!

Där ser man, ett piratverk som ska föreställa ett Ronda Caliber 1117. Ganska kul p.g.a. den risiga kvalitén, det är nog inte så många av de här verken som har överlevt, vilket gör klockan intressant. Lite efterforskningar visade att Emit även såldes i så gott som varje "China town" i USA. En del klockor såldes även via lågprisaffärer s.k. "dollar stores", vi kan lugnt utgå ifrån att det inte lämnades några garantier på klockorna. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
oh, nu tar ni allt i så ni spricker!

Sååå risigt kan det inte vara, den funkar och håller tiden precis som den ska. Och har uppenbarligen gjort så ett bra tag.

Som vilken överprisad Patek som helst! :D
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
China skrev:
Där ser man, ett piratverk som ska föreställa ett Ronda Caliber 1117. Ganska kul p.g.a. den risiga kvalitén, det är nog inte så många av de här verken som har överlevt, vilket gör klockan intressant. Lite efterforskningar visade att Emit även såldes i så gott som varje "China town" i USA. En del klockor såldes även via lågprisaffärer s.k. "dollar stores", vi kan lugnt utgå ifrån att det inte lämnades några garantier på klockorna. :)
Grym research!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Re: Ursäkta lite OT men..

EMIT är förstås anagram för time. Får mig att tänka på Wim Wenders gamla rulle där William Dafoe spelade Emit Flesti.. ;)
 
Topp