• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har jag köpt??

C

China

Guest
Limit Watch Co, eller Hirst Bros. & Co. Ltd, var tillverkade i Schweiz för export till Storbritannien . Urverken i de äldre armbandsuren är oftast Revue Thommen. Klockorna är i stort sett private label från olika tillverkare som t.ex.Thommen och Glashütte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag lånar tråden lite då jag råkade göra samma sak (vinna någonting utan ansträngning) och ser om China kan säga något om den här?! :)

w0Lyga3.jpg






Det var inte mycket jag hittade när jag googlade, förutom de här bilderna...

SveXjAp.jpg


 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Öppnade och tog en bild (som jag nu såg var hemsk dålig) mycket litet verk. Står endast "stainless steel france" sen någon stämpel som var svår att tyda :)
p7bjJtD.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Haha, sorry China men jag har en till klocka som gör mig nyfiken.
En Svensk Perfecta... Om du skulle vilja berätta lite om märket/verket vore det underbart.
Jag har hittat ett par andra när jag googlat (oftast kostymare i guld) men ingen info/historia.

På tavlan står det "Perfecta, vatten - stötsäker"
OwHwi2a.jpg


På bakboetten står det Perfecta SANDWIKEN STÁL IMPORT 62046


På verket står det signerat Perfecta (2 gånger, bryggan och ett av hjulen) 29035 och 15 rubis. Under balansen står det 186.


På länken som satt på när jag köpte den står det Made in Sweden IMCO Stainless steel
Kan det vara Krugers gamla bolag International Match CO? (De sysslade ju med stål)

Förlåt för tjatet... Men du borde skriva en bok! :)
 
C

China

Guest
Det finns flera Perfecta, men i det här fallet så handlar det om en klocka som importerats av Nilsson & Axell AB i Karlstad. Man var agent för Jules Prétat, Fabrique d'Horlogerie Perfecta SA, och senare Pulsar och Junghans. Intressant klocka då Sandviken levererade stålet till boetten. Urverket är lite klurigare, en kvalificerad gissning är att det är ett FHF i 186 familjen som finns i en rad olika utföranden med olika bryggor.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2uswk&2uswk&FHF_186
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det finns flera Perfecta, men i det här fallet så handlar det om en klocka som importerats av Nilsson & Axell AB i Karlstad. Man var agent för Jules Prétat, Fabrique d'Horlogerie Perfecta SA, och senare Pulsar och Junghans. Intressant klocka då Sandviken levererade stålet till boetten. Urverket är lite klurigare, en kvalificerad gissning är att det är ett FHF i 186 familjen som finns i en rad olika utföranden med olika bryggor.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2uswk&2uswk&FHF_186


Jaha, så det samma som Nilax?! Vilket företag tillverkar/tillverkade FHF verken?
Jag trodde hela kompletta klockor importerades efter beställning från Schweiz, men det tillverkades alltså boetter här...
vart fanns tillverkningen för dessa, i Sandviken?

Tack så mycket! Väldigt intressant att få höra lite bakgrundsfakta över klockan man har på armen... :)
 
Topp